Bár az iszlám korai napjaiból sok felirat ismert, a szerzők megerősítetlenek, kivéve egyet Szaúd-Arábia al-Bahah régiójában, amit biztosan Mohamed követőjének tulajdonítanak, aki később Mekka kormányzója lett.
A kutatók áprilisban publikálták tanulmányukat a Journal of Near Eastern Studies magazinban. Ez a második olyan felirat, amiről megerősítették, hogy olyan írta, aki Mohamedhez kapcsolódik. A korábbi szövegtől eltérően ezt a korai 7. században vésték, amikor az iszlám még nem volt domináns Arábiában, ezért fontos tanúja az iszlám előtti Hijaz (az a régió, ahol Mekka elhelyezkedik) és a Korán közönsége vallásos hátterének.
De nincs mindenki meggyőzve, arról, hogy a lelet valóban Mohamedhez kapcsolódik.
A kutatók azt mondják, hogy a lelet fényt derít az iszlám korai napjaira.
Ellentétben a népszerű hiedelemmel, hogy az iszlám a történelem teljes fényében született, nem sokat tudunk az iszlám felemelkedéséről korabeli forrásokból. Ez az időszak rejtélyes. Ez a felirat igazolható alapot nyújt a periódus bizonyítékokon alapuló történelmének megírásához. Azt nyilatkozta Ahmad Al-Jallad az Ohioi Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője a Live Science magazinnak.
Yusef Bilin, török kalligráfus meglátogatott egy ókori mecsetet Taif városban, amiről úgy vélik, hogy lī b. Abī Ṭālib építette, az iszlám negyedik kalifája, és észrevett két feliratot egy kiemelkedő sziklán körülbelül 100 méterrel arrébb. 2021-ben hívta fel rá a tanulmány szerzőinek a figyelmét. A feliratot paleo-arab írással írták, ami az arab ábécé késői preiszlám fázisát írja le. A szerzők úgy azonosítják magukat, mint Hanzalah ʿAbd-ʿAmr-w, fia és Abd al-ʿUzzē, Sufyān fia.
A szövegek: „ A nevedben, Uram Hanzalah vagyok, ʿAbd-ʿAmr-w fia, arra buzdítalak benneteket, legyetek jámborak Isten felé.” és A nevedben, Uram, Abd al-ʿUzzē vagyok, Sufyān fia, arra buzdítalak benneteket, legyetek jámborak Isten felé.”
A szerzők tanulmányozták Mohamed tradicionális muszlim életrajzait és arab genealógiai dokumentumait és azt találták, hogy rendkívül ritka volt ezeknek a neveknek a kombinációja.
A Ḥanẓalah nevű személy az Aws törzshöz tartozott, melynek székhelye Yathrib, azaz Medina volt és jellemzően Mohamed társasága volt a korai iszlám irodalomban.
A paleo-arab írás a feliratokat a késői 6., vagy a korai 7. századra teszi és szorosan illik Ḥanẓalah idővonalához, aki az uhudi csatában, Kr. u. 625-ben halt meg. A második személy neve pogány arab istennőre, al-Uzzara utal , ami szintén alátámasztja azt, hogy a feliratokat olyan egyének írták, akik nem voltak Mohamed követői - vagy legalábbis még nem. A tanulmány társzerzője, Hysthem Sidky azt nyilatkozta a Live Science magazinnak, hogy elképzelhetetlen, hogy a feliratokat azután vésték, hogy Mohamed megkezdte működését, mert Taifban az emberek, rendkívül ellenségesek voltak vele, és nem valószínű, hogy az egyik követője oda ment és ott hagyta ezt a feliratot.
A felirat patinája és a mintázat eróziója azt mutatja, hogy rég óta ott van, tehát kizárható a modern kori hamisítvány volna.
James Montgomery, a Cambridgei Egyetem munkatársa szerint valószínűleg az azonosítás helyes, de nem bizonyos benne, hogy az a Ḥanẓalah, akit a felirat említ megegyezik az iszlám hagyományban lévő Ḥanẓalahhal. Azt mondja, kell még két felirat, ami szintén kielégíti a szerzők által használt szigorú datálási kritériumokat.
(Forrás: Live Science: https://www.livescience.com/)