Az idei második félévi Turizmusbarométer értéke 40,7 százalék, mintegy 5,8 százalékponttal alacsonyabb az előző félévi értéknél. A felmérés szerint mind a szállodaipari, a vendéglátó-, mind pedig az utazásszervező- és közvetítő vállalkozások konjunktúraindexe csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Az Ecostat előrejelzése szerint a magyarországi turizmus korábbi, a nemzetgazdaság egészével arányos teljesítménye kis mértékben csökken.
Annak ellenére, hogy a magyar lakosság üdülésre, utazásra rendelkezésre álló jövedelmei mérséklődtek, a belföldi turisztikai kereslet az év első fél évében élénkült. Ebben a kormányzat üdülési csekkrendszeren keresztül nyújtott erőteljes támogatása, valamint a hosszú hétvégék nagy száma is közrejátszott. A lakossági jövedelmek csökkenésének korlátozó hatása a harmadik negyedév végére vált általánossá.
A külföldi állampolgárok magyarországi és a magyar állampolgárok külföldi utazásait, illetve költéseit számottevően befolyásolták a forint árfolyamának változásai.
Javítani kell az országimázson
A magyar turizmus számára a legnagyobb kihívást 2008-ban az országimázs javítása és a rugalmas alkalmazkodás az új turisztikai keresleti trendekhez jelenti.
Elengedhetetlen a turisztika átfogó fejlesztése, a főváros regionális turisztikai versenypozíciójának javítása, ami nem képzelhető el a város általános rendezettségének, tisztaságának, a közbiztonságnak és a szolgáltatási színvonalnak a javítása nélkül - mondta Belyó Pál.
Borúlátóak a szállodások
A szállodaipari vállalkozások konjunktúraindexe 2007 második felében évében 40 százalék, ez 8,8 százalékponttal alacsonyabb az elmúlt félévben mért értéknél. Ez a szállodák azon véleményét tükrözi, hogy mind a turisztikai ágazat, mind a saját vállalkozásuk üzleti lehetőségei a következő hat hónapban csökkennek.
A szállodaipari vállalatok beruházási tervei továbbra is szerények, főleg azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, ahol a felújítás, korszerűsítés már elengedhetetlen. A szállodák háromnegyede számít új, erős versenytárs megjelenésére.
A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúraindexe 36,3 százalék. Ez 6,2 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző félévi index. E csökkenésben jelentős szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások a következő időszakra pesszimistán vélekednek, mind a
nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, mind saját vállalkozásuk gazdasági teljesítményének megítélésében. Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is igen szerények.
A családok 40 százaléka tervez üdülést
Az utazásszervező és közvetítő vállalkozások konjunktúra indexe 45,7 százalék, 2,5 százalékponttal marad el az elmúlt félévben mért értéktől. A magyar háztartások mintegy négytizede tervez a közeljövőben üdülést, 4 százalékuk a következő három hónapban. A családok többsége, 59 százalékuk egy éven belül egyáltalán nem tervez utazást.
A Turizmusbarométer indításakor, 2005-ben a családok üdülésre majdnem 200 ezer forintot terveztek költeni, 2006 első felében több mint 170 ezer forintot, az év második felében már csak 135 ezer forintot. 2007 első felében már csak 120 ezer forintot szántak e célra. A 2007. év végi felmérés szerint azonban az összeg újra emelkedésnek indult, már 136 ezer forintot terveznek átlagosan és személyenként költeni üdülésre.