A Hapag-Lloyd hajóstársaság által üzemeltetett M/S Columbus múlt szerdán érkezett a jemeni Hodeida kikötőjébe, ahol 420 utas és a személyzet több tagja leszállt a hajóról. Az utasok egy része közvetlenül a túra következő állomására, Dubajba repültek, mások előbb megnézték a jemeni fővárost és csak a kirándulást követően követték társaikat az Egyesült Arab Emírségekbe.
A német óceánjáró ezután csökkentett személyzettel folytatta útját Dubajba az Ádeni-öböl vizén, ahol az utóbbi időszakban szomáliai kalózok több hajót is megtámadtak és félő, hogy utasszállító hajók elleni támadásokat is terveznek.
A kalózok eddig legnagyobb zsákmánya
A kalózok 30 hajót támadtak meg és tucatnyit raboltak el a térségben, mióta október 24-én a NATO egy négy hadihajóból álló flottillát vezényelt az Ádeni-öbölbe. A kalózok az elrabolt hajókért és legénységükért mintegy 30 millió dollárt kasszíroztak - írja az ABC News.
Az elmúlt héten szerdán egyébként egy újabb kalóztámadás történt az Ádeni-öbölben, ez alkalommal egy jemeni halászhajót támadtak meg a kalózok. A hajót és 22 fős legénységét a szomáliai partokhoz vontatták. Ugyanezen a napon a kalózok szabadon engedtek egy görög kereskedelmi hajót és 19 fős legénységét. A matrózok három hónapot töltöttek fogságban. Arról nincs információ, hogy a kalózok kaptak-e váltságdíjat a hajóért cserébe.
Az elrabolt ukrán teherhajó
A veszélyes vizeken csak legénységgel áthajózó német utasszállító három nap alatt ért Dubajba, az utasok addig egy ötcsillagos hotelben ütötték el az időt. Az utasok végül egy ománi kikötőben szállhattak vissza a hajóra, hogy folytassák hathónapos világkörüli utazásukat.
A kényszerkitérő (a chartergép bérlésével, valamint a szállodai elhelyezéssel) meglehetősen drága mulattság volt a hajóstársaság számára, de más lehetőség nem volt. A német kormány ugyanis elutasította a társaság kérését, hogy kísérőhajót biztosítson a német haditengerészet, amíg a Columbus áthalad a veszélyes vizeken.
A Szuezi-csatornához vezető forgalmas hajózási útvonalakon megnőtt kalóztevékenység komoly gazdasági következményekkel fenyeget. Néhány kereskedelmi cég be is jelentette, hogy hajói ezentúl elkerüli a veszélyes vizeket és inkább Afrika megkerülésével tervezik a hajók útjait. Ez az út ugyan hosszabb és költségesebb, de a biztonság megér ennyit - vélik a társaságok.
A hajóscégek törlik a veszélyeztetett útvonalakat
A turistahajókat üzemeltető cégek közül is többen törölték a térségbe irányuló utakat, illetve azokat, amelyek az út egy részén a kalózok felségterülete közelében halad el. Néhány nagyobb hajó - köztük egy szaúdi olajtanker és egy harckocsikat és nehézfegyvereket szállító ukrán teherhajó - még mindig a kalózok birtokában van, amelyekért több millió dolláros váltságdíjat követelnek.
A veszélyeztetett vizek felügyeletét hat hadihajóval a napokban vette át az Európai Unió a NATO-tól. A hat hajó mellett három repülőgép is folyamatosan járőrözik majd a térségben. A kereskedelmi hajók védelmére egyes járatokon fegyveres őröket is elhelyeznek, így próbálva távol tartani a kalózokat.