Horror: angolna robbant ki egy halból

Úgy hangzik, akár egy horrorfilm forgatókönyve: egy ragadozó lenyeli a zsákmányát, majd az elejtett préda kitör a fogvatartó testéből. A japán angolna esetében azonban ez nem fantázia szüleménye, hanem a véres valóság.

Japánban kutatók megfigyelték, hogy ha egy alvógéb (Odontobutis obscura) lenyel egy japán angolnát (Anguilla japonica), akkor az áldozat – meglehetősen rémisztő módon – képes kiszabadulni a ragadozó testéből; az angolna a géb emésztőrendszerén keresztül hátrál annak nyelőcsöve felé, farkát átdugja a ragadozó hal kopoltyúján, végül feje kihúzásával fejezi be a szabadulási kísérletet.

Az alvógéb testéből menekülő angolna fotója
Fotó: Nagasaki University

Yuha Hasegawa, a Nagaszaki Egyetem munkatársa elmondta, kezdetben arra számítottak, hogy az angolna a ragadozó száján keresztül próbál utat törni a külvilágba, de a vizsgálat megállapította, hogy

az emésztőrendszerből egyenesen a kopoltyú felé veszi az irányt, méghozzá hátramenetben.

Így vizsgálták a tudósok a japán angolna szabadulását

A Current Biology című folyóiratban megjelent tanulmány összesen 104 japán angolna viselkedését vizsgálta. Az angolnákat egyesével olyan akváriumba helyezték, amelyben egy alvógéb úszkált. Ezt megelőzően az angolnák hasüregébe és farkába bárium-szulfátot fecskendeztek, ami lehetővé tette a lenyelt halak nyomon követését egy röntgenkészülékre kapcsolt videófelvevő segítségével.

A tudósok összesen 32 angolna kiszabadulási próbálkozását követték nyomon. Néhány angolna eljutott az alvógéb gyomrába, ahol hosszasan körözve kereste a szabaduláshoz vezető kiutat.

Végül kilenc angolnának sikerült kiszabadulnia az alvógébből a farokúszója segítségével.

Érdekes módon a ragadozó halnak nem esett bántódása, az angolnák testén azonban horzsolások nyomai látszódtak”

– mondta Hasegawa.

Nem minden angolna élte túl a kalandot; négynek sikerült ugyan a farokúszóval áttörni a kopoltyúkat, azonban beragadtak és elpusztultak, míg két angolna eltévedt a géb testében, és teljesen rossz helyen próbálkozott a kijutással.

A kutatók szerint a korábbi tanulmányok más angolnafajok szökési próbálkozásait vizsgálták, ám ezek rendszerint az állat halálával végződtek. A japán angolnák az egyedüliek, akiknek sikerült élve kijutniuk egy ragadozóhal gyomrából.

A sikert valószínűleg egyedi hosszúkás alakjuknak köszönhetik, amelynek révén farokúszójuk a géb nyelőcsövében marad.

Hasegawa és munkatársai most azt tervezik, hogy más angolnafajokkal is hasonló kísérleteket végeznek, hátha sikerül teljesen feltárni a szabadulási kísérlet pontos mechanizmusát.

Az alábbi videóban megtekinthető az angolna rémisztő szökése.