A Pan American Airways, vagy ahogy mindenki ismerte, a Pan Am már évekkel ezelőtt csődbe jutott, a légitársaság nimbusza mégis tovább él. Az amerikai ABC tévécsatorna most sorozatot készít a Pan Am utaskísérőiről. A film a 60-as években játszódik majd és bár a szereplők kitalált személyek, a film készítői egykori Pan Am dolgozók segítségét kérték a megformálásukhoz. A sorozat producere, Nancy Hult Ganis maga is a Pan Am-nél dolgozott utaskísérőként. A készülő sorozat a tervek szerint idén ősszel debütál majd az ABC-n és a Hollywood Reporter információi szerint az egyik főszerepet Christina Ricci játssza majd.
Ez volt a legjobb időszak az életemben, izgalmas és érdekes volt a munkám - mondta Ganis a CNN-nek. A producer Pan Am-es karrierje véletlenül kezdődött 1968-ban, amikor az utcán sétálva meglátott egy utaskísérői álláshirdetést az egyik Pan Am-iroda kirakatában. A kiválasztásnál fontos volt a jelentkezők kinézete, de mivel a légitársaság kizárólag nemzetközi útvonalakon repült, a több száz jelentkező közül olyan hölgyeket kerestek, akik beszélnek valamilyen idegen nyelvet és képesek arra, hogy a légitársaság követei legyenek külföldön. Ganis az interjú után néhány héttel megkapta az állást és Miamiban kellett munkára jelentkeznie.
A repülés jelképe a Pan Am 747-ese
A Pan Am utaskísérőjének lenni kiváltságot jelentett abban az időben. Akkoriban még az Egyesült Államokban sem volt mindenkinek útlevele, így csak egy viszonylag szűk réteg utazhatott a tengeren túlra. Ezekben az években még a magánrepülők sem terjedtek el, így a szupergazdagok is a hagyományos légitársaságok fedélzetén utaztak. Ganis személyesen is találkozott John Wayne-nel, Eric Claptonnal, vagy Sylvester Stallone-val is. A Pan Am utaskísérőinek szabadjegyek álltak rendelkezésükre, azaz bármikor, bárhová utazhattak a légitársaság gépein. Ganis elmondta, többször fordult elő, hogy egy térkép fölé görnyedve feltette magának a kérdést: hol nem voltam még? A kiváltságos állásnak természetesen voltak hátulütői is, Ganis elmondása szerint a pénzes utasok többször is tettek szexuális ajánlatot neki az évek során.
Imádják a márkát
Steven Spielberg "Kapj el ha tudsz" című mozijában Leonardo di Caprio egy szélhámost alakít, aki a Pan Am pilótájának adja ki magát és így járja be a világot. A mozisiker és a készülő tévésorozat mellett a két évtizede csődbe jutott Pan Am más területeken is jelen van a mindennapi életben. Ez a márkanév és a logó jó érzéssel tölti el az embereket. Egy olyan korszakra emlékeztet, amikor minden új és innovatív volt a légi közlekedésben - mondta a CNN-nek Stacy Beck, a márkanevet és a logót birtokló Pan Am Brands szóvivője.
Mozifilm is készült a Pan Am-ről
A cég egy online boltot üzemeltet, ahol a rajongók táskákat, pólókat, bögréket, repülőmodelleket és egyéb "kegytárgyakat" vásárolhatnak. A Pan Am Brands a New Hamsphire-i Nashuában székelő Pan Am Systems tulajdona, ez a cég vásárolt fel mindent, ami az egykori légitársaságból maradt 1998-ban. A céghez tartozik többek közt a Pan Am Railways vasúttársaság és más közlekedési vállaltok is.
A táskát ajándékba kapták az utasok
Az online áruház 2007-ben nyílt meg, miután a cég vezetői rájöttek, hogy változatlanul hatalmas az érdeklődés a vállalat neve és emblémája iránt. A vásárlók nagy része a fiatalabb korosztály képviselője, akik divatosnak tartják a retró Pan Am-logót. A legkelendőbb darab a klasszikus kék-fehér táska, amit régen a légitársaság ajándékként adott az utasoknak. A rajongók természetesen nemcsak az online boltot kereshetik fel, hiszen létezik az interneten virtuális Pan Am-múzeum is, sőt Pan Am Történeti Alapítvány is van.
A Lockerbie-i katasztrófa, amely megpecsételte a cég sorsát
Az amerikai repülés százéves évfordulójára alakult centenáriumi bizottság kiadványa szerint nincs a világon még egy olyan légitársaság, amely ekkora hatással lett volna az iparágra. A liberalizáció, a recesszió és az elszenvedett pénzügyi veszteség miatt a légitársaság végül 1991-ben lehúzta a rolót. A válság jelei már három évvel korábban, a skóciai Lockerbie fölött 1988-ban végrehajtott, 270 halálos áldozatot követelő bombamerényletet követően megjelentek. A balesetet sosem tudta kiheverni a cég. Később többször is kísérletet tettek a légitársaság újraélesztésére, sikertelenül. A Pan Am Systems meglehetősen szűkszavú az újrakezdést firtató kérdésekben, a hivatalos verzió szerint a cég mindig keresi a lehetőséget a Pan Am újraindítására.