A BA "havas flottája" nagyobb mennyiségű hó eltakarítására képes, mint a legtöbb magyar megye gépparkja. Kedden átlagosan 3-5 cm vastag volt a hótakaró a Ferihegyi repülőtér kifutópályáin, de a burkolt felületeken hamar elolvad, és inkább a latyak eltakarítása és a felületek sózása az elsőrendű feladat. Nagyobb havazás, vagy ónos eső esetén azonban nagyobb erőkre van szükség. Erre szolgál a BA 36 darab nagy teljesítményű gépe és a 200 fős hómunkás csapat.
További fotókért kattintson a képre!
Bár a speciális járművek az év nagy részében a garázsban pihennek, ha lehull a hó, akkor azonnal hadrendbe kell állniuk, hogy biztosítsák a biztonságos légiközlekedését. A gépeknek 30 perc alatt kell megtisztítaniuk a két - 3010 méter, illetve 3707 méter hosszú - futópálya valamelyikét, a gurulóutakat, illetve a repülőgépek állóhelyeként szolgáló előtereket is. Szükség esetén a Budapest Airport közel két millió négyzetméter terület hó mentesítését végzi el, ami nagyjából 400 kilométer közútnak felel meg.
A feladat gigászi gépeket követel meg. A nyolc darab seprűs vontatmány egyenként 24 méter hosszúak és hat méter szélesek. Méreteik miatt ezek a járművek közúton egyáltalán nem közlekedhetnek. A hét darab hómaró gép óránként háromezer tonna havat képes harminc-negyven méterre elfújni.
A flottához tartozik még tíz darab úgynevezett kombinált gép, ezeket a 2000-es évek elején egyenként százmillió forintért vásárolta a repülőtér üzemeltetője. A "gyűjtemény" legerősebb darabja a 736 lóerős Hómaró 4-es, amelynek ereje kevéssel marad el egy Forma-1-es gép teljesítményétől, igaz, a végsebességük és tömegük sem hasonlítható egymáshoz.
A téli időszakban a Budapest Airport jármű osztályának munkatársai és külsős szakemberek közel 200 fős csapata a nap 24 órájában várják a riasztást, s még az évi néhány havas nap miatt is szükséges fenntartani a hatalmas flottát.
A repülőtéri felületek mellett alapvetően fontos feladat a repülőgépek felületeinek tisztítása, jégtelenítése. Normális körülmények között 5 fok alatt a repülőgépek mozgóalkatrészeit kell jégteleníteni, de ónos eső idején az egész géptörzsére ráfagy a víz, és ilyenkor az egész felületet meg kell tisztítani.
A jégtelenítést a ferihegyi repülőtér földi kiszolgáló cégei végzik, speciális folyadékot, glikolt használnak a művelethez. A speciális folyadék részecskéi közötti összetartó erő nagyobb, mint a gravitáció, ezért az anyag nem csöpög, hanem rátapad a repülőgép felszínére.
(fotók: Fazekas Krisztina)