Ma már semmi meglepő nincs abban, ha mondjuk egy Bangkok-Frankfurt járatra a lengyel légitársaságnál, a LOT-nál foglalunk helyet, egy olyan cégnél, amely nem is rendelkezik a távot teljesíteni képes géppel. BNe csodálkozzunk, ha a LOT jegyével egy Lufthansa gépre szállunk föl. Az egyes légitársaságok egymás közötti, úgynevezett code-share megállapodások alapján értékesíthetik a jegyeket egymás járataira (vagy éppen közösen üzemeltetnek egy járatot), de az azonos légiszövetséghez tartozó cégeknél ennél nagyobb kedvezményekre is számíthatunk.
Akkor éri meg igazán a légiszövetségek ajánlatai között böngészni, ha hosszabb utazást tervezünk, több országot szeretnénk bejárni egyszerre (mondjuk egy nagy dél-amerikai túra keretében), vagy világkörüli jegyet vásárolnánk. Ha az ilyen utazásokhoz sok egymáshoz kapcsolódó egyirányú szakaszt választunk ki, és szép sorjában lefoglaljuk a repülőjegyeket, hamar rájövünk, hogy logisztikai rémálommal van dolgunk. Szinte bizonyosan 4-5 átszállás után már elveszítjük a fonalat, vagy egyáltalán nem is találunk megfelelő csatlakozó járatot, ráadásul garantálható, hogy drága mulatság lesz az egyenkénti foglalás.
Ennél egyszerűbb, s ami egyáltalán nem mellékes, olcsóbb megoldás, ha egyetlen jegyben - bérletben - oldjuk meg a sok repülést. A oneworld, SkyTeam, vagy a Star Alliance szövetségek mindegyikéhez több kisebb-nagyobb légitársaság tartozik, amelyekkel több útvonalon is be lehet járni egy-egy kontinenst, vagy körül lehet repülni a Földet, ráadásul az útvonalak, valamint a partner légitársaságok száma folyamatosan növekszik.
A Qantas a oneworld tagja
A SkyTeam például 2004-ben kilenc légitársasággal és 658 célállomással indult, ma pedig már tizennégy tagot számlál és több mint 900 helyszínre repíti utasait. A legnagyobb légiszövetség, a Star Alliance 21 alaptagot és négy regionális légitársaságot számlál, és közel 1000 városba közlekednek gépei. A Malév "anyaszövetsége", a oneworld jelenleg tíz légicéget számlál, köztük olyan óriásokat mint a British Airways, a Qantas, vagy az American Airlines. A oneworld szövetség járataival Dél-Amerika, vagy Ausztrália is könnyen megközelíthető. Ma már mindhárom légiszövetségnek vannak partnerei Kínában, így az itteni városokba is számtalan csatlakozási lehetőség kínálkozik, ha esetleg egy ázsiai utat terveznénk.
Egy jeggyel több kontinens
Általánosságban mindhárom szövetség 3 és 15 közötti számú megállót engedélyez világkörüli jegyeivel, az utazás időtartamának legalább 10 naposnak kell lennie és előírás, hogy a bolygót egy irányban kerülhetjük meg úgy, hogy egy kontinensen csak egyszer járhatunk. Tehát, ha például Európából Dél-Amerikába, majd onnan Ausztráliába tartunk, nem fordulhatunk visszafelé, csak mondjuk Dél-kelet Ázsiába, vagy Afrikába repülhetünk tovább.
A jegyárak a megállók számától, a kiindulási repülőtértől és az időzítéstől függnek, hiszen az év bizonyos szakaszaiban ugyanarra az útvonalra olcsóbban juthatunk a tiketthez, mint máskor. A SkyTeamnél például a megtett távolságok szerint négy különböző árkategória létezik: a legolcsóbbal mintegy 42 ezer kilométert lehet megtenni, és ebben a kategóriában egy Amszterdam - Mexikóváros - Houston - Los Angeles - Tokió - Bangkok -Amszterdam útvonal átlagosan 2600 euróba kerül. Az Egyesült Államokon kívüli indulás esetén, a leghosszabb távra, 63 ezer kilométerre szóló jegyért kb. 6000 dollárt kell leszurkolni.
