A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NMH) egyelőre nem tudja megjósolni, hogy a Sólyom mikor kaphatja meg a tényleges indulásához szükséges engedélyeket – hangzott el egy beszélgetésen. Az eljárás sok elemből tevődik össze, és minden egyes részéhez 600-1800 oldalas háttérdokumentumok szükségesek, ezek teljesítésével pedig még adós a légitársaság.
Az engedélyezés 90 napos hivatali határideje csak akkor indul, ha az említett dokumentumokat hiánytalanul bemutatta a Sólyom. Ha ez nagyon gyorsan megtörténik, akkor sem biztos, hogy az első Sólyom gépek még idén fel tudnak szállni, hiszen a vaskos aktákat nem lehet nagyon gyorsan jóváhagyni, azaz a 90 napos átfutási időt nem nagyon lehet csökkenteni.
Ahhoz, hogy a Sólyom megkapja az engedélyt, többek között a részletes üzleti tervet, legalább hat hónapra szólóan a működés pénzügyi garanciáit és a tervezett útvonalhálózatot, illetve annak teljesíthetőségét is be kell mutatni. Az ígéretek és vállalások nem elegendőek, az NKH a benyújtott dokumentumok reális megvalósíthatóságát is vizsgálja.
A Sólyom egyelőre ezek egyikében sem áll túl jól, bár kétségtelenül elindult az engedélyeztetés rögös útján. Az említetteken kívül azokat a személyeket is meg kell neveznie, akik a légitársaság legfőbb szakmai felelősei lesznek, ennek a 6-7 szakembernek a megtalálása csak nemrég sikerült. Őket a hatóság a következő napokban személyesen hallgatja meg, hogy meggyőződjön az alkalmasságukról.
„Az engedélyezés azért ilyen részletes, mert ha a Sólyom felszáll, és például bárki bármilyen panaszt emel a működéséve kapcsolatban, akkor lennie kell a hatóságnál olyan részletekbe menő leírásoknak, amelyek alapján eldönthető, hogy a cég a vállaltak szerint működik-e” – mondta Győri Gyula, az NKH elnöke.
A Sólyom egyébként korábban szeptemberre tervezte a jegyértékesítés elindítását, ez pillanatnyilag nem látszik reálisnak, hiszen ahhoz a IATA nemzetközi szövetség engedélyének megszerzésére van szükség.
Győri Gyula úgy véli, az egykori Malévhez hasonló méretű, nagyjából két tucat gépet működtető légitársaság beindításához 50-80 milliárd forint tőkére lenne szükség záros határidőn belül. Ha pedig a Sólyomhoz hasonlóan valaki 50-60 gépet szeretne működtetni, akkor még többre.
A pénzügyi garanciák mellett az NKH a tulajdonosi hátteret is ellenőrzi, ennek bemutatásával a Sólyom még szintén adós. A cég korábban azt jelezte a sajtóban, hogy egy emirátusi bank illetve egy ománi szakmai befektető áll a vállalkozás hátterében. A hatóság szerint ugyanakkor a Sólyom külső kommunikációs tevékenysége és a hivatal felé történő teljesítései olykor „nincsenek teljesen szinkronban”.
Az Origo korábbi interjúját Vágó Józseffel, a Sólyom Airways vezérigazgatójával itt olvashatja.