Fellélegezhetnek azok a SkyEurope utasok, akik a nyári időszakban a társaság valamelyik járatára foglalták le jegyüket, az évek óta vergődő fapados cég ugyanis a következő néhány hónapban még biztosan indítja gépeit. Jó jel, hogy a nyári, kora őszi időpontokra továbbra is foglalhatók a jegyek, beszédes ugyanakkor, hogy a téli hónapokra még nem, noha rendszerint a nyár elején már a legtöbb cég piacra dobja téli árait, s a SkyEurope mindig az első között jelent meg téli tarifáival.
Az amerikai gyakorlattal szemben, ahol a legtöbb légitársaság már átesett, sőt megerősödve került ki a csődvédelmi eljárás alól, Európában a legtöbb esetben a csődvédelem egyet jelent az azonnali bezárással. A jelek szerint a SkyEurope-nál erről nem beszélhetünk, így ez is némi bizakodásra adhat okot a társaságot kedvelő utazók számára.
Mindez arra utalhat, hogy a csődvédelembe menekült cég körül a háttérben lázas egyeztetések folynak az esetleges átvételről, vagy felvásárlásról - mondta az [origo]-nak Ács Gábor szakíró, a Fapadosinfo.hu szerkesztője. Ezt valószínűsíti, hogy a cég jelenlegi formájában nem működtethető gazdaságosan, a nyereségességről már nem is beszélve.
A társaság állapotát jól érzékelteti, hogy két-három évvel ezelőtt még gyakorlatilag egy szinten állt a nagy rivális Wizz Airrel, egyformán 14-15 gépes flottát működtetett. Mára a Wizz Airnek 25 gépe van és most jelentette be, hogy további 50 darabot rendelt, a SkyEurope pedig jelenleg összesen nyolc gépet üzemeltet, ráadásul ezek közül néhány 20 éves, így a fenntartásuk is költségesebb. A szakértő szerint egy ilyen rossz pénzügyi helyzetben, ilyen szerény flottával rendelkező cég aligha vághat neki az előttünk álló télnek.
Ács Gábor szerint a legfőbb probléma, hogy a társaság a versenytársaknál rosszabban reagált az olajárrobbanásra és a tavaly ősszel kirobbant világválságra, ráadásul még az amúgy közel 100 százalékos töltöttséggel üzemelő nyaralójáratokat sem képes megtölteni, ami azt mutatja, hogy az cég árpolitikájával is bajok vannak. A Sky keddi szardíniai járata például gyenge félházzal szállt fel, amire korábban nem nagyon volt példa. Ráadásul hiába kínál a cég olcsó jegyeket Bécsből, a fontosnak tartott osztrák utasok inkább az Air Berlint és a Nikit favorizálják.
Ugrásra kész a konkurencia
A konkurens és az utóbbi időben látványos fejlődésen átment Wizz Air viszont vélhetően alig várja, hogy bevigye a végső ütést riválisára. A támadást már meg is kezdte, ugyanis két repülőgéppel bázist hozott létre a SkyEurope egyik legfontosabb repülőterén, Prágában. Ráadásul valószínűleg a Sky-nál jóval olcsóbb repülőtéri díjakat sikerült kialkudnia, hiszen a tárgyalások már bőven a válság ideje alatt zajlottak.
A SkyEurope hazai pályájának számító Pozsony sincs biztonságban, hiszen ott is csupán két gépe maradt a cégnek, s a biztos töltöttségre számító párizsi és római járatot valószínűleg azonnal átvenné a Wizz Air.
A Wizz kiiktatása lehet a cél
A megkérdezett szakértő szerint a háttérben zajló tárgyalások célja az lehet, - mivel maga a márkanév meglehetősen leértékelődött az elmúlt hetekben, hónapokban - hogy a majdani vevő, vagy befektető segítségével sikerüljön megakadályozni a Wizz Air túlzott térnyerését a szlovákiai és a csehországi piacon, méginkább Ausztriában. Az esetleges vevők közül az Ausztriában erős pozíciókkal rendelkező Air Berlin, vagy a Lufthansa szinte korlátlan anyagi hátterét élvező Germanwings jöhet szóba.
Ez utóbbit cáfolta Tomas Kika, a SkyEurope szóvivője, aki az [origo]-nak elmondta: valóban zajlanak előrehaladott tárgyalások a légitársaság megmentésére, de részleteket egyelőre nem kívánt közölni. A szóvivő kérdésünkre elmondta, hogy a sajtóban megjelent találgatásokkal ellentétben nem egy másik légitársasággal folynak a tárgyalások, hanem egy pénzügyi befektető csoport lehet a megmentő.
Szóba került a társaság helyzete a Wizz air csütörtöki sajtótájékoztatóján is. Váradi József, a vezető hazai fapados légitársaság vezérigazgatója a SkyEurope-nál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a "paródia közeli helyzetért" a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette: bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik.
Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához.
Az előttünk álló nyári hónapokat tehát várhatóan túléli a SkyEurope, a legnagyobb kérdés ugyanakkor az, hogy az utasok bizalma mennyire lesz tartós. Minden esetre az olyan események, mint az egyik Sky-gép párizsi feltartóztatása egyáltalán nem megnyugtatók a pénzüket féltő utasok számára. A gépek párizsi és bukaresti visszatartását egyértelműen szabálytalan lépésnek minősítette Tomas Kika, amelyeket nagy részben a társaság csődvédelméről szóló bejelentésnek tulajdonít. A szóvivő elmondta, hogy a SkyEurope minden hasonló esetben törvényi és diplomáciai lépéseket tesz.
A társaság utasai számára jó hír, hogy Tomas Kika szerint a nyári időszakban egyetlen járat törlését sem tervezik. A hétfői bejelentés nyomán egyébként érdekes módon 20 százalékkal nőtt a foglalások száma, s a cég a következő napokban további emelkedésre számít. Amennyiben ennek az ellenkezője történik és csökken az utasok, valamint a foglalások száma, alighanem minden, a megmentést célzó próbálkozás hiábavaló lesz.