A légitársaságok weblapjai a repülőjegy mellett számos kiegészítő szolgáltatást kínálnak, a nyaralásukat egyénileg szervező utasok pedig egyre nagyobb számban foglalnak például szállást, vagy autóbérlést is ugyanott a repjegy mellé. Majd meglepődnek, hogy ha például törlik a járatukat, a lefoglalt és kifizetett szállás ára akkor sem jár vissza. Kiderül, hogy a légitársaság csak ügynöke a szállásközvetítő cégnek, és semmiféle felelősséggel nem is tartozik érte. Az utas futhat a pénze után és átkozódhat, hogy nem nézett utána jobban, mire számíthat probléma esetén.
Az Európai Unióban immár 1990 óta létezik a szervezett utazási formákról szóló irányelv, mely védelmet biztosít azok számára, akik utazási irodákban foglalnak. A szervező ennek alapján felelősséget vállal a csomagban szereplő összes szolgáltatásért, csőd esetén pedig elvileg gondoskodnia kell az utasok hazaszállításáról. Az utazási szokások azonban az elmúlt évtizedben igencsak átalakultak: folyamatosan csökken az utazási irodák szerepe, a világjárók egyre nagyobb hányada szervezi utazását egyénileg.
Van, aki minden szolgáltatást külön-külön vásárolgat össze a repjegytől a szálláson keresztül például az autóbérlésig, de Magyarországon is egyre több szolgáltató rukkol elő személyre szabott csomagokkal is. Például repjegy-szállás kombót árulnak – általában online rendszerben. Az Európai Unió észrevette, hogy ezekre az utasokra nem vonatkozik az 1990-es irányelv, ez azonban egyáltalán nem köztudott: az érintettek kétharmada úgy gondolja, hogy védettséget élvez. Az Európai Bizottság néhány hete bejelentette a rendszer átalakítását, melynek legfontosabb része, hogy a védelmet kiterjesztik a személyre szabott csomagot vásárlókra is.
Noha a bejelentett reformlépéseken évek óta dolgoznak, és a javaslat kidolgozásakor számos szakmai szervezet mellett több fogyasztóvédelmi csoporttal is egyeztettek, életbe lépéséhez akár több évre is szükség lehet. Mire a javaslatból irányelv lesz, bizonyára több fontos változás is lesz benne. Mégis érdemes áttekinteni, hogy milyen utasjogbővítés várható.
A lényeg, hogy a ma még csak szervezett utazásokra érvényes védelem alkalmazható lesz a csomagot vásárlók számára is. Vagyis minden szükséges információval el kell látni az utast, az utazásszervezőnek pedig minden szolgáltatásért felelősséget kell vállalnia. A bevezetőben leírt példára visszatérve: amikor valaki a légitársaság oldalán foglal szállást, akkor ismertetni kell vele, hogy a szállás lemondási feltételei teljesen függetlenek a repülőjegy felhasználásától. Vagyis az új szabályok alapján se fogja az utas visszakapni a szállás árát, de képbe kell hozni arról, hogy ha előre fizetve vissza nem térítendő tarifát választ, akkor semmiképp sem kapja vissza lemondás esetén a pénzét – akkor se, ha a légitársaság hibájából nem ért el időben a szállásra. Ha viszont például minőségi probléma akad a szállással, akkor azért nem kell a szállásos céggel tárgyalni, a foglalást oldalán biztosító légitársaság felelős lesz a honlapján mások által kínált szolgáltatásokért. Ha tehát a szállással gond van, az utas a légitársaságnál reklamálhat, az pedig köteles kapcsolatot biztosítani ehhez.
Egy másik példa: ha egy repjegyet és szállást csomagban értékesítő cégtől vásárol az utas, akkor bármilyen probléma esetén a szervező tartozik majd felelősséggel. Akár törlik a gépet, akár a szállás volt tele a foglalás ellenére, a szervező felelőssége áll majd fenn, nem a légitársaságnál, vagy a hotelnél kell reklamálni.
Nem csak kiterjesztik az irányelv alkalmazását a csomagot kínálókra, de több szigorítás is várható, vagyis az utazási irodákkal utazók védelme is javul. Tíz százaléknál nagyobb mértékben nem emelhet árat a szolgáltató, ha pedig időközben árat csökkent, abból részesülnie kell az ugyanolyan szerződést kötő ügyfélnek is (az a javaslatból egyelőre nem derül ki, hogy ez a last-minute utaknál alkalmazott árcsökkentésekre is vonatkozik-e). Kedvezőbb feltételekkel lehet majd felmondani az utat, s a tervek szerint a jogorvoslat is hatékonyabbá válik: a fogyasztó nem vagyoni kárának megtérítésére lesz jogosult, ha az üdülés élvezhetetlenné vált.
A tervek szépek, a nagy kérdés persze az, hogy mi valósul meg belőlük a gyakorlatban. Az unió becslései szerint mindenesetre ma már csak az utasok 23 százaléka vásárol nyaralást katalógusból egy utazási irodában, s ugyanennyien fizetnek személyre szabott csomagért. Évi 120 millió új utasra terjedhet majd ki a módosított irányelv hatálya, ennyien utaznak csomagolt szolgáltatással. Az utasok többsége, 54 százaléka már teljesen önállóan szervez, rájuk értelemszerűen nem fog vonatkozni semmi az új direktívából. Ők azonban tisztában is vannak azzal, hogy minden vitás ügyüket az adott szolgáltatóval kell rendezniük, és ha a nyaralás egyik lábával probléma adódik, attól még a másikra változatlanul él a szerződés.