Az elmúlt években sokat vitatkoztak arról, hogy miként lehetne a Balaton 1980-as évekbeli fénykorát visszahozni – mondta Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes januárban Balatonfüreden, az Európai Desztináció Marketing Konferencia nyitónapján. Azt is mondta, hogy ma teljes bukás lenne a nyolcvanas évek Balatonja hazai és nemzetközi szinten is, mivel megváltoztak a fogyasztói szokások. Navracsics szerint az akkor jellemző uniformizált, alacsony szintű szolgáltatások helyett ma az egyedi értékek felmutatására és az egyedi igények kielégítésére kell helyezni a hangsúlyt. A harmadik gondolata a konferencia témájáról az volt, hogy meg kell újítani a Balaton-képet, ugyanakkor a Balaton szerinte nem életképes, mint turisztikai régió, csak akkor lesz az, ha összefog a Balaton-felvidékkel és a Bakonnyal.
Ebből kiindulva gondolatkísérletet tettünk arra, milyen újrarajzolt Balaton-kép lenne modern és előremutató, de leginkább: turistacsalogató. Különböző témák ismerőivel beszélgettünk arról, hogy mi segíthetné a jelenleg is működő strand-, horgász- és wellnessturizmus mellett, hogy a magyar tenger visszanyerje régi csillogását.
Mit mutatnak a számok?
A Balaton Magyarországon a második legnépszerűbb turisztikai célpont Budapest–Közép-Duna-vidék után. 2013 első 11 hónapjában – egyelőre erre vannak adatok a KSH-nál – közel 4,5 millió vendégéjszakát töltöttek a balatoni régióban, ami ötöde az egész országban regisztráltnak, és 3,7 százalékkal nőtt az előző évihez képest. A vendégéjszakák 39 százalékát a külföldiek, 61 százalékát a magyarok töltötték itt el.Az importált hekk és az olajban tocsogó lángos tengerében pár éve már világítótoronyként tűnik fel a balatonszemesi Kistücsök étterem – ha a balatoni gasztronómiára terelődik a szó. Amellett, hogy pompásan főznek, igyekeznek jó minőségű helyi alapanyagokat használni a konyhán – már ha hozzájutnak.
Jahni László, az étterem séfje utoljára ősszel tett balatoni halat vendégei elé. Mivel ragaszkodik hozzá, hogy csakis nagyon jó alapanyagokkal dolgozzon, azóta nem került a keze alá balatoni hal. És erről nem a tó tehet: „A balatoni hal szuper, világszínvonalú, nagyon szép halakat ad ki ez a tó. Az itteni fogassüllő például bármelyik folyami süllőt verné. Ráadásul, ha a süllő életkörülményein javítanának, olyan lehetne, mint egy aranytojást tojó tyúk."
"A balatoni süllő egy olyan erényünk, amire turizmust lehetne építeni" – mondta korábban a Táfelspiccnek Csapody Balázs, a Kistücsök tulajdonosa. Jahni László szerint a nádasban élő nyurgapontyok és az angolna is finom, jó minőségű halak, bár az utóbbit a magyar ember nem annyira szereti.
Ha ennyi sok jó hal él a Balatonban, akkor mi a gond? „Az, hogy nem tudunk folyamatosan hozzájutni a tisztességes, elérhető alapanyaghoz” – magyarázza. Ha nincsenek halboltok, a Balaton melletti étterem látogatói kénytelenek nélkülözni a balatoni halakat. „A megoldás az, hogy legyen halászat, halbolt és kiszállítás” – magyarázza Jahni László.
Német példát említ, ahol általában egy Velencei-tó nagyságú tó körül több halbolt van, mint a Balatonnál összesen (rövid számolgatás után két siófoki halboltot, egy keszthelyit említ, valamint a Vonyarcvashegyen szezonálisan működő piacot). Mint mondja, nálunk nincs megoldva a halászati kérdés, pedig szerinte a Balatonban élő halak akár országos szinten is el tudnák látni az éttermeket.
Ez nem tűnik nagy gondnak, most is sok remek hal él benne, de először is rendet kellene tenni a víz fölött és a víz alatt is. A víz alatt azért, mert a Balaton mai vízminősége mellett – ami turisztikai szempontból előnyös, de táplálkozási szempontból lényegében egy sivatag – nem kedvez a halaknak. Az MTA ÖK Balatoni Limnológiai Intézet kutatásaiban például a süllőivadékokat 2-4 centis korig jól látják, majd ott eltűnik az állomány 80-90 százaléka. Ezek nagy valószínűséggel éhen halnak – fejtegette lapunknak Füstös Gábor, a Balatoni Halgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója. A víz fölött kicsit bonyolultabb a helyzet.
„A Balatoni Halgazdaság évtizedek óta veszteséges, érthetetlen, miért tartották fenn egészen decemberig a halászati tevékenységét, hiszen ezzel nagyon sokat ártottak a horgászoknak” – mondta az Origónak egy gyakorlott horgász, aki évtizedek óta tölti szinte minden napját a Keszthelyi-öböl környékén a vízen. A halgazdaság munkatársai évtizedek óta halásztak hajóikkal a tavon. Ezt azzal magyarázták, hogy a szocializmus alatt betelepített busákat akarják ritkítani, megelőzve egy ökológiai katasztrófát. Ennek az ürügyén, nyáron is sokszor három műszakban húzták a hálót. A balatoni horgász szerint ezért nincs elég hal a tóban, hiába telepítenek rendszeresen. Mindezek következtében a halállomány a Balatonban annyira kicsi, amivel nem lehet a horgászturizmusra építeni: „Ha életében először idejön egy horgász, és azt látja, hogy 3-4 nap alatt nem fog semmit, csalódni fog, és nem jön többé vissza” – magyarázza.
