Nincs annál rosszabb egy nyaralás kezdetén, mint amikor órákat kell állni az autópályákon a dugókban, a még meglévő határokon a határőrök a kelleténél jobban érzékeltetik hatalmukat és lassabban munkájukat, s ennek következtében megnő a menetidő. S ha ennek tetejébe még az időjárás sem fogad minket kegyébe, már szinte nincs is kedvünk nyaralni menni.
Mindezek elkerülésére nyugaton már régóta működnek az úgynevezett autóvonatok, amelyek meghatározott vonalakon, akár több autószállító vagonnal viszik az autókat és utasaikat a kiszemelt célállomásokra. A nyaralni indulók a megadott állomáson felpakolják autóikat a vagonokra, elfoglalják helyüket a szerelvényhez csatolt hálókocsikban.
Természetesen az autószállító szerelvényekre csak speciálisan kialakított állomásokról lehet indulni, hiszen az autók ki- és berakodásához speciális kialakítású rámpák és vágányok kellenek, s a célállomásokon is ugyanilyen terminálokon vehetjük át az autókat.
A legtöbb nyugati országban működik hasonló szolgáltatás, de mondjuk egy Berlinből vagy Düsseldorfból induló autóvonatra nem lenne érdemes jegyet váltanunk, hiszen a Németországig tartó út időben is tovább tartana és a költségek is megemelkednének így. Talán franciaországi célpont esetén érdemes
Bécsből Rijekába, vagy Splitbe
Az osztrák vasutak által működtetett autóvonatokat már érdemesebb használni, hiszen Bécs két óra alatt elérhető Budapestről, a nyugati országrészben lakóknak pedig kifejezetten előnyös választás lehet. Az osztrák államvasutak - ÖBB - több ausztriai és külföldi célállomásra is közlekedtet autóvonatokat, így például Bécsből Innsbruck és Villach is elérhető így. A belföldieken kívül Németországba, Szlovéniába, Olaszországba és Horvátországba utazhatunk autóvonattal, utóbbi helyszínekre kizárólag a nyári időszakban.
Az olasz célállomások közül Rómát és Firenzét, Szlovéniában Koper kikötőjét, Horvátországban pedig Rijekát és Splitet választhatjuk.
A foglaláshoz meg kell adnunk az autó méreteit, típusát, sőt azt is, hogy van-e rajta tetőcsomagtartó, sí-doboz, vagy hasonló tároló. Ha az autónk 1,58 méternél magasabb, a foglalásnál külön kell jeleznünk.
Az osztrák vasutak autóvonataira akár indulás előtt már fél évvel is foglalhatunk jegyet, a vasúttársaság honlapján megadott ügyfélszolgálati telefonszámon, a nagyobb ausztriai vasútállomásokon, utazási irodáknál és természetesen az interneten is. Fontos tudni, hogy az autó utasainak külön kell megváltaniuk jegyüket, ami lehet ülőhely, couchette-jegy, vagy hálókocsijegy.
Bécsből Rijekába a nyári főszezonban egy retúr autójegy 148,80 euróba kerül, egy oda-vissza jegyért a dalmáciai Splitbe pedig 203,20 eurót kell fizetni autónként. Firenzébe és Rómába 298 eurót kell leszurkolni a jegyért, de érdemes utána nézni az ÖBB honlapján a pontos indulási időpontoknak, mert ezek a vonatok csak pénteken és szombaton közlekednek. A motorkerékpárokért az autódíj 50 százalékát kell kifizetni rendszerint.
Szabadkáról Montenegróba
Az Adriai-tengert nem csak Bécsből, hanem déli szomszédunktól is elérhetjük autóvonattal. A Szerb Államvasutak is működtet hasonló szolgáltatást, például Szabadkáról a montenegrói Bar városába. Bár a társaság honlapján foglalhatunk jegyet online is, valamint akár telefonon is előre jelezhetjük jegyvételi szándékunkat, a szolgáltatást évek óta használók szerint elegendő a helyszínen, a szabadkai állomáson megváltani az autó- és a személy-jegyeket. Fontos tudni, hogy a Barba tartó vonat este 7 órakor indul Szabadkáról és az autókat 5 óráigl lehet leadni. A beszállás helyét nem egyszerű megtalálni, tehát célszerű kérdezősködni. A jegyekért kizárólag dínárban lehet fizetni, de az állomás épületében van egy pénzváltó.
Egy személyautóért a Szabadka-Bar-Szabadka vonalon 18 ezer forintot kell fizetni, a retúr személy-jegyek pedig mintegy 7 ezer forintba kerülnek. Érdeklődésünkre a MÁV Start Zrt.-nél elmondták, hogy a társaságnak nincs hasonló szolgáltatása.