A mahdi szó az iszlámban a messiást takarja, aki az idők végén Isten küldöttjeként tér vissza és legyőzi a gonoszt. 1881 júniusában a népszerű tanító, Muhammad felvette az al-Mahdi nevet, és ebben a szerepében (többek között) egyenlőséget és vagyonközösséget hirdetett. A Szudánban élők erre rendkívül fogékonyak voltak. Mivel a messiásváró hit erőssége már korábban is alkalmat adott a vallási gyökerű politikai mozgalmak kibontakozására, Muhammad kijelentései nagy visszhangot keltettek. Rengetegen mozdultak meg őt követve, de a brit hatóságok nem tartottak tőle.
A tanítvány felülmúlja mesterét
Muhammad Ahmad ibn Abd Alláh egy hajóács fiaként született az észak-szudáni Dongolában. Családja rendkívül vall ásos és hagyománytisztelő volt, és Mohamed próféta leszármazottjainak tekintették magukat. A róla elnevezett fiú és fivérei előbb édesapjukat, majd nem sokkal később édesanyjukat is elveszítették. Muhammad bátyjai apjuk örökségét ápolva kereskedőként és hajóépítőként igyekeztek fenntartani magukat, ő maga azonban nem követte a családi példát.
A hit iránti erőteljes érdeklődése már kisgyermekként is megmutatkozott, ezért Kartúmban kezdett tanulni.
Vonzotta a vallási aszkétizmus és a miszticizmus, amelyeket szélsőségesebb vallási csoportok között talált meg.
Példaképe és mentora egy szudáni szekta alapítójának unokája, Muhammad Sharif Nur al-Dai’m sejk lett. Ahogy népszerűsége egyre nőtt és az egyszerű emberek tanítója lett, a közöttük kezdetben kialakult mester-tanítvány viszony egyre inkább elmérgesedett. A szakítás ugyan végleges volt, de Sharif halála után követői elismerték Muhammad Ahmadot vezetőjükként.
A 19. század második felében a még oszmán fennhatóság alatt álló, de viszonylagos függetlenséget élvező Egyiptom egyre erőszakosabb déli irányú terjeszkedésbe kezdett. A Szuezi-csatorna építése miatt 1875-ben az államcsődöt jelentő ország brit vezetésű nemzetközi ellenőrzés alá került.
A Brit Birodalom a szudáni területekre is küldött hivatalnokokat, akiknek az egyik feladata a régióban még az akkoriban is jellemző rabszolgaság felszámolása volt. 1877-ben a korábban Kínában is sikeres Charles George Gordon, azaz Gordon pasa lett a főkormányzó. A növekvő európai befolyással egyre nagyobb lett a feszültség is, ami végül az 1881-ben Muhammad bejelentése nyomán elkezdődő Mahdi-felkelésben csúcsosodott ki.
A mahdista állam születése
Az első időszak még kevésbé jelentős harcokkal telt, de a felkelők 1883-ban elfoglalták El Obeidet, megsemmisítve ezzel a tízezer fős brit haderőt. A mahdista csapatok sikerei miatt brit nyomásra az egyiptomi sereget is evakuálták és feladták Szudánt. Kartúm elfoglalását tárgyalások útján akarták elkerülni, ám ezek nem vezettek eredményre:
a mahdisták tízhónapnyi ostrom után meghódították a várost, melynek során Gordon pasa is életét vesztette.
Al-Mahdi Szudán új központját Omdurmánban állította fel. 1885-ben, sikerei csúcsán a felkelés vezetője gyanús körülmények között, de feltehetőleg tífuszban hunyt el. Az utódlásról nem rendelkezett, de a mahdista állam még egy évtizedig fennállt.
A háborús helyzet nem múlt el, és a nagyhatalmi érdekek sem engedték Szudán elszakadását Egyiptomtól. Horatio Herbert Kitchener ezredes 1890-től kezdve dolgozott a szudáni hadjárat részletein. Az egyiptomi és brit csapatok 1896-ban indultak meg Szudán ellen, a felkelés végét az omdurmáni csata jelentette. Kitchener teljes győzelmet aratott, a harcokban megsérült a városban eltemetett al-Mahdi sírja is. Szudán Angol-Egyiptomi Kondomínium lett, új státusza 1956-ig állt fenn. Al-Mahdi emlékét máig őrzik és a napjainkra is jellemző vallási fundamentalista irányzat elődjének tekintik.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.