Arizona állam déli részén, egy volt sivatagi CIA-bázis területén több száz lestrapált repülőgép pihen. A repülőgéptemető mostanában virágzó vállalkozás, a Marana mellett működő Evergreen Maintenance nevű cég forgalma ugyanis az elmúlt hat hónapban 15-25 százalékkal nőtt és a cég előrejelzése szerint a következő negyedévben további 15-20 százalékos növekedés várható - mondta az ABC News-nak Steve Coffano, a vállalkozás vezetője.
A légitársaságok a válság kirobbanása óta egyre kevesebb utast szállítanak és a csőd elkerülésének, illetve a rentábilis működés megőrzésének egyik eszköze, ha megszűntetik a ráfizetéses útvonalakat és a feleslegessé vált gépeket kiselejtezik. A sivatag ideális hely a tárolásra, hiszen nincs csapadék, s így a korrózióval sincs gond. Ráadásul Arizona, Új-Mexikó és Kalifornia sivatagaiban nem fordul elő tornádó, hurrikán és jégeső sem, amelyek kárt tehetnének a gépekben.
A kiselejtezett gépek többsége öreg darab, de újabban a modern repülők közül is kerülnek ide példányok, a legtöbbet hosszú távú útvonalakról építik le a légicégek. Az ide kerülő gépek egy része sosem szál fel többet, másokat felújítanak és általában fejlődő - afrikai és latin-amerikai - országoknak adnak el.
Manapság nehéz idők járnak a légi fuvarozókra, amelyek minden lehetőséget megragadnak a spórolásra - mondta az újságnak Coffano. Múlt héten az amerikai Continental 136 millió dolláros veszteségről számolt be az első negyedévről, a Delta pedig még ennél is nagyobb, 794 millió dolláros veszteséget szenvedett el, többek közt a rossz fedezeti üzemanyagügyletek miatt. Április elején a legnagyobb amerikai légitársaság, az American Airlines is 375 millió dolláros veszteséget jelentett.
Az amerikai utazók szempontjából persze más a helyzet, a keleti partról bármelyik nyugati parti nagyvárosba manapság már 250 dollárért el lehet jutni, sosem volt ennyire olcsó egy ilyen út. Márpedig ez a csökkenő forgalommal párosulva azt eredményezi, hogy a légitársaságok kivonják egyes gépeiket a forgalomból. Az első ilyen nagyobb hullám tavaly nyáron történt, amikor a magas olajárak miatt elsőként az amerikai társaságok kezdték el leállítani a gépeiket. Manapság a válság miatt már nemcsak amerikai cégek jelentkeznek az Evergreennél.
Akik már tavaly reagáltak, most jobban bírják az utasforgalom visszaesését, mivel gyakorlatilag elébe mentek a mostani válságnak. Ez az oka annak, hogy az amerikai légitársaságok közül jónéhány akár még nyereségre is szert tehet az idei évben.
A leselejtezett, vagy parkoltatott gépek egyébként egyáltalán nincsenek rossz, vagy használhatatlan állapotban, csak éppen nem a legmodernebbek. Ezek többnyire a világ olyan részein folytatják pályafutásukat, ahol nincs lehetőség új repülőgépek vásárlására. Mindenféle típus megtalálható itt, de Boeing 737-esből és MD-80-asból kifejezetten sok van. Az amerikai United Airlines például 2007-ben még 94 darab Boeing 737-essel rendelkezett, 2008 végére már csak 46 ilyen gép maradt a flottában, amelyben 460-ról 409-re csökkent a repülőgépek száma. A géptemető-üzlet tehát most virágzik csak igazán.