Az elektromos repülőgép elterjedése azonban még távol van. Annak ellenére, hogy növekszik a tisztább repülőgépek fejlesztésének a száma, maradnak nagy kérdések a hajtásukhoz szükséges alternatív üzemanyagokról, és még kérdéses a politikai akarat.
A repülőgép éghajlatra gyakorolt hatása
Dr. Guy Gratton, a Cranfieldi Egyetem légi közlekedési és környezeti professzora, repülőmérnök és tesztpilóta, aki a kísérleti elektromos repülőgépekkel repül. A repülés a globális szénnek körülbelül 2.5%-át generálja, ami kevés, különösen, amikor a globális gazdaságban játszott fontos szerepét tekintetbe vesszük. A tudomány szerint a kondenzcsík miatt lehet, hogy ennél rosszabb, talán körülbelül 7% is lehet. Az ipar durván évente, utas kilométerenként 2%-kal javítja a kibocsátásait. De ez is évente 5%-kal növekszik.
Becslés szerint a légi közlekedés iránti igény megduplázódik 2040-re, ami azt jelenti, hogy míg más iparágak a széntelenítés jelentőségteljes jeleit mutatják, a légi közlekedés növeli az összes kibocsátását és a folyamatban a világ egyik legrosszabb szennyezőjévé válik.
Az első elektromos repülőgépek nem arra vannak tervezve, hogy lecseréljék a nagy utasszállító repülőgépeket. A többség nem tudja átszelni az Angol-csatornát, vagy az Atlanti-óceánt. Ezeket az úttörő repülőgépeket rövid távra szerkesztik. A Velis Electrot konkrétan repülés oktatásra tervezik, repülési idejük 50 perc, 20 perc tartalékkal és hatótávolságuk 185 kilométer. 58 kilowattos motor hajtja két könnyűsúlyú lítium akkumulátorral, ami mérföldkő.
A hagyományos akkumulátorokkal az a probléma, hogy vagy túl nehezek, vagy túl forróak (vagy mindkettő) ahhoz, hogy biztonságosak, vagy praktikusak legyenek egy repülőgéphez. Pipistrel rendszere azonban az egész erőátvitelt biztonságossá, könnyűvé és hatékonnyá teszi.
Az erőátvitel teljesen folyadék által hűtött. Olyan, vagy annál is biztonságosabb, mint a hagyományosan hajtott repülőgépek. Az akkumulátor 70 kilogramm és a teljes repülőgép csak 425 kilogramm üresen. A pilótafülke a megszokott és a vezérmű hasonló az ugyanilyen méretű hagyományos repülőgépekéhez.
A pilótáknak nem kell plusz engedély, hogy az Electroval repüljenek, de vannak különbségek. Az indításhoz nem kell bemelegíteni a motort és kisebb a zaj. A repülőgép azonnal átadja az erőt. Egyszerűsített felhasználó felületet van pilótafülkében, ami sokkal csendesebb, mint a hagyományos, ezért jobb kommunikációs lehetőségeket nyújt.
A Pipistrel azt tervezi, hogy a jövőben négy üléses Electrot készít, aminek a hatótávolsága 370 kilométer és együttműködik az EU-val egy Unifer 19 nevű projekten is. Ez egy EU kezdeményezés, hogy közösségbarát, kis zajú és kis szénkibocsátású mini forgalmi repülőgépet dolgozzanak ki, hogy az Európán belüli távoli területekkel kapcsolódjanak.
Hamarosan csatlakoznak mások is
Az izraeli Eviation vállalat Alice nevű, kilenc üléses ingázó repülőgép első prototípus tesztepülését 2022-ben tette meg. A holland Elysian Aircraft start-up E9X koncepció repülőgépének repülése 2033-ra van ütemezve. Akkumulátorait a repülőgép szárnyaiba integrálják és remélhetőleg 90 utast fog szállítani körülbelül 800 kilométeren. És a Wright Electric (a Wright Testvérekről elnevezve) egy az az EasyJettel társult amerikai fejlesztés, egy elektromos, 180 üléses repülőgép.
(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)