Az utazást egyáltalán tervező magyar családok többsége - közel 70 százaléka - belföldi üdülésre költi majd a pénzét 2009-ben - derül ki az Ecostat legfrissebb elemzéséből. Bár a karácsonyi ajándékvásárlásban úgy tűnik, egyelőre nem fogják vissza magukat honfitársaink, sőt a kirakat.hu és a Szonda Ipsos közös felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek egy része még többet is szeretne ajándékokra fordítani, mint tette egy évvel korábban. A költekezés visszafogásának első terepe minden esetre az üdülési célú utazásokra fordított összegek csökkentése lehet, ami pedig közvetlenül is kihat a légitársaságok forgalmára.
A légitársaságok helyzete manapság sokkal jobb, mint volt például a szeptember 11-e utáni időszakban - mondta az ABC Newsnak Rick Seaney, iparági szakértő, a FareCompare.com ügyvezető igazgatója. Ennek elsődleges oka, hogy különböző pénzügyi manőverekkel lehetőségük van a cégeknek a válság hatékonyabb kezelésére. Az idei nyári olajárrobbanás és a nyomában bekövetkező pánik kitűnő felkészülési időszakot jelentettek a légitársaságoknak a mostani időkre.
Az olajárak csökkenése pedig tökéletes lehetőséget kínál a válság leküzdésére. A Merill Lynch bankház elemzése szerint nem lehetetlen, hogy tavasszal akár 25 dollárra esik vissza a kőolaj hordónkénti ára, ami az üzemanyagárak - így a repülőbenzin - további csökkenését eredményezheti.
Az olcsó üzemanyag miatt várhatóan az sem okoz majd nagy veszteségeket a légicégeknek, hogy a forgalom egyes esetekben akár 10-15 százalékkal is visszaeshet - véli a Morgan Stanley elemzője, így az iparág "egész tűrhető" év elé néz.
Előre veszik a kerozint
Az üzemanyagpiacban rejlő lehetőségeket emelte ki a Reuters hírügynökségnek David Cush, a Virgin America légitársaság vezérigazgatója is, aki szerint most két-három, sőt, akár négyéves határidőkre is érdemes üzemanyag-szállítási megállapodásokat kötnie a cégeknek, a mostani árakon. A vezérigazgató szerint ugyanis a hosszú távra szerződni hajlandó vevők felértékelődtek, ugyanis a csökkenő kereslet miatt jelenleg az eladók üldözik a vevőket az üzemanyagok nagybani piacán, és nem pedig fordítva, ahogy még nyáron is volt, amikor a kőolaj- és az üzemanyagárak rekordokat döntöttek.
A 2009-re szóló előrejelzések legjobb esetben is csak stagnálást valószínűsítenek az utasforgalomban, majd csak 2010-től lesz enyhe bővülés. Ehhez természetesen az kell, hogy a légicégek, ahol csak lehet, csökkentsék kiadásaikat a járatok számának csökkentésével, vagy például ahogy a Malév is teszi, kisebb gazdaságosabb, légcsavaros gépeket indít a rövidebb útvonalakon.
Az egyéb díjak maradnak, több lesz az akció
Szintén komoly bevételeket jelent egy-egy légitársaság számára a különböző poggyászdíjak, elsőbbségi beszállási díjak és egyéb címen az utasoktól beszedett pénzek, amelyek az olajárak csökkenésével is megmaradnak. Ezek a légicégek számára arra jók, hogy például a csökkenő számú üzleti utazók miatt kieső bevételt is pótolják, így aligha várható, hogy pont most csökkentik, vagy eltörlik ezen díjak némelyikét.
Várható, hogy a légitársaságok a korábbiaknál is több akcióval próbálják utazásra csábítani az embereket, ami megint csak kedvezőbb árakat jelent. Az ukrán Aerosvit légitársaságnál például februárra, vagy márciusra akár 80 ezer forintért (illeték nélkül) is válthatunk jegyet Thaiföldre, feltéve, ha három jegyet foglalunk egyszerre.
A fapados légitársaságok is folyamatosan akcióznak: ha a napokban keresgélünk, január, februárra egészen olcsó jegyeket találhatunk még, de már a nyári célállomásokra is foglalhatók akciós jegyek. Az olajárak csökkenése egyébként talán épp a fapados légitársaságoknak jön a legjobbkor, hiszen korábban épp a magas üzemanyagárakra hivatkozva kellett járatokat szüneteltetni, vagy épp repülőgépeket kivonni a forgalomból. Jó jel, hogy hosszú kínlódás után az Air Asia X bejelentette, hogy indítja a London és Kuala Lumpur között közlekedő fapados járatát. A 100 dollár feletti olajár eleve működésképtelenné tette a járatot, most azonban, 2009. március 11-én, egyelőre heti öt alkalommal elindítják a gépeket. A járatra a legolcsóbb jegy 99 fontba kerül.
A légi iparág tehát köszöni, tűrhetően van, az eddigi csődök vélhetően a válság nélkül is előbb-utóbb bekövetkeztek volna, s az átmeneti visszaesés idején, mi utasok akár még jól is járhatunk.