A fogyasztóvédők szerint az utóbbi időben megnőtt az utazási irodákkal szembeni panaszok száma, amelyek szerint a fogyasztók csak a fizetéskor szembesülnek azzal, hogy a meghirdetett árnál jóval többet kell kifizetniük az utazásért.
A FEOSZ álláspontja szerint amikor a fogyasztó a szállást, utazást, étkezést, és az ezzel összefüggő szolgáltatásokat egy utazási irodától, utazási csomagban vásárolja meg, már az ajánlatból tudnia kell a teljes végösszeget. Erre egyébként a fogyasztóvédelmi törvény is kötelezi az utazási irodákat.
Az [origo] megkeresésére dr. Baran Alexandra a FEOSZ jogi képviselője elmondta, hogy egyelőre csak a Neckermann ellen indítottak pert, mégpedig azért, mert a cég a hazai utazási piac egyik legnagyobb szereplője és az utazási iroda hirdetéseivel kapcsolatban konkrét panasz is érkezett a fogyasztóvédőkhöz.
Baran Alexandra elmondta, hogy a Gazdasági Minisztérium 7/2001-es rendelete alapján az utazási irodáknak az ajánlataik hirdetéseiben az utazás részvételi díjában az adókat, járulékokat és egyéb fizetési kötelezettségeket is fel kell tüntetniük.
A FEOSZ közleménye szerint a szövetség már régóta hiába szorgalmazza az utazási szolgáltatásokkal kapcsolatban az árak egységes feltüntetésének kikényszerítését. A szövetség erre korábban több alkalommal felhívta mind a hazai jogalkotó, mind a gazdálkodó szervezetek figyelmét, de eredménytelenül. Ugyanakkor a FEOSZ álláspontja szerint a hazai szabályozás alapján már most is kötelesek lennének az utazási irodák a teljes tájékoztatásra.
Baran Alexandra szerint, ha a perben jogerős ítélet születik, amelyben a FEOSZ nyer, ez hivatkozási alap lehet a későbbi ehhez hasonló esetekben. A szövetség jogi képviselője kifejezte reményét, hogy a Neckermann már a bírósági tárgyalás előtt megszünteti a kifogásolt gyakorlatot.
A Neckermann utazási irodánál nem kívántak reagálni telefonos megkeresésünkre, annyit mondtak, hogy a témában a korábban kiadott közleményüket tekintik irányadónak. A cég múlt heti közleményében hangsúlyozta: kész arra, hogy bármely bírósági vagy hatósági eljárás során igazolhassa működése törvényességét.
Az utasok védelmére Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők- és közvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke korábban azt mondta: a befizetőknek meg kell nézniük, hogy a meghirdetett árakban milyen költségek tartoznak bele, és melyek emelik tovább az összeget. Hozzátette, hogy ennek legkésőbb a szerződéskötéskor világossá kell válnia.