A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton

Megvan a kopaszodás ellenszere

A hajhullástól való félelem férfiak millióit érinti világszerte. Egy új felfedezés azonban most orvosolhatja ezt a problémát; egy kutatócsoport azt állítja, hogy megtalálta a kopaszodás ellenszerét.

A nagy-britanniai Sheffieldi Egyetem és a pakisztáni COMSATS Egyetem kutatói felfedezték, hogy egy, a szervezetünkben természetesen előforduló cukor képes serkenteni a szőrnövekedést egerekben.

A férfias típusú hajhullás a férfiak 50 százalékát is érintheti
Fotó: BSIP via AFP

A dezoxiribóz (pontosabban 2-dezoxi-d-ribóz) az eredmények alapján hatékonyan visszanövesztette a csupaszodó egerek szőrzetét.

Sheila MacNeil professzor, a Sheffieldi Egyetem kutatója szerint a felfedezés új megközelítést kínálhat a kopaszodás kezelésére, ami egyaránt javíthat a férfiak közérzetén és önbizalmán.

Egy véletlen irányította rá a figyelmet a cukor csodálatos hatására

A kutatók eredetileg nem a kopaszság ellenszerét keresték, hanem azt vizsgálták, hogy a dezoxiribóz segíthet-e a sebgyógyulás javításában. A cukrot gélesítették, majd a rágcsálók bőrére kenték, remélve, hogy a dezoxiribóz fokozza az érképződést, és ezzel gyorsítja a sebek záródását.

A kutatás azonban nem úgy zajlott, ahogy azt a szakértők várták, és a kutatók hamarosan észrevették, hogy

az egerek szőre sokkal gyorsabban visszanőtt azon a bőrfelületen, ahol a gélt alkalmazták.

A cukor olyan hatékony volt, mint a jelenlegi hajhullás elleni gyógyszerek

A megfigyelés miatt a tudósok úgy döntöttek, tesztelni fogják, milyen módon hat a dezoxiribóz a kopaszodásra. Az egereknek tesztoszteront adtak, ami az emberek hajhullásához hasonló tüneteket idézett elő az állatoknál.

Ezután az egereket megborotválták, és dezoxiribózzal, minoxidillal vagy a kettő kombinációjával kezelték őket. A minoxidil egy olyan vegyület, amelyet szintén kopaszodás ellen szoktak alkalmazni, ám használata mellékhatásokkal jár és többek között herefájdalmat, illetve merevedési zavart okozhat.

A kutatók megállapították, hogy 20 napos kezelés után mind a cukor, mind a minoxidil 80-90 százalékos szőrnövekedést eredményezett a kopaszodó egereknél. A két kezelés kombinálása ugyanakkor nem eredményezett észrevehető javulást.

"Kutatásunk azt sugallja, hogy a hajhagymák vérellátásának fokozása, és ezzel a haj növekedésének ösztönzése olyan egyszerű, természetben előforduló cukrokkal is kivitelezhető, mint a dezoxiribóz” – mondta MacNeil professzor a Daily Mailnek. A kutató szerint az új kezelés idővel kiválthatja a jelenlegi kopaszodás ellen alkalmazott gyógyszereket, biztonságos alternatívát nyújtva ezzel a hajhullás elleni küzdelemben.

A férfias típusú hajhullás (androgén alopecia) egyes felmérések szerint a férfiak 40-50 százalékát érinti világszerte. Az állapotot genetikai tényezők és nemi hormonok kombinációja idézi elő, ami fokozatosan a hajhagymák végleges elvesztéséhez vezet.