Hanyagság veszélyeztette az utasok életét
![Egy mentőcsapat tagjai a British Airways brit légitársaság egyik Airbus A319-es típusú repülőgépénél, amely kényszerleszállást hajtott végre a londoni Heathrow repülőtéren 2013. május 24-én](https://cdn.origo.hu/2023/12/aN_FeIkjEXVhB8o-0KW0hRxyLr7E2g6tmjFrebaEXks/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzJiMTYxOTVlNDhlYjRhNjBhNzFlMmM2NWE1ZWRjN2Y5.webp)
A légi baleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) előzetes jelentése szerint a British Airways Oslóba induló Airbus A319-es repülőgépének hajtóművein a levegőben kinyíltak és letörtek a lezáratlanul hagyott nyílászáró lemezek. Az egyik elszabadult ajtó a jobboldali hajtómű üzemanyag-vezetékét is átütötte, és a motor ki is gyulladt. A felszállás közben lerepülő hajtóműlemezek megrongálták a gumikat, a futóműveket és a fékberendezés hidraulikus rendszerét is. A jelentés szerint karbantartási munkák során maradtak nyitva a hajtóművek szerelőajtói, és ezt az Airbus felszállása előtt senki nem vette észre.
A gép, amely százezrek szeme láttára, sűrű fekete füstöt maga után húzva fordult vissza London belvárosa felett, baj nélkül leszállt Heathrow-n. A 75 utas az ötfőnyi személyzettel együtt vészcsúszdákon hagyta el a fedélzetet. A kiürítés során hárman könnyebben megsérültek.
Patrick McLoughlin brit közlekedési miniszter pénteki nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az AAIB jelentése "súlyos megállapításokat" tartalmaz, és a légiközlekedési ágazatnak haladéktalanul megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tennie.
Keith Williams, a British Airways vezérigazgatója pénteken - részletek nélkül - közölte, hogy a légitársaság "már megtette a megfelelő előzetes intézkedéseket" az AAIB-jelentésben megfogalmazott repülésbiztonsági ajánlásoknak megfelelően. Williams nem fedte fel, hogy a gép karbantartását végző technikusok ellen indult-e munkajogi eljárás.
Évek óta ez volt a legsúlyosabb ilyen jellegű incidens Heathrow-n. Legutóbb 2008 januárjában történt hasonló eset, szintén a British Airways egyik repülőgépével. Akkor egy Boeing 777-200-as, amely Pekingből érkezett 136 utassal és 16 fős személyzettel a fedélzetén, a tízórás út utolsó perceiben mindkét hajtóművének tolóerejét csaknem teljesen elvesztette, mint később kiderült, azért, mert az üzemanyagból kicsapódott vízjég eltömítette a vezetékeket. A gép a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől. Az utasokat akkor is a vészcsúszdákon mentették ki; ennek során nyolc utas és a személyzet négy tagja könnyebb, egy személy súlyos sérülést szenvedett.