A több mint 400 ezer alkalmazottat foglalkoztató óriásvállalat légiközlekedéssel foglalkozó részlege egy hatalmas ál-repülőteret épített fel, hogy a legújabb fejlesztéseit ás újításait tesztelje. A 8500 négyzetméteres acél- és üvegszerkezetes épületben minden megtalálható, ami egy hagyományos repülőtéren is megvan, a repülőgépek, a kifutópályák és az irányítótorony kivételével.
A repülőterek működésében nélkülözhetetlen folyamatok mindegyikét tesztelik itt, kezdve a high-tech csomagkezelési rendszerektől, a flotta-menedzsment rendszereken és a mobiltelefonos beszállító rendszereken át egészen a 3D-s biztonsági berendezésekig.
A kívülállóknak ez egyfajta technológiai vidámparknak tűnhet - mondta az ABC Newsnak Stefan Keh, a müncheni központú Siemens logisztikai igazgatója, de az itt tesztelt megoldások egy részét élesben is bevetik, ami a légi közlekedés biztonságosabbá tételét szolgálja.
A Siemens Airport Center 2005-ben épült és a valódi repülőterekhez hasonlóan valódi check-in pultok, elektronikus parkoló-rendszer, irányító központ és úgynevezett csomagtovábbítási rendszer is van itt. Ez utóbbi egy évben 30 millió csomag kezelésére képes, ennél nagyobb kapacitással csak a frankfurti és a müncheni repülőtér rendelkezik Németországban.
A tesztrepülőtér utasforgalmi épületében egy olyan rendszer prototípusát próbálják ki jelenleg, amelynek segítségével az utasok a mobiltelefonjaikkal tudnak beszállni a járatokra. Ehhez nem kell mást tenni, mint a mobiltelefonról felhívni a check-in megadott telefonszámát, s a rendszer automatikusan visszaküld a hívónak egy vonalkódot, amely megjeleni a mobiltelefon kijelzőjén. A repülőtér területén elhelyezett speciális kódolvasók leolvassák a vonalkódot és kinyomtatják a beszállókártyát.
A Siemens Airport centerben tesztelnek egy újfajta újlenyomat- és 3D-s arcfelismerő rendszert is, amelyet a Siemens a megnövekedett biztonsági előírások miatt fejleszt.
A világon Szöultól Denverig számos repülőtér használja a Siemens csomagtovábbítási rendszerét, amelynek különlegessége, hogy rádiófrekvencia azonosítás alapján működik. Minden egyes csomagra egy különleges címkét, vagy matricát ragasztanak, amelynek segítségével rádióhullámokkal azonosítják be a csomagot és irányítják a megfelelő járathoz. Az új technológia a vonalkódos rendszert váltja, amely ugyan jelenleg a legjobb módszer, mégis egyedül az Egyesült Államokban évente 3,1 millió csomag tűnik el. A rádióhullámos rendszer előnye, hogy az érintett járatoknál időközben bekövetkező változásokat, vagy az utas biztonsági státuszának megváltoztatását azonnal regisztrálni lehet és a csomag ennek megfelelően parkolópályára kerülhet, nem továbbítják rossz városba. A check-intől kezdve a repülőgépre való felkerüléséig sokkal pontosabban követhető így a csomagok útja. Ezzel a megoldással jelentősen csökkenthető az elveszett csomagok száma - vélik a Siemens szakemberei.
Az ultramodern szöuli Incheon repülőtéren ráadásul a Siemens rendszere automatikusan vizsgálja a csomagokba rejtett robbanóanyagokat is, amíg a bőröndök a repülőtér főépületéből a beszállító részekhez jutnak.
A repülőtéri berendezések fejlesztése a Siemens éves 100,7 milliárd dolláros árbevételének mintegy 2 százalékát teszi ki, de ez az arány a jövőben várhatóan növekedni fog, mivel a növekvő számú légi utas miatt egyre nagyobb a kereslet a repülőtéri működés egyszerűsítését szolgáló rendszerekre. A Siemens már megállapodást kötött az új rendszerek bevezetéséről többek közt a pekingii, a detroiti, a dubaji, a Los Angeles-i, a madridi és a szöuli repülőterekkel - írja az ABC News Travel.