Vágólapra másolva!
A válság hatásai a légitársaságokat sem kerülik el: egyre több légi fuvarozó csökkenti az útvonalak számát és mind a nyaraló, mind az üzleti utasok száma is csökken. Az elhasznált és leselejtezett repülőgépeket raktározó és fenntartó cégek viszont virágoznak. Leghíresebb közülük az arizonai sivatagban található.
Vágólapra másolva!

Arizona állam déli részén, egy volt sivatagi CIA-bázis területén több száz lestrapált repülőgép pihen. A repülőgéptemető mostanában virágzó vállalkozás, a Marana mellett működő Evergreen Maintenance nevű cég forgalma ugyanis az elmúlt hat hónapban 15-25 százalékkal nőtt és a cég előrejelzése szerint a következő negyedévben további 15-20 százalékos növekedés várható - mondta az ABC News-nak Steve Coffano, a vállalkozás vezetője.

Forrás: [origo]

A légitársaságok a válság kirobbanása óta egyre kevesebb utast szállítanak és a csőd elkerülésének, illetve a rentábilis működés megőrzésének egyik eszköze, ha megszűntetik a ráfizetéses útvonalakat és a feleslegessé vált gépeket kiselejtezik. A sivatag ideális hely a tárolásra, hiszen nincs csapadék, s így a korrózióval sincs gond. Ráadásul Arizona, Új-Mexikó és Kalifornia sivatagaiban nem fordul elő tornádó, hurrikán és jégeső sem, amelyek kárt tehetnének a gépekben.

Forrás: AFP

A kiselejtezett gépek többsége öreg darab, de újabban a modern repülők közül is kerülnek ide példányok, a legtöbbet hosszú távú útvonalakról építik le a légicégek. Az ide kerülő gépek egy része sosem szál fel többet, másokat felújítanak és általában fejlődő - afrikai és latin-amerikai - országoknak adnak el.

Forrás: AFP

Manapság nehéz idők járnak a légi fuvarozókra, amelyek minden lehetőséget megragadnak a spórolásra - mondta az újságnak Coffano. Múlt héten az amerikai Continental 136 millió dolláros veszteségről számolt be az első negyedévről, a Delta pedig még ennél is nagyobb, 794 millió dolláros veszteséget szenvedett el, többek közt a rossz fedezeti üzemanyagügyletek miatt. Április elején a legnagyobb amerikai légitársaság, az American Airlines is 375 millió dolláros veszteséget jelentett.

Forrás: AFP

Az amerikai utazók szempontjából persze más a helyzet, a keleti partról bármelyik nyugati parti nagyvárosba manapság már 250 dollárért el lehet jutni, sosem volt ennyire olcsó egy ilyen út. Márpedig ez a csökkenő forgalommal párosulva azt eredményezi, hogy a légitársaságok kivonják egyes gépeiket a forgalomból. Az első ilyen nagyobb hullám tavaly nyáron történt, amikor a magas olajárak miatt elsőként az amerikai társaságok kezdték el leállítani a gépeiket. Manapság a válság miatt már nemcsak amerikai cégek jelentkeznek az Evergreennél.

Akik már tavaly reagáltak, most jobban bírják az utasforgalom visszaesését, mivel gyakorlatilag elébe mentek a mostani válságnak. Ez az oka annak, hogy az amerikai légitársaságok közül jónéhány akár még nyereségre is szert tehet az idei évben.

Forrás: AFP

A leselejtezett, vagy parkoltatott gépek egyébként egyáltalán nincsenek rossz, vagy használhatatlan állapotban, csak éppen nem a legmodernebbek. Ezek többnyire a világ olyan részein folytatják pályafutásukat, ahol nincs lehetőség új repülőgépek vásárlására. Mindenféle típus megtalálható itt, de Boeing 737-esből és MD-80-asból kifejezetten sok van. Az amerikai United Airlines például 2007-ben még 94 darab Boeing 737-essel rendelkezett, 2008 végére már csak 46 ilyen gép maradt a flottában, amelyben 460-ról 409-re csökkent a repülőgépek száma. A géptemető-üzlet tehát most virágzik csak igazán.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről