A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Mikor fogunk wifizni a repülőkön?

Vágólapra másolva!
A világon egyre több légitársaság vezeti be, vagy tervezi bevezetni a fedélzeti internetszolgáltatást. A napokban arról jött hír, hogy a Ryanair is komolyan mérlegeli ennek lehetőségét. A légitársaságok hosszabb távon bevételt remélnek az egyre terjedő fedélzeti wifiről, egyelőre azonban nem találták meg a költséghatékony megoldást.
Vágólapra másolva!

A Ryanair komolyan foglalkozik azzal a gondolattal, hogy gépein wifiszolgáltaást vezessen be - értesült az Irish Independent. A dublini székhelyű fapados céget eddig az tartotta vissza, hogy a beszerelési költségeket nem fedezné az abból származó bevétel. Most több céggel is tárgyal, többek között az amerikai LiveTV-vel, hogy megoldást találjanak a problémára.

Az ír társaság két lehetőséget mérlegel: vagy teljes internethozzáférést kínál az utasoknak, vagy egy zártkörű könyvtárat, amelyben rengeteg tartalom, filmek, tévéshowk közül válogathatnak. Utóbbi, intranetes változatban a felhasználók helyi tartalmakat is böngészhetnének, például tudnának autót vagy szobát foglalni. Ennek a változatnak a kiépítése lényegesen kevesebbe kerülne, és jobb megtérüléssel kecsegtetne. A teljes hozzáférés biztosítása ráadásul jóval lassabb internetet jelentene, mint amihez a legtöbben hozzászoktak.

Fotó: Mudra László [origo]
Michael O'Leary vezérigazgató csak akkor lép, ha pénzt csinál belőle

A Ryanair a lapnak nem kívánt "pletykákat és spekulációkat" kommentálni. Annyit azért elárult, hogy a magas a beruházási és működtetési költségek (roamingdíjak) jelenleg nem teszik lehetővé a szolgáltatás bevezetését.

A másik ír légitársaság, az Aer Lingus egyébként hamarosan bevezeti a wifit a hosszú távú járatain. A szolgáltatást a már említett LiveTV adja, amely az Air Lingusszal közös járatokat üzemeltető amerikai JetBlue légitársaság leányvállalata. Ennek a megoldásnak azonban számos gyerekbetegsége derült ki, és amellett, hogy többszázezer dollárba kerül, külső eszköz felszerelését igényli a repülőgépre, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást.

Bővülő piac, de megéri?

A fedélzeti szórakoztatás és kommunikáció egyébként jelentős fejlődés előtt áll. Az ilyen technológiákkal foglalkozó, és Észak-Amerikában piacvezető Gogo cég becslése szerint a piac a tavalyi 2 milliárd dollárról 3 milliárd dollárra bővülhet. A társaság adatai szerint az egy utasra jutó átlagos bevétel 2012-ben 9,74 dollár volt böngészésenként.

Az amerikai Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) azonban épp a napokban hozott egy olyan döntést, amely megnyithatja az utat a gyorsabb fejlődés előtt. Ehhez tudni kell, hogy jelenleg kétféle fedélzeti ineternetszolgáltatás létezik: a műholdas, amely drágább, de nagyobb kapacitású, és a földi, amely lassabb. Az FCC most elindította azt a folyamatot, amely a Qualcomm cég javaslata alapján jelentősen megnövelné a földi szolgáltatás sávszélességét. Ez egyben azt is jelenti, hogy nőhet az utasok kereslete a wifizés iránt, ami az árakat is lejjebb nyomhatja.

Forrás: AFP

Jelenleg az észak-amerikai piacon működő kereskedelmi utasszállító gépek egyharmada van felszerelve olyan eszközzel, amellyel internetszolgáltatást lehet kínálni az utasoknak. A Gogo cég adataiból az is kiderül, hogy azokon a járatokon, amelyeken a cég felszerelt ilyen eszközt, minden 20 utasból 1 használta az internetet 2012-ben. A Hudson Crossing felmérése szerint ugyanakkor a légi utasok 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban internetezett repülés közben.

Európa még gyerekcipőben

Európában jóval kevésbé elterjedt a fedélzeti wifi használata, mint Amerikában. A nagy európai légitársaságok közül márciusi állás szerint például a British Airwaysnél a London City-New York JFK járatán lehetett internetezni az Airbus A318-as gépeken, de a rendszer GSM-alapú, ezért roamingdíjat is kell fizetni, a laptopokhoz pedig egy kapcsolódási hardverkulcs kell. A másik óriás, az Air France-KLM is le van maradva ezen a téren, még csak most tesztelik a rendszert, és a tervek szerint 2014-től kezdik el alkalmazni a hosszú távú járatokon. Az Iberia is csak a tervezi még a szolgáltatás bevezetését.

Úgy tűnik, a nagyok közül Európában a német Lufthansa jár az élen, mivel a társaság közel teljes hosszú távú flottáját felszerelte szélessávú internet-hozzáféréssel. Az egyedüli kivétel az Airbus A380-as és a Boeing 747-8-as gépei, de ezeket is fokozatosan átalakítják erre a célra. A rendszer bármilyen, erre alkalmas készülékkel használható, az interneten keresztüli telefonálás (VOIP), azonban le van tiltva. Egy órára 10,95, 24 órára 19,95 euróba kerül a szolgáltatás használata, de hűségpontokkal is lehet fizetni. A Lufthansán kívül a portugál TAP az a fontosabb európai légitársaság, amely fedélzeti wifit kínál transzatlanti járatain: 4 MB náluk 6 euróba, 10 pedig 12 euróba kerül.

A fontosabb ázsiai, közel-keleti légitársaságok a jelek szerint megelőzik az európai, de még az amerikai társaikat is a fedélzeti internet terén. Részletes listát a márciusi európai és ázsiai helyzetről itt talál, az amerikairól pedig itt.

A fedélzeti wifi elterjedése ellenére a nagy kérdés tehát továbbra is az - és a Ryanair dilemmája is erről szól -, hogyan lehet a hatalmas telepítési költségeket abból a bevételből fedezni, amelyet az internetért fizetni hajlandó, korlátozott számú utas rákölt. A megoldást a New York Times szerzője is abban látja, hogy a légitársaságok több szolgáltatást tudnak majd így eladni a szálláscsomagoktól a koncertjegyekig.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!