A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
Ezüstérem
Bronzérem
0

A fák kérge eltávolítja a metánt a légkörből

A fák kérgében lévő mikrobák elnyelik a légkörből a metánt.
A Nature magazinban publikált tanulmány szerint a fák kérgének felülete fontos szerepet játszik a metán légkörből való eltávolításában. Régóta ismert, hogy a fák eltávolítják a szén-dioxidot a légkörből. ami jót tesz az éghajlatnak, ez az új tanulmány feltár egy plusz éghajlati jótéteményt. A fák kérgében lévő mikrobák elnyelik a légkörből a metánt, ami egy erős üvegházgáz. - írja Birminghami Egyetem honlapján.

A Birminghami Egyetem által vezetett nemzetközi kutatócsapat kimutatta, hogy a fák kérgében lévő mikrobák a termőfölddel egyenlő, vagy afeletti mértékben távolítják el a légköri metánt.

Kiszámolták, hogy ez az újonnan felfedezett folyamat a fákat a korábban véltnél 10%-kal hasznosabbá teszi éghajlati szempontból. A metán a globális felmelegedés körülbelül 30%-áért felelős az ipar előtti idők óta és a kibocsátások jelenleg gyorsabban emelkednek, mint az 1980-as években elkezdett feljegyzések óta bármikor.

Bár a legtöbb metánt eltávolítják a légköri folyamatok, a termőtalaj tele van olyan baktériumokkal, amik elnyelik a gázt és lebontják, hogy energiakánt felhasználják. Eddig úgy gondolták, hogy a termőföld az egyetlen földi metán tartály, de a kutatók most kimutatták, hogy a fák ugyanannyira fontosak, talán még fontosabbak.

2021-ben a COP26 klíma csúcstalálkozón elindított a Globális Metán Elkötelezettség azt a célt tűzi ki, hogy az évtized végére 30%-kal csökkentik a metánkibocsátást. Az eredmények azt mutatják, hogy a faültetés és az erdőirtás csökkentése biztosan fontos része a cél elérésének.

A fák kérgében lévő mikrobák elnyelik a légkörből a metánt.
Fotó: Birminghami Egyetem

A kutatók a tanulmányban hegyvidéki trópusi, mérsékelt és boreális erdei fákat vizsgáltak. Konkrétan méréseket végeztek az Amazonas és Panama trópusi erdeiben; az Egyesült Királyságban lévő Oxfordshireben, a  Wytham Erdőben lévő széleslevelű fáknál; és Svédország tűlevelű erdeiben.

A metán elnyelés a trópusi erdőkben volt a legerősebb, valószínűleg azért, mert a meleg, nedves körülmények közt az ott talált mikrobák virulnak. Az újonnan felfedezett metán elnyelés körülbelül 10%-kal járul hozzá az éghajlati juttatásokhoz. A kutatók tanulmányozták a légkör és a fakéreg közötti metán cserét különböző magasságokon, és kimutatták, hogy míg a termőföld szintjén a fák valószínűleg egy kis mennyiségű metánt kibocsátanak, néhány méterrel feljebb a csere átvált és a kivonja a metánt a légkörből.

A csapat lézer szkennerrel kvantifikálta az átlagos globális erdei fakéreg felszíni területét, előzetes számításokkal: A fák teljes globális hozzájárulása 24.6-49.9 millió tonna metán. Ez betölti a nagy űrt a metán globális forrásainak és tartályinak megértésében. A faalak analízis azt is megmutatja, hogy ha a világ összes fáinak a kérgét síkba helyeznénk, a terület a Föld szárazföldi felszínével lenne egyenlő.

A csapat most azt tervezi, hogy megvizsgálják, hogy az erdőirtás fokozott légköri metán koncentrációval jár-e? A mikrobákról is szeretnének többet megtudni, milyen mechanizmussal veszik fel a metánt és, hogy fokozható-e a fák általi légköri metán eltávolítás?

(Forrás: Birminghami Egyetem:  https://www.birmingham.ac.uk/)