A lap készítői a múlt héten kezdték a jegyárak alapján az index kiszámítását, elsőként a legnagyobb hazai társaság, a Wizz Air jegyeit figyelték. Az index számítása egyszerű: 12 különböző célállomásra választottak ki többé-kevésbé véletlenszerűen egy-egy oda-vissza utat, vagyis összesen 24 jegy árából számoltak.
Nyilvánvaló, hogy egy ilyen csekély minta semmiképp sem reprezentatív, de arra bőven elegendő, hogy a cég árazási politikáját követni lehessen. Ha az index készítői nem nyúlnak bele a rendszerbe, ahogy fogynak a jegyek, az ár úgy emelkedik automatikusan. A légitársaságok azonban ma már rendkívül aktívan áraznak, bármikor lecsökkentik az árakat, ha úgy érzik, azzal több utast vonzhatnak. A 24 járat kiválasztásánál hétvégi és hét közepi jegyeket egyaránt figyelembe vettek, viszont ünnepi időszakok nem, hiszen ilyenkor általában magasabb árakat adnak meg a légicégek. Az indexben a két hét és négy hónap közötti jegyek szerepelnek, amikor az idő közelsége miatt kikerül egy járat-pár az indexből, hasonló árú másikkal pótolják, hogy az index értéke ne torzuljon jelentősen.
Az index értéke a 24 jegyár egyszerű átlagolásával számítódik minden héten szerdán. A múlt heti érték 13 965 forint volt, vagyis ez a Wizz Air index, a WAX induló értéke. Ez szerdára 14 090 forintra módosult, ami nem jelentős, mégis jelentős változások állnak mögötte. Érdekes, hogy az egyetlen közeli, márciusi járat-párnál a jegyár egy hét alatt csökkent, mivel az odaút Bergamóba 20 970 forintról 15 590 forintra csökkent. Az áprilisi járatoknál kivétel nélkül emelkedtek az árak, a legnagyobb mértékben a londoni odaútnál, melynél 12990 forintról 25 990 forintra ugrott a fizetendő összeg. Szintén jelentős mértékben drágult az indexben szereplő április 5-i Malmö-Budapest járat, 12 990 forintról 20 790 forintra.
Árcsökkenésre is számos példa van. Május elején mindkét irányba csökkent a brüsszeli jegyek ára, Stockholmnál viszont kifelé olcsóbb, visszafelé ugyanannyival drágább lett a jegy. Egyértelműen olcsóbb lett egy június közepi velencei utazás, a múlt héten 10 390, illetve 7790 forint volt a két jegy, a szerdai napon viszont odafelé csak 7790 forintot, visszafelé pedig 5190 forintot kellett fizetni értük. A jegyárindexet jelentősen megdobó járatnál is elmozdult az árazás a reálisabb szintek felé. A június 12-i Budapest-Párizs járatra a jegyár a kifejezetten drága 46 790 forintról a kicsivel jobb, de még mindig borsosnak számító 38 990 forintra csökkent, a két nappal későbbi visszaút 12 990-ről 10 390-re esett.
Az index első adataiból első tanulságként annyi mindenképpen látszik, hogy a Wizz Air igen aktívan változtatgatja az árakat és igen gyakran csökkenti is azokat. Semmiképp nem igaz tehát az a tétel, hogy minél korábban foglal valaki, annál olcsóbb a jegy. Az is egyértelmű, hogy a drágább jegyeknél mindenképpen érdemes várni a vétellel még akkor is, ha fix időpontban utazunk. Az is kiderült, hogy néhány héttel az utazás előtt is csökkenti az árat a Wizz Air. Természetesen biztos sose lehet az ember a dolgában: a 10-12 ezer forintos jegyek közül 3-nak csökkent az ára, 2 drágult, 1 változatlan maradt.
A következő héten valószínűleg nő majd a WAX-index értéke, mivel a Wizz Air a forint gyengülése miatt az összes forintos árát emelte. A jövőben természetesen az index értéke folyamatosan követhető lesz a fapadosinfo.hu-n.