A tengeri alga fogyasztása segíthet megelőzni a Parkinson-kórt

Az Ecklonia cava nevű tengeri alga fogyasztása így lassíthatja vagy megelőzheti a Parkinson-kórt
A kutatók megállapították, hogy az ázsiai konyhában levesekben és salátákban gyakran használt hínárban található antioxidánsok megvédhetik idegsejtjeinket a szabad gyökökkel szemben. Egy új tanulmány szerint az Ecklonia cava nevű tengeri alga fogyasztása így lassíthatja vagy megelőzheti a Parkinson-kórt.

A Parkinson-kór az idegrendszert érintő betegség, amely olyan tüneteket okoz, mint a remegés, a merevség és a mozgási nehézségek. Akkor következik be, amikor a dopamint, a mozgást irányító vegyi anyagot termelő neuronok elkezdenek elpusztulni az agyban. Bár a Parkinson-kór önmagában nem halálos, súlyos szövődményeket okoz, amelyek halálhoz vezethetnek. Gyógymódja pedig még nem létezik.

Fotó: Shutterstock

A kutatók azonban korábban már összefüggést találtak az étrendi antioxidánsok és a Parkinson-kór megelőzése között. A számos növényben és gyümölcsben, többek között a vörös szőlőben, a bogyós gyümölcsökben és a földimogyoróban található rezveratrol a Parkinson-kór több egérmodelljében például megvédte az agyban a dopamint termelő neuronokat az elhalástól

– mondta Marine Krzisch, a Leedsi Egyetem idegtudományi oktatója a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Hozátette: az ellagsav, az α-liponsav és a mirtenál mind javította a tanulási és memóriateljesítményt, valamint a neuromuszkuláris koordinációt.

Az említett ellagsav számos gyümölcsben és zöldségben megtalálható, többek között:

• a szőlőben,
  • a gránátalmában,
  • a bogyós gyümölcsökben és
  • a diófélékben.

A mirtenál különböző növényekben, például az izsópban és a zsályában van; míg az α-liponsav pedig a vörös húsokban, a spenótban és a brokkoliban.

Parkinson-kór: harc a szabad gyökök ellen

Szervezetünk káros szabad gyököket termel a környezeti ártalmakra, például az ultraibolya sugárzásra és a légszennyezésre válaszul, de ezek a sejtekben zajló normális folyamatok természetes melléktermékei is.

Az antioxidánsok olyanok, mint a testőrök, megvédik a sejteket a szabad gyökök által okozott károktól. A szervezetünk természetes módon termel antioxidánsokat, de egyes élelmiszerek, mint például az Ecklonia cava, antioxidánsokban gazdagok, és kiegészíthetik a természetes módon termelt antioxidánsokat, hogy segítsék a szervezetünket a szabad gyökök okozta károk elleni küzdelemben

– magyarázta Marine Krzisch.

Parkinson-kór
Parkinson-kór: a fehérjecsomók „Lewy-testeket” képeznek, amelyek károsítják az idegsejteket
Fotó: Getty Images

Tanulmányukban a szakemberek Parkinson-kórt idéztek elő az egerekben, majd néhányat Ecklonia cava antioxidánsokkal, másokat pedig normál étrenddel tápláltak. Arra jutottak, hogy az antioxidánsokkal etetett állatok agyában a dopamint termelő neuronok védettebbek maradtak, ráadásul itt kevesebb Parkinson-kóros tünet is jelentkezett.

A tudósok azt találták, hogy az antioxidánsok emellett csökkentették a sejtekben a rotenon által kiváltott szabadgyökök termelését, megakadályozva ezzel a sejtpusztulást.

Ahogy arra rámutattak, új kutatásuk megnyithatja annak lehetőségét, hogy az Ecklonia cava polifenolokat (antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező növényi vegyületeket) a Parkinson-kór új kezelési és megelőzési módszereinek kifejlesztésére használják. Addig azonban még sok a teendő.