A részleteiben napvilágra került felmérést a NASA készítette nem kevesebb mint 24 ezer amerikai polgári és kisgépes pilóta névtelen megkérdezésével. A 8,5 millió dollárba kerülő felmérés négy évig tartott, s miután egy évvel ezelőtt lezárultak a körkérdések, a NASA még mindig nem hozta nyilvánosságra a hivatalos eredményeket.
Az információkat az AP hírügynökség szivárogtatta ki a dokumentumból, erre válaszként a NASA vezetője pedig bejelentette: fontolóra veszik, hogy a felmérés bizonyos részleteit mikor ismerheti meg a nagyközönség.
Egy héttel korábban a NASA utasította a felmérést végző alvállalkozóját, hogy minden, az eredményekre utaló adatot töröljön számítógépeiről. Az amerikai kongresszus is beavatkozott az ügybe és elrendelte, hogy a NASA minden, a felméréssel kapcsolatos adatot köteles megőrizni a későbbi nyomozás sikere érdekében.
A NASA hivatalosan azzal indokolta az információk visszatartását, hogy a felmérés nyilvánosságra hozatala súlyosan befolyásolhatja az utasok légiközlekedésbe vetett bizalmát, illetve csökkenhet a légitársaságok profitja is. Bár a felmérésben résztvevő pilóták névtelenül nyilatkoztak és egyetlen légitársaságot sem neveznek néven, az ügynökség vezetése úgy véli, hogy megrendülhet a bizalom néhány légitársaságban, ami komolyan kihathat ezen cégek eredményességére.
A megkérdezett amerikai pilóták szerint csaknem kétszer annyi madárütközés, légi ütközés-közeli helyzet, vagy a felszállást és leszállást a kifutópálya közelében veszélyeztető esemény történik, mint azt korábban a hivatalos eredményekben közölték.
A névtelen forrás szerint a megkérdezett pilóták közül a vártnál sokkal többen nyilatkoztak úgy, hogy a leszállási manőverek közben gyakran fordulnak elő a manővereket az utolsó pillanatban megváltoztató parancsok, ami sok esetben kifejezetten veszélyes.
A NASA a légiközlekedést érintő biztonsági kockázatok fokozottabb ellenőrzését és hatékonyabb döntéshozatali mechanizmust javasol elemzésében. A szakértők szerint a pilóták véleménye fontos szempont egy olyan iparágban, ahol a kockázatos vagy veszélyes eseményekről sok esetben nem készül jelentés, vagy az eseményeknek kisebb jelentőséget tulajdonítanak. Igaz ez még akkor is, ha tény: az utóbbi években egyre csökken a légibalesetek és az ezekben életüket vesztő utasok száma is.
A legveszélyesebb pillanat
A felmérés érdekessége, hogy a megkérdezett pilóták 80 százaléka válaszolt, s minden résztvevőt 30 percen keresztül kérdeztek. Olyan általános kérdéseket tettek fel nekik, mint, hogy milyen gyakran tapasztaltak meghibásodást a berendezésekben, tapasztaltak-e füstöt, vagy tüzet, különlegesen erős turbulenciát, milyen gyakran találkoznak madárrajjal, vagy mennyire sűrűn fordul elő, hogy az irányítótorony téves információkkal látja el őket. A kérdezők arra is kíváncsiak voltak, hogy a leszállások alkalmával hányszor fordul elő, hogy az előző repülőgéphez túl közel érnek földet, a kifutó környékén álló épületek vagy járművek veszélyes közelségben vannak, milyen gyakori a túlsúlyos felszállás, stb.
A kérdőív összeállításában segédkező szakemberek szerint ezek a jelenségek nem feltétlenül jelentenek közvetlen balesetveszélyt, de a balesetek kockázatát nagyban növelik.