A diagnosztikai eljárás átmenetileg átlátszónak mutatja a bőrt és az izmokat

Új diagnosztikai eljárás: hogyan teszi átlátszóvá az élelmiszerfesték a bőrt és az izmokat?
A kutatók élő állatok agyába és testébe pillantottak be és felfedezték, hogy egy közönséges élelmiszerfesték átmenetileg átlátszóvá teheti a bőrt, az izmokat és a kötőszöveteket. A diagnosztikai eljárás során a festéket egy egér hasára kenték, így a máj, a belek és a húgyhólyag jól láthatóvá vált a hasi bőrön keresztül.

A Stanford Egyetem kutatói által végzett vizsgálat során az ételfestékkel kezelt bőr a festék lemosása után visszanyerte a normál színét. Úgy vélik, hogy az eljárás számos alkalmazási lehetőséget nyithat az embereknél, a sérülések lokalizálásától és a vérvételhez szükséges vénák megtalálásától kezdve az emésztési rendellenességek megfigyeléséig, az izomzat ellenőrzéséig és a daganatok kiszűréséig. Ez a diagnosztikai eljárások széles palettáját teheti lehetővé, az átlátszó bőrt mutatva.

Fotó: Stanford University

Ahelyett, hogy az invazív biopsziára hagyatkoznának, az orvosok képesek lehetnek a mélyen fekvő tumorok diagnosztizálására, egyszerűen megvizsgálva az ember szövetét anélkül, hogy invazív sebészeti eltávolításra lenne szükség

– mondta Dr. Guosong Hong, a projekt egyik vezető kutatója.

Hozzátette: ez a technika potenciálisan kevésbé fájdalmassá teheti a vérvételt azáltal, hogy a vénás orvosok könnyedén megtalálhatják a bőr alatti vénákat, láthatják a szöveteket.

Orvosi képalkotás élelmiszerfestékkel: új diagnosztikai eljárás

A Science című folyóiratban publikált kutatás során az élelmiszerfestéket vizsgálták és eszerint a fény behatol a biológiai szövetekbe, nagy része szóródik, mivel a benne lévő struktúrák, például a zsíros membránok és a sejtmagok eltérő törésmutatóval rendelkeznek. A diagnosztikai eljárás, orvosi technológia megmutatta, ahogy a fény az egyik törésmutatóról a másikra kerül, elhajlik, és a szövetek átlátszatlanná válnak. A kutatók szerint ugyanez a hatás mutatja a ceruzát is hajlítottnak, ha egy pohár vízbe dobjuk.

Dr. Zihao Ou és munkatársai azt feltételezték, hogy bizonyos színezékek bizonyos hullámhosszúságú fényt könnyebben áteresztenek a bőrön és más szöveteken.

Úgy gondolták, hogy a könnyen felszívódó festékek megváltoztatják az őket elnyelő szövetek törésmutatóját, ahogy a képalkotás mutatta. Ez lehetővé tette a tudósok számára a különböző szövetek törésmutatóinak összeegyeztetését.

Fotó: Stanford University

Kísérletsorozatukban a Stanford Egyetem kutatói bemutatták, hogyan vált a friss csirkemell vörös fényre áttetszővé néhány perccel azután, hogy egy sárga ételfestékbe, tartrazin oldatba merítették.

A festék csökkentette a fényszóródást a szövetek belsejében, így a sugarak mélyebbre hatolhattak.

A különleges kutatás során a kutatócsoport ezután a sárga festékkel kente be egy egér hasüregét, így a hasi bőr áttetszővé vált, és láthatóvá váltak a rágcsáló belei és szervei. Egy másik kísérletben egy állat borotvált fejére vitték fel az anyagot, és egy diagnosztikai eljárás, a lézerfoltos kontrasztos képalkotásnak nevezett technikával látták a rágcsálók agyában lévő ereket.

A folyamat „visszafordítható és megismételhető”, a bőr pedig a festék lemosása után visszanyeri természetes színét. Az átláthatóság jelenleg korlátozott a festék behatolásának mélységében, de az úgynevezett mikronedli tapaszok vagy injekciók mélyebbre juttathatják a festéket

– mondta Hong a The Guardian online portálnak, hozzátéve, hogy az eljárást még nem tesztelték embereken.

A kutatóknak most be kell bizonyítaniuk, hogy használata biztonságos, különösen, ha a festéket a bőr alá fecskendezik.

A szakemberek szerint az eljárás számos alkalmazási lehetőséget nyit meg emberben:

• kezdve a sérülések felderítésétől és
  • a vérvételhez szükséges vénák megtalálásától
  • az emésztési rendellenességek megfigyeléséig és
  • a daganatok észlelése kapcsán.

Az átlátszó bőr orvosi kutatása, az élelmiszerfesték orvosi alkalmazása egy vadonatúj képalkotó diagnosztikai technológia alkalmazását teszi lehetővé. Ez pedig megmutatja, milyen hasznos lehet a szövetláthatóság festékkel.