Vágólapra másolva!
Míg mi az idősödő Tony Curtis homályos kávéházi jelenetével próbáltuk felhívni a világ figyelmét Magyarországra, addig Izland az egyik legnépszerűbb mai slágerrel, Emiliana Torrini Jungle Drum című számával képzelte el a hatékony országimázst. De vajon mitől jó és hatékony egy ilyen reklámfilm? Szeretnénk megtudni a választ, ezért arra kérjük olvasóinkat, hogy segítsenek elkészíteni az eddigi legjobb magyar országimázs filmet.
Vágólapra másolva!

A hivatalos országmarketinget alakítók sokszor sok helyütt elmondták, hogy szakítani kellene azokkal a sztereotípiákkal, amelyek Magyarországot a gulyás, a puszta és a puli kutya háromszögben helyezik el. Pedig ezek a fogalmak, tárgyak nem feltétlenül jelentenek negatív felhangot, csak eddig valahogy nem sikerült megfelelően tálalni ezeket az értékeket.

Image-film Tony Curtisszel

A leghíresebb próbálkozás éppen a magyar származású színész, Tony Curtis bevetése volt, akivel egy Budapestről szóló image-filmet forgattak. A két reklámfilm Budapest nevezetességeit és a magyar gasztronómiát mutatta be az Egyesült Államokban a CNN és az NBC csatornákon. A reklámokkal az 55év feletti amerikaiakat célozták meg, akik minden más korosztálynál többet költenek külföldi nyaralásra. Az országimázs-filmek végül sikeresnek bizonyultak, mivel a bemutatásuk évében, 2004-ben, augusztus végéig 16 százalékkal több amerikai érkezett Magyarországra, mint egy évvel korábban.


Ez is egyfajta országimázs - Gera Zoltánt és Magyarországot éltető angol szurkolók

A film budapesti képekkel kezdődik, majd a cukrászdában üldögélő Tony Curtist mutatják. A gőzölgő kávét szürcsölgető színész mellett a jelenetben szerepel egy csinos pincérlány is. A jelenetet több szlogennel is felvették, de a kész filmben a "Some like it hot" mottó szerepel majd. Ezzel Curtis egyik leghíresebb filmjére, az 1959-ben Marilyn Monroe-val és Jack Lemmonnal forgatott Van, aki forrón szereti-re utalnak. Hasonló séma szerint készül a borospincében forgatandó reklám is, amelyben Curtis bort iszik, és magyaros levest eszik. Ezzel a filmmel Magyarország borkultúrájára és gasztronómiájára kívánták felhívni a figyelmet.


Budapest Business Region

Van azért nagyon jó próbálkozás is. Ilyen például a fenti image-film, amiről 2009-ben sokat cikkeztek a lapok, s a YouTube videómegosztón közel egymillióan látták. A Budapest Business Region című film Budapest üzleti lehetőségeiről szól, a rendező Madarász István volt, az aláfestő zene pedig a Balkan Fanatik érdeme.


Izlandot így reklámozzák inkább

A fentitől jelentősen eltérő hangulatú reklámfilmmel jelent meg nemrégiben az izlandi turisztikai hivatal, s az Emiliana Torrini Jungle Drum című számára épülő film azonnal a videómegosztók és közösségi oldalak legnépszerűbb videói közé került.


Hivatalos reklámfilm Thaiföldről

Kínáról

és Németországról

De vajon mitől lehet jó és hatékony egy országimázs film? Arra kérjük olvasóinkat, hogy segítsenek leforgatni az ideális és tipikusan magyar országimázs filmet. Írják meg nekünk erre az e-mail címre, vagy a cikk alatt található kommentekben országimázs megjelöléssel, hogy milyen tárgyak, élőlények, fogalmak, zenék lennének nélkülözhetetlenek egy jó magyar országimázs filmhez. Fontos, hogy nem pejoratív javaslatokat várunk, hanem olyan ötleteket, amelyek valamilyen szempont szerint valóban magyar különlegességnek számítanak. Az alábbi kategóriákban várjuk a javaslatokat:

- tipikus magyar tárgyak

- jelegzetes magyar tájak, városképek

- személyek

- állatok

- ételek

- zenék

A beérkezett javaslatok közül a három legérdekesebbet és leginkább egyedi elképzelést bemutatjuk olvasóinknak, akik eldönthetik majd, hogy melyikből készüljön el az [origo] országimázs filmje.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!