A horvátországi indulás és az óceánt átszelő verseny startja közötti több mint másfél hónap elegendő volt kapitánynak és legénységének, hogy még jobban összeszokjon a hajóval és teljes mértékben a november végi megmérettetésre koncentrálhassanak. Útközben Szicilia, Szardínia és Málta gyönyörű kikötői biztosították a magyar csapat számára a csendes és nyugodt éjszakákat, amelyek során még egy kis városnézésre is jutott ideje a legénységnek.
Egyáltalán hogy jut eszébe valakinek, hogy nekivágjon a háborgó Atlanti-óceánnak? Az [origo]-nak a kapitány, Bossányi Zsolt, Bosi válaszolt.
- Régóta figyelem a hosszú távú vitorlázással kapcsolatos fórumokat, de amikor elolvastam a verseny szülőatyjának, Crowneltnek Szenvedélyem a tenger című könyvét, elhatároztam, hogy egyszer én is részt veszek ezen a megmérettetésen. Az Atlanti-óceán átkelése egyben verseny is, ahol ugyanúgy jelen vannak korunk sztárcsapatai, mint a cicával és kutyussal együtt utazó amatőrök is. Van persze a kalandon túl egy üzleti miértje is. A hajó olyan, mint a busz vagy a kamion, ha nem megy, veszteséget termel. Nagyon lerövidült az adriai szezon, így a tulajdonosok elhatározásából a hajó a Karib-tengeren a Brit Virgin-szigeteken üzemel majd egészen májusig. A karib térség ezen szeglete a vitorlázás Mekkája. A sziget fantasztikus természeti adottságokkal rendelkezik, nem számít drágának ebben a térségben, nagyon jó az infrastruktúra, ennek ellenére nem veszítette el a karibi hanyag eleganciát.
Melyek voltak a legfontosabb előkészületek, amelyek szükségesek egy ilyen túra előtt?
- Napokig sorolhatnám, de valójában rengeteg mindennek stimmelnie kell. Először is aki nekivág egy óceánátkelő vitorlásversenynek, annak el kell tudnia szakadni otthonról 1- 2 hónapra. Kell egy erre alkalmas hajó és egy minél jobban összeszokott csapat, valamint egy jó szervezői háttér
Milyen és mekkora hajó lehet ideális erre a célra?
- Erről megoszlanak a vélemények, szerintem az a legfontosabb, hogy ne legyen nagyobb, mint ahányan el tudják vezetni. Itt arról van szó, hogy napokon, heteken keresztül kell kezelni, és amennyiben nincs elegendő hozzáértő, bizony akadhatnak problémák.
Nálatok ez rendben van? Hányan lesztek az átkelésen?
- Remélem. A mi hajónk egy Lagoon 440-es katamarán, velem együtt 4 fős a személyzet, ezenkívül egy fő a konyháért és a rendért felel, egy ember pedig a technikai felszerelésekért..
Miből állt a hajó technikai felkészítése?
- A hajó műszaki átvizsgáláson vett részt. Amit cserélni kellett, ahelyett új alkatrészeket szereltünk be. A vitorlázat kibővült három hátszélvitorlával, és ami a legfontosabb, a legmodernebb mentőfelszerelésekkel. Kapott egy új radart és egy, a másiktól független elektronikus navigációt. Mindemellett igyekeztünk mindenből egy tartalékot beszerezni.
Mit lehet tudni a versenyről?
- Az ARC (Atlantic Rally of Cruisers) kb. 300 résztvevője a Kanári-szigetekről, Gran Canariáról, Las Palmas kikötőjéből rajtolt 2010. november 21-én. Két-három hét hajózás után érkezik meg a karib térségbe St. Lucia szigetére. Ebben az időszakban a legkedvezőbbek az időjárási feltételek. A Golf-áramlat és a passzát szél, ami segíti az átkelő vitorlázókat. Mi december 10. körül szeretnénk levonni a vitorláinkat a Karib-tengeren. A sikeres átkeléshez rengeteget jelentett a felkészülésünkben a Kanári-szigetekig tartó utunk. Nagyon jó teszt és gyakorlás volt. Az Adriáról a távolság pont annyi volt, mint amennyi a Karib-szigetekig vár ránk, persze az utóbbi kikötés nélkül.