A vasárnap végződött berlini turisztikai szakvásáron, az ITB-n hozta nyilvánosságra az idegenforgalmi tanulmányokra és kutatásokra szakosodott IPK International legújabb felmérését, amelyben a válság iparágra gyakorolt hatásait vizsgálja. A tanulmány abban a tekintetben nem szolgál sok újdonsággal, hogy az idei évben várhatóan visszaesik a nemzetközi turizmus, 2010-re pedig stagnálás valószínűsíthtő, s csak 2011-re prognosztizál enyhe növekedést.
A legtöbb szakvéleményhez hasonlóan az IPK is a külföldi nyaralási és üzleti célú utazások csökkenését várja az idei évben, ugyanakkor kiemeli, hogy vannak olyan részei az iparágnak, amelyek akár még profitálhatnak is a válságból. Tovább nőhet az internet szerepe a repülőjegy és a szállásfoglalások terén, mert bár egyre több oldalon intézhetik a felhasználók a nyaralásukat, ebben a szegmensben még mindig hatalmas a növekedési lehetőség. Annak ellenére van ez így, hogy az online szállásfoglaló oldalakon elérhető árak nem mindig a legolcsóbbak, az utazási irodáknál sok esetben jóval kedvezőbb árakat kaphatunk.
Hiába olcsó, messze van
Az IPK jóslata szerint csökkennek majd a hosszú távú repüléssel járó utazások is, aminek ugyanakkor ellentmond, hogy például Kínába vagy Thaiföldre a csökkenő kereslet miatt jelenleg a szezonhoz képest jobb árakon lehet repülőjegyet találni, ami elvileg forgalomnövelő hatású.
Mivel a legtöbb elemzés szerint a külföldi utazások nemcsak értékben, hanem időtartamban is csökkennek, előtérbe kerülhetnek a rövidebb és főleg olcsóbb ajánlatok. Az utazási költségek csökkentése a magyar utazók körében is prioritás, így idehaza is minden olyan turisztikai szolgáltatás pozíciója megerősödhet, amely olcsó árakat kínál. Ezek közé tartoznak a fapados légitársaságok is, bár ha azt vesszük, hogy egy tipikus hétvégi városlátogató út a nyári nyaralás és a téli síelés után csak a harmadik vagy a negyedik utazásnak számít egy család éves tervében, könnyen lehet, hogy utóbbiak visszafogásával ez a piac is visszaesik.
A fapados piac optimizmusát jól mutatja, hogy a vezető hazai diszkont légitársaság, a Wizz Air 2009-ben összesen 8 millió utasra és 30 százalékos magyarországi forgalomnövekedésre számít. Az európai piacvezető Ryanair is új járatok indítását jelentette be, és az ázsiai egyeduralkodó Air Asia is bővíti járatait és flottáját, sőt a cég a múlt héten indította be első, valóban fapados járatát Kuala Lumpur és London között. Ilyen úttörő lépésre pedig általában csak a biztos megtérülés reményében vállalkozik egy légitársaság.
Az olcsó országok jól járhatnak
Jól jöhetnek ki a válságból azok az országok is, amelyek olcsóságukkal, illetve jó ár-érték arányukkal tűnnek ki a piac többi szereplője közül. Furcsa módon ilyen helyzetben van Magyarország is, hiszen a gyenge forint miatt a nyugat-európai turisták eurói most többet érnek Budapesten, mint, mondjuk, Prágában. Szintén előny, hogy Magyarország a legtöbb nagy nyugat-európai küldőországhoz közel fekszik, így akár autóval is könnyen megközelíthető, nem feltétlenül szükséges repülőre szállni. Épp ezt a földrajzi elhelyezkedést próbálja kihasználni a Magyar Turizmus Zrt. a Buszos Marketing Alap életre hívásával, amelynek keretében a repülős utazások helyett az autós és buszos magyarországi utakat kívánja népszerűsíteni a legfontosabb küldő országokban, s a külföldi reklámkampányokban mindenhol hangsúlyozzák a gyenge forint jelentette előnyöket.
A forint árfolyama és a földrajzi közelség épp az ország legfontosabb turisztikai partnere, Németország, illetve a német turisták számára a legkedvezőbb. Az MT Zrt. németországi igazgatója szerint idén a németek még a korábbi években tapasztaltaknál is később döntenek majd a nyaralásukról, és így előtérbe kerülhetnek azok a desztinációk, amelyeket rövid utazással el lehet érni.
A magyar utazók szemszögéből is a belföldi turizmus lehet az egyik nyertes ágazat, hiszen a várakozások szerint az emberek úgy vélik, hogy egy belföldi nyaralást még mindig olcsóbban lehet megúszni, mint ha külföldre utaznának. Ilyen környezetben a balatoni szolgáltatók kifejezetten bizakodva várhatják az előttünk álló szezont. A korábban hatalmas fölénnyel rendelkező Horvátország az utóbbi néhány évben jelentős dráguláson esett át, így a Balaton újra versenyképes lehet.
A képet jelentősen árnyalja ugyanakkor a sokak által vitatott és a szakmai körökben nagy felháborodást kiváltó kormányzati terv az üdülési csekkek megadóztatására, ami alapjaiban rázhatja meg a hazai idegenforgalmat. A negatív hatások az idei szezonban viszont még akkor sem látszanak majd, ha a csekkek megadóztatása törvényre emelkedik, ugyanis a munkáltatók június 30-ig még adómentesen vásárolhatják meg a csekkeket. A következő év viszont tragikus lehet a belföldi turizmus szempontjából.
A fürdők is kaszálnak
Az idei év első hónapjainak statisztikái azt mutatják, hogy a válság miatt visszaesésre számító hazai fürdők kellemesen csalódhatnak - írja csütörtöki számában a Világgazdaság. A december elején nyílt káposztásmegyeri Aquaworldben például február közepén már a százezredik látogatót fogadták, s akad olyan nap, hogy már délben megtelik az 1800 fős komplexum.
Zalaegerszegen a válság miatt a forgalom stagnálásával is elégedettek lettek volna még az év elején, a fürdő forgalma mégis csaknem 10 százalékkal emelkedett. Míg tavaly rengetegen jártak a szomszédos országokba, mondván, jobb az ár-érték arány, addig az idén a hazai szolgáltatók nyertek. Mi több, határ menti fürdőhelyek jelentős szlovák vendégforgalomról számolnak be, mert az euró bevezetése után fürödni is olcsóbb nálunk - olvasható a lapban.
Ezért nem csoda, hogy számos település lát fejlődési lehetőséget most is a fürdőfejlesztésekben: csak ezen a héten három településen jelentettek be fürdőbővítést. Nagykőrösön, Makón és Sopronban is ezzel vonzanának több látogatót - írta a Világgazdaság.