Az orr rész leválásától eltekintve, a roncs szinte teljesen sértetlen-lelkendezett Jacques Cousteau 1975-ben, amikor elsőként pillanthatta meg a hatalmas Britannicot. Az oldalán fekvő roncs közelébe azóta csak néhány technikai búrvár merülhetett, mert a görög hatóságok egyszerűen nem adtak engedélyt. Arra hivatkoztak, hogy a roncs fontos kereskedelmi útvonalon fekszik és az itt lehorgonyzó kutatóhajók akadályoznák a tengeri forgalmat.
Ezeket az érveket kénytelenek voltak tudomásul venni a tudósok, és abban bíztak, hogy felsőbb szinten, esetleg diplomáciai úton jobb belátásra lehet bírni a görög hatóságokat. Közel 30 éves alkudozás után a görögök engedek a nyomásnak, és új tengeri hajóutakat jelölnek ki a térségben. Ez megnyithatja az utat a turizmus az oktatás és a kutatás előtt. A tervek szerint egy múzeumot, egy hotelt és egy búváriskolát is magában foglaló komplexum épülne a jövőben. Szigorú felügyelet mellett, nemcsak turisztikai, de oktatási és kutatási céllal is újra engedélyezik a merüléseket, legalábbis ilyen elképzelésekkel vágnak neki a 2009-es esztendőnek a Britannic Foundationnél Simon Mills (a hajóroncs tulajdonosa) és munkatársai.
Mire számíthatunk?
A roncs lelőhelye kutatási és turisztikai célból is ideális helyen található, méghozzá Kea sziget közelében, alig 50 mérföldre Athéntól, körülbelül 120 méteres mélységben.
A tervek szerint elsőként néhány négyüléses tengeralattjárót állítanának üzembe, és ezzel vezetnék körbe a turistákat a roncs körül. Mills és kollégái úgy gondolják, hogy nem hagyhatják elmenni a történelmet magunk mellett, mert kötelességük megmutatni az utókor számára az akkori eseményeket.
"Erre itt az Égei-tengeren minden lehetőség adott, nem úgy, mint az Észak Atlanti térségben elsüllyedt Titanicnál - mondja Mills. A baktériumok intenzíven dolgoznak és néhány száz év múlva a Titanic roncsai lassan eltűnnek - írja a Telegraph című brit lap.
Persze nemcsak a természet pusztítja a Titanic roncsait. Sokak szerint a Titanic maradványai is azért válhattak bazári látványossággá, mert tudatlan és vakmerő turisták merészkedtek a roncs közelébe. A Titanic roncsainak elhelyezkedése persze korántsem olyan ideális, mint a Britannicé, hiszen a legendás hajó a kanadai New Foundland partjaitól körülbelül 550 kilométerre és közel négyezer méter mélyen található.
Mit szólnak a búvárok, és mit szól az egykori kapitány unokája?
A hírre óriási lett az érdeklődés a búvártanfolyamok után a legnagyobb brit búvárkluboknál. Csak a British Sub Aqua Clubnál több mint kétszázezer új tagot regisztráltak. Alistair Reynolds a klub vezetője szerint, a Britannic roncsa és az úgynevezett technikai búvárkodás (roncsok, barlangok belsejében folytatott búvárkodás) amúgy is nagyon vonzó búvárok számára. Nehézségében nem, de misztikumában a Britannic roncsa olyan a búvárok számára, mint a hegymászóknak az Everest.
A túlélők közül már senki sincs életben, de a hozzátartozók áldásukat adták a víz alatti múzeum és búvárparadicsom tervére. Alasdair Fairbairn Bartlett kapitány ma 72 éves unokája a Telegraph-nak azt mondta: "a nagyapámnak volt egy kardja, ami még most is ott van a kabinjában. Nagyon szeretném megkapni. De amit igazán szeretnék, hogy a hajó sértetlen maradjon, ne szaggassák szét és ne dúlják fel. Az emberek tanulmányozzák a hajót, de hagyják békében nyugodni".
A Britannic rövid élete: Óceánjáróból kórházhajó
Sir Winston Churchill, az admiralitás első lordja 1914-ben praktikus okokból elrendelte egy kisegítő, felfegyverzett kereskedelmi hajókból álló flotta felállítását. Ezzel gyakorlatilag megkezdte az óceánjárók besorozását, vagyis hadicélokra történő hasznosítását. Ám hamar kiderült, hogy ezek a hajók hiába voltak gyorsak, közvetlenül hadicélokra teljesen alkalmatlannak bizonyultak, ellenben harci felszerelések szállítására sokkal inkább megfeleltek. Ezek a nagy óceánjárók sok százezer katonát szállítottak a gyarmatokról Európába. Új frontok nyíltak a csataterektől és a főbb hadszínterektől távol, és az óceánjárók hadihasznosításuk közben új feladatot kaptak: kórházhajók lettek. Ilyen kórházhajó volt/lett a Britannic is, melyet ugyan teljesen más céllal építetett a White Star Line. 1915-ben új nevet (HMHS Britannic: His Majesty's Hospital Ship - őfelsége kórházi hajója) és új külsőt is kapott. Hófehéren vörös keresztekkel az oldalán azt a feladatot kapta, hogy a Földközi-tenger vidékéről hazaszállítsa a sebesült katonákat.
A Britannic 1914-ben az óceánjárók fénykorában készült. A szakirodalom szerint, ebben az időben a nagy társaságok egy terv alapján több hajót is építettek. A White Star Line is azt tervezte, hogy a három luxushajóval (Olympic, Titanic, Britannic) hetente indít menetrendszerinti járatokat Southampton és New York között.
A Britannic - mint a Titanic legfiatalabb testvérhajója - hat méterrel hosszabb volt nővérénél azonban soha nem szállított fizető utasokat. Két évvel a vízrebocsátása után aknára futott, és alig egy óra alatt süllyedt el az Égei-tengeren.
Sz.K.