Ernyővel siklani a felhők között

siklóernyő, extrém sport, illusztráció
Vágólapra másolva!
Ki ne szeretne a madarakkal egy magasságban, szélsusogásban repülni egy szál ernyővel a hátán? Mert a siklóernyőzés ezt a szabadságot adja meg annak, aki elég bátor hozzá és átverekedi magát az ernyős képzésen. Siklóernyős alapok tandemugrással, tanfolyammal és árakkal, tériszony nélkül.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP

1. rész: A kite szörf a legextrémebb vizes sport
2. rész: Wakeboarddal csúszni: szerelem a javából
3. rész: Három korrekt wakeboardpálya a Balatonon
4. rész: Aki menő, vízi szárnyal

Gyerekkoromban a nagyapám háborús történeteit hallgatva döntöttem el, hogy ha törik, ha szakad, egyszer én is ejtőernyőzni fogok. Az öreg a pápai ejtőernyősöknél szolgált és ilyen minőségében sokfelé elvitte jó-, vagy balszerencséje, de magáról az ugrásról mindig csillogó szemmel beszélt. Az ernyős csapatjelvénye is nagyon tetszett, úgyhogy akkor azt gondoltam, egyértelmű, hogy én is ilyen hős leszek.

Aztán az évek során valahogy lassan alábbhagyott a lelkesedés, de a vágy sosem múlt el. Később annyiban bonyolódott a helyzet, hogy a hagyományos ejtőernyőzés mellett megjelent a színen a siklóernyőzés, ami egyrészt kevésbé tűnt veszélyesnek - pedig nyilván az - másrészt nagyon bejött, hogy az erdők felett szép nyugiban, csendben siklanak az ernyősök. Gondoltam, itt van idő bámészkodni, gyönyörködni a tájban, és nem csak egy merő száguldás lefelé az egész. Az utolsó lökést pedig az adta, hogy egy ismerős mesélte, mekkora élmény télen repülni, ugyanis ilyenkor lombok hiányában kiválóan meg lehet figyelni a vadállatokat, akik motorzaj hiányában észre sem veszik, hogy fölöttük furcsa élőlények keringenek.

Repülő helyett domboldalról kezdtek ugrálni
Szóval akkor legyen a siklóernyőzés. Persze azon kívül, hogy évekkel ezelőtt a pecóból gyakran láttam a Hármashatár-hegy fölött keringő ernyősöket, nem sokat tudtam az egészről. Az ernyő tulajdonképpen nem más, mint egy speciális kevlárszerű anyagból készült szárny, amely viszonylag lassú repülésre alkalmas. A szerkezetet úgy alakították ki, hogy a felső felületén a levegő áramlása gyorsabb, mint alatta, így aztán a felhajtóerőtől repül a szerkezet. Irányítani a szárny profiljának változtatásával lehet, ami a gyakorlatban leegyszerűsítve, a zsinórok rángatását jelenti.

Maga a sportág állítólag úgy alakult ki, hogy a hagyományos paplanernyőt használó ernyősök megunták a repülőről való ugrálást és inkább domboldalakról próbálkoztak, viszont a paplanernyőt nem kifejezetten ilyen startra tervezték. A siklószámuk, azaz az egységnyi süllyedéshez megtett vízszintes mozgás kicsi, és kormányozni is nehéz ezeket. Ezután születtek meg az első siklásra alkalmas ernyők, amelyeket karcsúbbakra terveztek, több légcellával láttak el, és a szárnyak alakját is a cél, a minél tökéletesebb vízszintes siklás elérése szerint formálták.

Mindenek előtt tandemugrás
Ha valaki rászánja magát egy siklóernyős tanfolyam elvégzésére, célszerű, ha előbb kipróbálja a tandemrepülést, azaz, amikor a világon semmit nem kell csinálnia, csak ülnie a pilóta "ölében" és élvezni a repülést. Ilyenkor eldől, hogy valóban akarjuk-e az egészet. Én is így tettem, és bár a startnál mintha remegtek volna a térdeim, végül csak felemelkedtünk. Onnantól kezdve viszont már maga volt a tömény adrenalin és a gyönyör.

Hazánkban szinte mindegyik siklóernyős klubban indítanak tanfolyamot, és tandemrepülésre is va lehetőségünk. Tény, hogy az egyszeri alkalom nem olcsó, de élményként megéri a 20-25 ezer forintot. Érdemes azonban itt is figyelni az akciókat, mert egy kis szerencsével, akár már 15 ezerért is kipróbálhatjuk a repülést.

Két hét tanfolyam után repülhetünk
A tanfolyam elvégzése már többe kerül, jelentkezés előtt érdemes körülnézni, hogy hol és mi jár a pénzünkért. Maga a tanfolyam, hasonlóan a többi vezetői engedélyt adó tanfolyamhoz, elméleti és gyakorlati részből áll. Az elméleti szakasz az egyes kluboknál eltérő hosszúságú, de általában négy-öt alkalommal mintegy négyórányi elfoglaltságot jelent. Az órákon megtanulhatjuk a repülés nélkülözhetetlen törvényszerűségeit, aerodinamikai ismereteket szerezhetünk, elsajátíthatjuk a repülésmeteorológia alapjait, de legfőképp a felszerelés elemeit és azok helyes használat ismertetik meg velünk. Az elméleti részt vizsga zárja, a gyakorlatra csak az mehet tovább, aki itt sikeresen teljesít.

A gyakorlati részt már az elméleti képzéssel párhuzamosan elkezdik, de a haladás üteme tulajdonképpen csak a tanonc ügyességétől és az időjárástól függ. A szakemberek szerint legalább 14-18 napnyi gyakorlás szükséges ahhoz, hogy a kezdők önállóan repülhessenek. Az önálló pilótajogosítvány megszerzéséhez a gyakorlati rész végén vizsgát kell tenni. Az így megszerzett jogosítvány a Szabad Repülők Szövetsége által hitelesített és nemzetközileg is elismert engedély.

Az interneten keresgélve több iskolát is klubot találhatunk, ahol szerveznek tanfolyamokat, de nem árt az óvatosság. Több helyütt is kínálnak 3 napos, vagy 7 napos gyorstalpaló akciós tanfolyamokat, de ez tényleg nem az sportág, ahol el lehet sietni a dolgokat. Az egyik legnagyobb múlttal rendelkező budapesti klubnál egy tanfolyam teljes hossza - a hétvégi gyakorlati napok miatt - általában három hónap, a díja pedig 85 ezer forint, ezért az összegért nemcsak az elméleti és a gyakorlati tanfolyamot, valamint a szükséges felszerelést biztosítják számunkra, hanem szükség esetén plusz gyakorlási lehetőséget is kapunk.
Az elhatározás tehát megszületett, megyek befizetni és végre repülhetek. A többiről ígérem beszámolok.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!