Az Air France a Sky Teamé
A oneworld világkörüli jegyének költségei aszerint váltakoznak, hogy az utazás alatt hány kontinenst látogatunk meg. Választhatunk, hogy 3, 4, 5, vagy 6 földrészt keresünk fel. A mindenkori jegyár természetesen a járatok telítettségétől, az időpontoktól és még egy sor más egyéb feltételtől függ, de a oneworld honlapján hozzávetőleges becslést azért kapunk a várható tarifákról. Ha csak 3 földrészen állunk meg, a bérlet átlagos ára 480 ezer forint, ha viszont hat földrészt érintenénk (Észak- és Dél-Amerika külön egységnek számít), már 820 ezer forintot kell leszurkolnunk. Újdonság a oneworldnél, hogy a szakaszokat az interneten is lefoglalhatjuk.
Mindegyik légiszövetségnél vannak egy, vagy több kontinensre szóló, nem világkörüli bérletek is. A oneworld Circle Atlantic nevű jegyével Európát, a Közel-Keletet, Észak- és Dél-Amerikát járhatjuk be három, megtett távolság szerinti kategóriában. A legolcsóbb verzió 27 300 kilométer megtételére jogosít (ez például egy London - Madrid - Santiago de Chile - Miami - New York útvonalat jelent) és átlagosan 432 ezer forintba kerül. A onworldnél az egy kontinensre szóló jegyek árait általában zónák szerint adják meg, amelyek a megtett távolság nagysága szerint változnak. A dél-amerikai példánál maradva az egyes zónában legfeljebb 560 mérföldet, kb. 900 kilométert tehetünk meg, mondjuk a Lima - Cuzco útvonalon, 119 dollárért. Ha viszont a négyes zónába tartozó jegyet vásárolunk, ahol 1281- 1810 mérföld a megtehető út, például a Lima Santiago útvonalon, 203 dollárt kell fizetnünk. A zónák tetszés szerint kombinálhatók, de így természetesen az ár is magasabb lesz.
A United pedig a Star Alliance-hoz tartozik
A legnagyobb probléma a légiszövetséges megoldással éppen az erősen korlátozott repülhető szakaszok száma. Ez a gyakorlatban hosszabb, kényelmetlenebb repüléseket is jelenthet, amit azért kell teljesítenünk, hogy a szövetségek hálózatán belül maradjunk. Például a oneworldhöz tartozó cégek egyike sem repül Johannesburg és Szingapúr között, ezért aki ezt az utat választja, mindenképpen le kell szállnia Hong Kongban, Bangkokban, vagy más nagyobb csomópontban a környéken, hogy elérje úticélját. A másik probléma, hogyha egy szakaszt például bérelt autóval szeretnénk megtenni, vagy mondjuk vonattal vágnánk át Kínán, a repülőjegyek kilométer korlátozása miatt megnehezítenénk saját dolgunkat, ugyanis a limitbe a földön megtett út is beleszámít.
Bár Magyarországon még szokatlan ez a megoldás, de célszerű kipróbálni a nagyobb repülőjegy forgalmazó nemzetközi webodlalakat, amilyen például az airtreks.com, vagy az airbrokers.com, mivel ezek néha a légiszövetségek árainál kedvezőbb árfekvésben is tudnak megoldást ajánlani. Ennek oka legtöbbször, hogy ezek a cégek közvetlen szerződéses kapcsolatban állnak a légitársaságokkal, így sok esetben nagyobb árkedvezményeket is kapnak. Ennek a megoldásnak a hátránya, hogy a csatlakozásoknál több időt kell várni a következő járatra, néha pedig egy nagyobb városban repülőteret is kell váltani a következő gép indulásához, ami például New Yorkban, de még Londonban sem túl kellemes dolog. Az európai indulással kiállított jegyek általában olcsóbbak, mintha mondjuk Amerikából indulnánk, de a jegyek kiállításához és az útvonal pontos megtervezéséhez célszerű, valamelyik hazai utazási iroda segítségét kérni, ha esetleg elakadnánk.