Kik azok a sportturisták?
Szűkebb értelemben az a személy számít sportturistának, akinek elsődleges utazási motivációja a sport, vagyis aki azért érkezik, hogy valamilyen tömegsportrendezvényen aktívan részt vegyen, vagy azért, (tágabb értelemben) hogy passzívan, nézőként szemlélődjön és szurkoljon. A sportturizmus idehaza az elmúlt években új fogalommal a "futóturizmussal" bővült, köszönhetően a városba érkező nagyszámú hobbifutónak.
A napi sportban szinte utolsók, sportturizmusban szinte elsők vagyunk
Magyarország a versenysportban a legsikeresebb országok közé tartozik, ám lakosság háromnegyede mozgásszegény életmódot folytat, és aktív sportban való részvétele lényegesen alacsonyabb, mint Európa más országaiban. Erre cáfolnak rá az utóbbi években egyre sikeresebben zajló budapesti futóversenyek, ahova a külföldiekkel együtt belföldről is nagyszámban érkeznek résztvevők. A múlt hét végén megrendezett 24. Nike Budapest Nemzetközi Félmaratonon a tavalyi 43 ország helyett, idén 52 nemzet futói vettek részt, de körülbelül 20 ezren belföldről neveztek.
Dübörög a budapesti futóturizmus
Az egyik legjobban prosperáló sportturisztikai esemény a Nike Budapest nemzetközi Félmaraton és a Spar Budapest Maraton, amelyek több, mint 20 éves múltra tekintenek vissza. A két versenyre négy kontinens 63 országából 8850 futó érkezett, a legtöbben Franciaországból, Angliából, Németországból, Olaszországból és Finnországból.
A futók és kísérőik 70 százaléka repülővel jött, de közülük sajnos csak kevesen választották a Malévet. A futók a 3-4 csillagos szállodákat keresik, és az átlagos tartózkodási idejük három és fél nap, ami azt jelenti, hogy jóval tovább tartózkodnak Budapesten, mint egy átlagos turista. Igaz a világ futásra specializálódott utazási irodái közül 16 is népszerűsíti a budapesti maratonokat, a felmérések szerint a sportturisták 85 százaléka egyénileg érkezett, és csak 15 százaléka jött valamilyen utazási iroda szervezésében.
Ami a bevételeket illeti igen kecsegtetőek a számadatok. Míg tavaly "csak" 860 millió, idén közel 1 milliárd, egészen pontosan 940 millió forint volt a magyar gazdaság bevétele a két sportrendezvényből.
A szakmai hátteret biztosító Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. (BTH) munkatársai szerint a futók körében Budapestet azért is övezi nagy érdeklődés, mert a verseny útvonala a világon egyedülálló módón, szinte végig a világörökség részeként nyilvántartott látványosságok mentén vezet. A lenyűgöző budapesti panoráma, a Budai Vár, a hidak és a Duna látványa felemelő érzést nyújt résztvevőknek.
Szakemberek szerint, a sportturista amúgy is az egyik legjobb turista, mert más jellegű programok tekintetében is igen aktív. Budapesten a két futórendezvény alatt a legtöbben városnézésen (62 százalék) és termálfürdőben voltak (49 százalék), de a résztvevők közel egyharmada múzeumban is megfordult. Örömteli továbbá, hogy egyötödük járt fővároson kívüli is, sőt 15 százalékuk borkóstoláson is részt vett.
Budapest jól jár: minden szempontból sok a pozitív hatás
A világ szinte összes nagyvárosában rendeznek maratoni és félmaratoni versenyeket. Budapest - Prágával együtt - piacvezető, az EU-hoz újonnan csatlakozott államok között. Ezek az események ma már a városmarketing részei, melyek bevételt és megbecsülést hoznak az államnak, a régiónak, a városnak és a szolgáltatóinak.
Az aktív sportturisták legfőbb jellemzője, hogy hazájukban naponta végeznek valamilyen rekreációs tevékenységet, de fókuszban csakis a kikapcsolódás és az örömszerzés áll csakúgy, mint külföldi útjaikon. A nagyvárosok igyekeznek minden ilyen típusú tömegrendezvényt a nyár végére, illetve ősz elejére igazítani, mert a városi maratonok képesek meghosszabbítani a turista szezont.
Arról egyelőre nincs még adat, hogy a sportesemények révén hány munkahely keletkezett és hányan láttak el hosszabb- rövidebb időre szervezési, lebonyolítási, vendéglátási feladatokat, illetve hány turisztikai kis- és középvállalkozás jutott többletbevételhez.
A passzív sportturizmus - amikor egy nagy világversenyre nézőként jönnek a turisták- szintén komoly bevételt jelent a fogadó országnak, hiszen a vendégek így vagy úgy, de valamilyen turisztikai szolgáltatást mindenképpen igénybe vesznek. Költenek a szállodára, a transzferszolgáltatásokra, az étkezésre, a pénzváltásra, az ajándékvásárlásra és a közlekedésre. A futóturisták Budapestre főleg kísérővel jönnek, akik a verseny alatt vásárolthatnak, vagy várost nézhetnek.
A világ nagy maratonjai
A világ legismertebb városi maratonjai persze nem vetekedhetnek a budapesti rendezvényekkel, de fontos leszögezni, hogy a New York-i, londoni, bostoni, chicagói futóversenyek, ötször, tízszer nagyobbak, és legalább ennyivel ismertebbek is.
Ráadásul egy hétköznapi futónak ezekben a városokban ma már szinte presztízskérdés részt venni és teljesíteni a maratoni távot. Ennek eredményeképpen például a New York-i maratonra minden év novemberében körülbelül 34 ezren állnak rajthoz. Azért csak ennyien, mert néhány éve a szervezők - főleg biztonsági okokra hivatkozva - ennyiben maximalizálták résztvevők számát.
A londoni maratont - ahol indulók száma 36 ezer - inkább turisztikai szezonnyitónak szánják a szervezők, hiszen a rendezvény áprilisban szokott lenni. Néhány éve azonban a szokatlan meleg a versenyzőnek problémát okozott, néhányan rosszul is lettek, ezért többekben felmerült a kérdés hogy jobb időpontot kéne választani.
Népszerű városi futóversenynek számít a ferrarai (2010. március 28.), a chicagói (október 11.) a torontói (október 18.), a bostoni (október 11.), a londoni (2010. április 25.), a párizsi (2010. április 11.) és a római (2010. március 21.)
Jövőre még többen jöhetnek Budapestre: 2500 éves lesz a híres marathoni csata
2010-ben a 25. jubileumát ünnepli a Budapest Maraton, ami nyilván számos extra programmal kecsegteti majd a sportturistákat. Ráadásul jövőre a marathoni csata 2500 éves évfordulóját ünnepli a futótársadalom, ami minden eddiginél több turistát vonz a világ szinte minden nagy futóvárosába, így Budapestre is.
A Budapesti Turisztikai Hivatal (BTH) az elmúlt évekhez hasonlóan, idén is kiemelten segítette az esemény külföldi promócióját, szemben a Magyar Turizmus Zrt.-vel, mely idén semmilyen módon nem került kapcsolatba az ország egyik legsikeresebb, illetve a gazdaság számára kiemelkedő bevételt produkáló sporteseményével.
Sz.K.