A kalandor, Thor Heyerdahl azzal az ötlettel állt elő, hogy mindössze a szél és az áramlás segítségével irányítsák végig a Kon-Tiki névre keresztelt, rögtönzött hajót a Csendes-óceán déli részén. A csapat ezzel próbált meg újraalkotni egy ősi utazást, amikor egy közösség Dél-Amerikából Polinéziába utazott egy tutajjal a Krisztus előtt a 6. században. Első hallásra talán őrült ötletnek hangzik, de a norvég néprajzkutató és felfedező végül megvalósította.
Az elképesztő utazás akkor kezdődött, amikor Heyerdahl kidolgozott egy olyan elméletet, amit senki más nem vett komolyan: a kalandor úgy vélte, hogy a dél-amerikaiak az ókorban fából készült tutajokon, kizárólag a szél és az árapály által vezérelve „sodródtak át” a Csendes-óceánon, majd benépesítették Polinéziát. Azt is állította, hogy a Húsvét-sziget óriásszobrai nem véletlenül hasonlítanak a bolíviai Titicaca-tónál talált szobrokhoz. Elképzelését a tudományos közösség kigúnyolta, és azt állította, hogy a polinéziaiak eredetileg Ázsiából érkeztek. Heyerdahl azonban nem hagyta magát.
Az 1914. október 6-án született Heyerdahl összegyűjtött egy csapatnyi embert. Bízott benne, hogy segítenek majd bebizonyítani neki, hogy mindenki más téved.
Semmit sem garantálok, csak egy ingyenes utat Peruba, a déltengeri szigetekre és vissza, de az út során jó hasznát veszitek majd technikai képességeiteknek. Válaszoljatok azonnal
– írta a barátainak Thor Heyderdahl, aki bár szerény ajánlatot tett, de néhány bátor férfinak így is tetszett a lehetőség.
A küldetés egyszerűnek tűnt:
A norvég felfedező elhatározta, hogy tutaját kizárólag olyan anyagok felhasználásával építi meg, amelyek a Kolumbusz előtti korszakban (1492 előtt) már a peruiak rendelkezésére álltak. Ez a balsafa, kender, bambusz és banánlevél volt. Nem használhattak szögeket, csavarokat vagy üvegszálas anyagokat; a legénység kenderkötéllel kötötte össze a fatörzseket, miközben bambuszkabint építettek nádfedeles banánlevéltetővel.
Így született meg a Kon-Tiki: egy lebegő bambuszkunyhó balsafarönkökön, amin egy nagy vitorla és egyetlen kabin volt, ami bizonyára szűkös lehetett a hat fős legénységnek és házi papagájuknak.
Az ellátmányt illetően Heyerdahl már kissé lazábban tartotta be a perui őslakosok szokásait: a Kon-Tiki-expedíciót így 1060 liter vízzel, valamint az amerikai hadsereg által biztosított élelmiszercsomagokkal „szerelték fel”. A készletek kókuszdióra, édesburgonyára, gyökérzöldségekre és különféle gyümölcsökre korlátozódtak, de a legénységnek a halászatra is bőven jutott ideje.
A vészhelyzeti kapcsolatfelvételhez volt egy rádiójuk, az energiaellátáshoz egy kézi hajtású generátoruk és egy szextánsuk a navigációhoz.
Az egész történet egyik legabszurdabb része, hogy a Kon-Tikit úgy tervezték meg, hogy azt lehetetlen volt kormányozni. Heyerdahl elmélete szerint a dél-amerikaiak ugyanis sodródtak az áramlatok és a szelek segítségével, amelyek az év bizonyos hónapjaiban egyenletesen fújtak keletről nyugatra a Csendes-óceánon.
Amikor a legénység 97 nap tengeren töltött idő után először megpillantotta Puka Puka kis, ellipszis alakú atoll szigetét, képtelenek voltak partra tenni a hajót, csak elsodródtak mellette.
A Kon-Tiki négy nappal később zátonyra futott, és a hajó a lakatlan Raroia-atollnál kötött ki. A csapat 101 nap alatt 6700 kilométert tett meg. És bár partot értek, de csak napok múlva fedezték fel őket a közeli szigetlakók, akik kenukkal érkeztek a megmentésükre. A polinézek szertartással üdvözölték őket, tradicionális tánccal és tengeri herkentyűkkel teli lakomával. Az expedíció tehát a várt sikerrel járt.
A kalandor Heyderdahl 101 napot töltött egy balsafából készült tutajon az áramlattal együtt sodródva, az elemekkel és az óceán ragadozóival dacolva,
így jogosan feltételezhetnénk, hogy elméletét végül elfogadták. A norvég tudományos közösség azonban továbbra is elutasította.
A Kon-Tiki útja így is nagy kalandot jelentett, amiről Heyerdahl később bestseller könyvet írt (a kötet hamarosan a tudományos ismeretterjesztés egyik meghatározó műve lett, hetven nyelvre fordították le), és az expedícióról készült Oscar-díjas dokumentumfilm főszereplője lett.
Az utazás ráadásul számos megfigyeléssel és tudományos eredménnyel gazdagította az ismereteinket. Az expedíció tagjai több, korábban nem ismert hal- és állatfajt azonosítottak, miközben tengeri túlélő-felszereléseket és élelmiszereket is teszteltek.