A tatu csontok bősége és az emberi láb jelenléte arra a következtetésre vezette a kutatókat, hogy a kenut a maják egy rituálé során használhatták, és szándékosan helyezték el a barlangban. Ez az elképzelés azon a tényen alapul, hogy a tatuk ügyes úszók, amelyek képesek visszatartani a lélegzetüket a víz alatt, és a karmaikat használják a haladáshoz.
A kutatók úgy vélik, hogy a tatu maradványai „utalás lehetnek a (páncélos állat) alvilágba történő belépésére".
A maják úgy hitték, hogy a barlangok és víznyelők az alvilágba vezető kapuk, és a tatukat L isten, egy jaguár istenség „avatárjaként" használták, akinek a köpenye egy tatu páncéljának mintázatára hasonlított.
A maja kerámiákon ismerünk olyan ábrázolásokat, amelyeken a tatu az „istenek zsámolyaként" jelenik meg, olyan karakterekkel, akik ráhelyezik erre a lábukat
– mondta Alexandra Biar, a francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS) régésze a közleményben, amit a LiveScience online tudományos portál idéz. – Ez közvetlenül kapcsolódhat a víznyelőben megfigyelt régészeti bizonyítékokhoz, ahol a tatu pedig az istenség megnyilvánulásaként szolgálna.
Maga a kenu további bizonyítékokkal szolgál a régészeknek arra vonatkozóan, hogy azt egy szent szertartás részeként használták, mivel „nagyon nehéz" orr- és farrész volt benne, amellyel
nehéz lett volna a gyors áramlatokban navigálni, és valószínűleg soha nem volt alkalmas arra, hogy tengerre szálljon.
A csónakot először egy vasútépítési projektet megelőző ásatás során fedezték fel, amikor a régészek „ideiglenesen a 830 és 950 közötti időszakra datálták". Az új szénizotópos elemzés azonban azt mutatja, hogy a hajó faanyaga a 16. századból származik.