"Sok minden változott két év alatt" - kezdte értékelését Horváth Gergely, aki szerint soha annyi vendég nem volt még Magyarországon, mint tavaly. "Az, hogy nem roppant össze a magyar turizmus a válság miatt annak köszönhető, hogy reagálni tudtunk a változásokra" - fejtette ki. Mint mondta, az utazási szokások nagyon sokat változtak az elmúlt néhány évben, köszönhetően például a fapados légitársaságok megjelenésének. Ezeket a változásokat a statisztikai adatok is alátámasztják, így például, noha még mindig Németország az első számú küldőpiac Magyarország számára, de 1990 óta 60 százalékkal csökkent a német vendégéjszakák száma. Ennek okát abban látja, hogy míg a Balatonért autóval akár 10-12 órát is zötykölődhet egy német turista, addig a környező országok tengerpartjai fapados vagy charter járatokkal 1-2 órán belül, olcsón megközelíthetőek.
Horváth Gergely a sajtótájékoztatón
És ez nem csak a németekre igaz, általánosságban is elmondható, hogy a távolság komoly meghatározó tényező: egyre többen mennek nyaralni a szomszédos országokba. Magyarországot illetően ugrásszerűen nőtt a cseh turisták által eltöltött vendégéjszakák száma, különösen Győr-Moson-Sopron megye és Bükfürdő környékén. De 2011-ben a korábbinál többen érkeztek Ausztriából, Romániából, Lengyelországból, és jó hír, hogy a sokat költő orosz turisták száma is sokat nőtt egy év alatt.
Nincs baj a Ryanairrel "Sokat tettünk minden olyan légitársaságért, amelyik idejött Magyarországra. A Ryanair olyan fapados társaság, amely a legolcsóbb akar lenni, ezért az utasainak el kell fogadni a kevésbé kényelmes kiszolgálást" - mondta Horváth egy felvetésre reagálva. "A Ryanair utasainak 90 százaléka beutazó forgalmat jelent, ami nagyon jó a magyar turizmusnak. Az [origo] kérdésére hozzátette, hogy a Malév leállása után keresik az együttműködést a légitársaságokkal. Mint mondta, nem volt könnyű reagálni a helyzetre, mivel szinte naponta változott a helyzet, de igyekeznek azt kommunikálni kifelé, hogy Magyarországot továbbra is könnyű megközelíteni. |
Horváth Gergely elmondta, tavaly a magyar turizmus 1115,7 milliárd forintos bevételt generált, így több száz millió forinttal járult hozzá a GDP-hez. Ezzel ugyanis a második-harmadik legnagyobb bevételt jelenti az iparági összehasonlításban, ráadásul a turizmus volt az első, amely a válság előtti szintre tudott kerülni.
Az [origo] felvetésére a vezérigazgató elmondta, hogy 2011-ben több mint 4 milliárd forintot költött marketingre az MT Zrt., és az összeg idén még magasabb lehet. Ez egyedülálló a régióban, a környező országokban ugyanis az a jellemző, hogy alaposan csökkentették a turizmusra szánt pénzeket. Ehhez képest 2013-as költségvetésből várhatóan 12,5 milliárd forint jut majd turisztikai célokra.
A belföldi kampányokról szólva a vezérigazgató elmondta: egyértelműen a belföldi desztinációk presztizsének emelése az egyik legfontosabb célkitűzésük. Mint mondta, hosszú évekig Horvátország volt a magyarok legkedveltebb célpontja, idén viszont a horvát tengerpartot négy belföldi úti cél is megelőzte felméreseik szerint. A programok közül kiemelte a Torkos Csütörtököt, amely 2012-ben 160 ezer embert mozgatott meg, és ezernél is több étterem vett részt az akcióban. "A bor és a gasztronómia nagyon fontos eleme annak, hogy egy desztináció eladható legyen" - mondta Horváth. Dolgoznak Magyarország, mint turisztikai márka felépítésén és egységes márkakommunikáció kialakításán is.
"Tisztában kell lennünk az adottságainkkal, és ennek megfelelően kell kialakítani a stratégiánkat" - érvelt Horváth, aki Budapest, a Balaton, az egészségturizmus és a konferenciaturizmus (MICE) fejlesztését emelte ki, mint fő területek. A konferenciaturizmus kapcsán kifejtette, Európa nincs könnyű helyzetben a dinamikusan fejlődő ázsiai és amerikai helyszínekkel (például Szingapúr vagy Boston) szemben, ezért kitűnő eredménynek nevezte, hogy Budapest tavaly a 11. legnépszerűbb konferenciahelyszín volt. Ettől függetlenül szükségesnek tartja egy konferenciaközpont létrejöttét, jelenleg ugyanis nincs ilyen Budapesten.
A jövőbeli célok között említette még a nyitást Közel-és Távol-Kelet felé. Mint mondta, az arab térség öt-tíz éven belül a világ egyik meghatározó turisztikai célpontja lesz, ezért Magyarországnak sem szabad lemaradnia. A Qatar Airways révén már van napi szintű összeköttetés a Távol-Kelet felé, de tovább kell lépni, és "sokkal több kínait is szeretnék Európában látni" - tette hozzá Horváth, amihez egységes fellépést sürget a régió országaival karöltve.
A magyar turizmus 2011-es teljesítménye számokban - 2011-ben a magyar lakosság 34,3%-a vett részt többnapos belföldi utazáson. - A turisztikai célú utazások leggyakoribb motivációja a rokonok, barátok, ismerősök meglátogatása, valamint a szórakozás, pihenés, üdülés, sport. - A legtöbb időt a magyarok a Balaton régióban töltötték el, a legtöbb utazás a Budapest-Közép-Dunavidék régióba történt. - A 2012. január-áprilisi időszakban a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma /Forrás: KSH és a Magyar Turizmus Zrt. sajtóanyaga/ |