1999 februárja a szokásosnál is erősebb havazással köszöntött rá az ausztriai Tirol tartományra. A hosszú napokon át szakadatlan intenzitással hulló hó miatt a Grieskopf és Grieskogel hegygerinc alatti völgyben fekvő 827 lakosú Galtür elszigetelődött a külvilágtól.
A község már korábban is igen kedvelt volt a téli sportok kedvelői, a síturisták körében. 1999 februárjában is szép számmal szálltak meg Galtürben a síelők, elsősorban német, dán és holland turisták, akik az áthatolhatatlanná hízott hótorlaszok miatt község lakóival együtt a hó fogságába kerültek. 1999. február 23-án délután négy órakor egy furcsa és egyre jobban felerősödő morajlás hangjára, valamint a hirtelen beálló sötétségre figyeltek fel a váratlan eseménytől megrémült emberek. A községtől északra, a 2700 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő Grieskopf-Grieskogel gerincről hatalmas hófal szakadt le, amely egyre növekvő sebességgel a mélyen alatta fekvő völgy felé zúdult.
A lavina, vagy más néven a hósuvadás a hegyoldalról egyensúlyvesztés miatt leomló hótömeg. Kialakulásának feltételei közé tartozik a kedvezőtlen, csúszóréteges hórétegződés, a 25-50 fokos hólejtő, valamint a terhelésnövekedés, amit tartós havazás, hófúvás, vagy eső okozhat. A lavina kialakulását elősegítheti a gyors felmelegedés, az erős szél, a 30 cm-nél vastagabb új hó, vagy a kialakult hóréteget elnehezítő esőzés.
A szemtanúk túlvilági dübörgésről és a községet sűrű ködként elárasztó hópor-felhőről emlékeztek meg, majd néhány másodperccel később a faluban tartózkodók előtt hirtelen elsötétült a világ. A több mint 300 ezer tonna tömegű havat mozgató lavina, mely felett 100 méter magasra törő hófelhő kavargott, a meredek hegyoldalon mintegy 300 kilométer/órás sebességre felgyorsulva, csaknem fél kilométeres szélességben zúdult rá a gyanútlan községre.
A lavina csak a község középpontját elérve fékeződött le, de addigra Galtür nagyobb részét már teljesen eltemette a hó. A tomboló hóvihar megakadályozta, hogy a mentőegységek azonnal elindulhassanak a szörnyű katasztrófa helyszínére, így a mentésre riasztott első alakulatok csak másnap reggel tudták megközelíteni Galtürt. A beérkezett mentőegységek szeme elé infernális látvány tárult; a község északi részének helyén egy széles hómezőt találtak, amelyből a tragédia bizarr felkiáltójeleként csupán a templom tornya emelkedett ki.
A községben rekedt embereknek 14 órát kellett várniuk az első mentőalakulatok beérkezéséig. A helyieknek addig kilenc embert már sikerült kiásniuk a hó alól, de ekkor még nem lehetett tudni pontosan, hogy hányan lehetnek eltemetve a hótömeg alján. A mentők munkáját jelentősen megnehezítette a kemény hideg, ami miatt betonkeménységűre fagyott a lavina vastag hótömege. Aznap egy újabb tragédia történt; a közeli, az Ischglhez tartozó Valzur településre is lavina zúdult, ami miatt hét ember halt ott szörnyet.
Az osztrák kormány a német, az amerikai, a francia és a svájci légierő közreműködésével gyorsan megszervezte Ausztria történetének legnagyobb légihídját a lavinával félig betemetett völgyben élő 18 ezer ember evakuálására. A légihídban részt vett katonai szállítógépek 3000 bevetésben szállították el a veszélyeztetett embereket. Galtürben összesen 31 áldozatot szedett az alpesi cunami, akik közük hatan helyi lakosok, 25-en pedig a községben megszállt turisták voltak. Az áldozatok egy részének fulladás okozta a halálát, másokat pedig a lavina által lerombolt összedűlő házak öltek meg.
Az utolsó holttestet csak február 27-én sikerült kiemelni a kőkeményre fagyott hótömeg mélyéről. A hó alá rekedt túlélők később elmondták, hogy mobiltelefonjaik segítségével sikerült életjelet adni magukról, ami életmentőnek bizonyult a felkutatásukban. A galtüri és valzuri lavinák összesen 38 halálos áldozatot követeltek.
Az évszázad ausztriai lavinakatasztrófájának nevezett galtüri tragédia után az osztrák hadsereg alakulatainak bevetése mellett is több hétig tartott a községet részben eltemető hatalmas hótömeg eltakarítása. 1999 nyarán az 1600 méter tengerszint feletti magasságban fekvő Galtür lavinavédelmét jelentősen megerősítették. A völgy északi oldalán kettő, egyenként 12 méter magas lavinavédő kőfalat építettek, az egyiket 104, a másikat pedig 360 méter hosszúságban, a Greiskogel oldalára pedig acélhidakkal megerősített hófogó hálókat építettek ki. 2003-ban, a tragédia után négy évvel később avatták fel az Alpinarium központban a lavinák áldozatainak emlékművét.
Noha az 1999-es alpesi cunamit a 20. század legnagyobb lavinakatasztrófájaként tartják számon, a legtöbb áldozatot követelő hóomlás mégsem a galtüri. Az első világháború idején 1916-ban, az észak-olasz fronton a Marmolada-hegy oldaláról egymást követő hullámban több lavina is lezúdult. A fehér pénteknek elnevezett tragédiában összesen mintegy tízezer katona vesztette életét. Az első nagy hóförgeteg az osztrák-magyar állásokat temette be, az ezt követő lavina azonban az olasz katonák nyakába zúdult. E lavinasorozatot egyes feltételezések szerint szándékosan indították el az ellenséges erők elpusztítására a hegyoldalra célzott ágyúlövésekkel. Hogy így történt-e és melyik fél lőtt először, ma sem tudni pontosan.
A teljesség igénye nélkül az alábbiak voltak a történelem más nagyobb lavinaomlásai, illetve hóbalesetei: