Megkezdődött az első rákellenes védőoltás tesztelése

Elkezdték tesztelni a világ első tüdőrák elleni oltását. Az mRNS-alapú vakcina a kutatók reményei szerint több ezer beteg életét mentheti meg. A vizsgálatok hét országban, köztük Magyarországon zajlanak.

A tüdőrák az egyik legveszedelmesebb ráktípus, évente mintegy 1,8 millió ember halálát okozza. A betegség előrehaladott fázisában szenvedők túlélési esélyei különösen rosszak.

A kutatók nagy reményeket fűznek az új, tüdőrák ellenes vakcinához
Fotó: Science Photo Library via AFP / Science Photo Library via AFP/THOM LEACH / SCIENCE PHOTO LIBRARY

A szakértők most egy olyan új védőoltást tesztelnek, amely arra utasítja a szervezetet, hogy vadássza le a rákos sejteket és pusztítsa el őket. A BNT116 néven ismert és a BioNTech által gyártott vakcinát a nem kissejtes tüdőrák (NSCLC), vagyis a betegség leggyakoribb formájának kezelésére tervezték – írja a Guardian cikke.

A humán klinikai vizsgálat egyes fázisa hét ország 34 kutatóhelyén indult el: az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Németországban, Magyarországon, Lengyelországban, Spanyolországban és Törökországban.

Összesen 130 ember vesz részt a kísérletben. A résztvevők között lesznek korai stádiumban diagnosztizált, műtét vagy sugárterápia előtt álló betegek, illetve előrehaladott állapotban lévő páciensek is.

Az új vakcina hasonlít a COVID-19 elleni oltáshoz

Az oltás a Covid-19 vakcinákhoz hasonlóan hírvivő RNS-n (rövidítve mRNS-n) alapszik; az NSCLC-re jellemző molekulákat, ún. tumormarkereket juttat a testbe, amelyek alapján a szervezet felismerheti a rákos sejteket, és elpusztíthatja azokat.

A cél az, hogy az egészséges sejtek károsodását elkerülve erősítsék a beteg rákellenes immunválaszát.

A jelenleg széles körben alkalmazott kemoterápia a beteg sejtek mellett az egészségeseket is pusztítja.

„Most lépünk be az mRNS-alapú immunterápiás klinikai vizsgálatoknak ebbe a nagyon izgalmas új időszakába, amely a tüdőrák kezelését teszteli” - mondta Siow Ming Lee professzor, a University College London Hospitals NHS Foundation Trust (UCLH) orvos onkológus tanácsadója, aki az Egyesült Királyságban zajló klinikai vizsgálatokat vezeti. A szakértő szerint ennek a fajta kezelésnek a kivitelezése egyszerű, és specifikus antigének kiválasztásával lehet ösztönözni a szervezetet a rákos sejtek elleni küzdelemre.

Ez a technológia a rákkezelések következő nagy állomása lehet”

– tette hozzá a szakember.

A hírvivő RNS-en alapuló vakcinák működéséről, illetve alkalmazási lehetőségeiről ebben a cikkben írtunk részletesebben.