Most viszont megcsillant némi remény a horgászsport fellendülésére, miután két hónapja leállították a Balatoni Halgazdaság halászati tevékenységét, a horgászok pedig olyan ígéretet kaptak, hogy a Tisza-tóhoz hasonlóan teljes egészében megkapják a horgászatot. A balatoni horgászok most kíváncsian várják, vajon csak egy időszakra, kampányjelleggel állították le a halászatot, vagy a döntéshozók valóban rendet akarnak tenni. Ha utóbbi helyzet áll elő – és a Balatonon nem lenne halászat –, akkor a balatoni sporthorgászat felpezsdítésére már csak a telepítéseket kellene tovább folytatni, és rászállni az illegális hálózókra. „Aztán lehetne reklámot csinálni, milyen szép halakat lehet fogni a Balatonban.”
Bár megannyi kecses vitorlást és szörföt lehet nyaranta látni a tó felszínén, a helyzet nem túl jó. A vitorlássport még csak-csak elboldogul valahogy, a szörfösök viszont nem túl elégedettek.
A balatoni szörfözés egyértelmű központja Balatonfűzfő, itt él Hodács Lajos is, a Balatonfűzfő Szörf Klub egyik motorja. Szerinte minden évben 50-60 szörfözésre alkalmas nap van a Balatonon, a feltételek tehát adottak. Kite-ozni és vitorlázni ráadásul kisebb szélben is lehet. A rossz az, hogy jelenleg nagyon kevés az olyan partszakasz, ahol hosszabb cipekedés nélkül meg lehet közelíteni a vizet, és könnyen le lehetne pakolni a szörföt az autóról. (A szörf ugyanis nem olyan jármű, mint a vitorlás, amely egy kikötőben várja a bevetést: szállítani kell, és a helyszínen összeszerelni.)
A strandokon tilos a szörfözés, a Balaton partján pedig egyre csökken az olyan szakasz, amely nincs bekerítve vagy beépítve. „Nem nehéz megszámolni, hány helyen lehet szörffel vízre szállni” – mondja Hodács Lajos. Leszámítva az üdülőket, ahol előfordulhat szörfkölcsönző, Fűzfőt, Tihanyt, a sóstói szabad strandot, Balatonszéplakot, Balatonkenesét és a déli part néhány szabad strandját említi. „A másik, hogy érdemes megnézni, kik szörföznek: akad egy-két lelkes fiatal, de a többség idősebb. Nem igazán van meg a fiatalokban az igény a sportolásra” – bár, mint mondja, nem csak ők, a vitorlássport is küzd azzal, hogy nehézkes a versenyzőnevelés. Persze az is kérdéses, hogy nem éri-e meg jobban bérelni egy vitorlást, semmint vásárolni egy többmilliós hajót, amelynek éves tárolási díja a kikötőben szintén nem csekély. Főleg, ha valaki csak egy-két hétig tudja évente használni.
Azt is megkérdeztük, hogy a fedett szörfversenyeken használt nagy szélkeverőkkel szélcsendes napokon nem lehetne-e pótolni a szelet, amire Hodács Lajos azt mondta, hogy ez a költségek miatt nem túl reális felvetés, legfeljebb csak mobil attrakcióként tudja elképzelni.
Felkerülhetne vajon Balatonunk a nemzetközi golfturizmus térképére, aminek következtében tömött bukszájú nyugat-európaiak keresgélnék a magyar gyepen a lyukakat? Nos, erre a válasz az, hogy talán. A Balaton körüli nagy és jelentős golfpályákat egy kézen meg lehet számolni: Balatongyörök, Örvényes, Balatonudvari, Hencse és Zalacsány (utóbbit most készítik). Rajtuk kívül csak kisebb gyakorlópályák vannak, amelyek még szűkebb kört mozgatnak meg, mint a nagyok. Egyik forrásunk szerint egy nagy, profi golfpálya megépítése legalább kétmilliárd forintos beruházás, ami – hacsak nem történik kisebb csoda –, soha nem térül meg. A hozzá kapcsolódó ingatlanberuházás az, ami valaha is visszafolyathatja a befektetett pénzt.
A Balaton-part karakterét ma is meghatározzák a hatvanas években épült turisztikai létesítmények, és bár állapotuk mára erősen leromlott, annak idején nemzetközi viszonylatban is értékelt épületek voltak – tudtuk meg Wettstein Domonkos építésztől, a téma egyik legjobb magyarországi ismerőjétől.
A szocreál megnevezés – bár a köztudatban ez él – téves, mivel az ötvenes évek ideológiai kontrollja a modernnel szemben épp a historizálás visszatérését jelentette. A Balaton-parton 1957-ben az akkor színre lépő fiatal építészgeneráció invenciózus formai kísérletezésbe kezdhetett. Szóval szocreál tanösvényt bajosan lehetne itt létrehozni, retrót viszont annál inkább. „Nagyon érdekesek a hatvanas évek elején a központi fejlesztés jegyében kialakított turisztikai létesítmények, amelyek még ma is őrzik eredeti formájukat, és bár nincsenek túl jó állapotban, annál autentikusabban idézik fel a közkedvelt retró hangulatot" – magyarázza Wettstein Domonkos. Egyébként ezek az épületek adták az Ötvös Csöpi-filmek kulisszáit is.
Nemzetközi díjban is részesült épületek ma is láthatók például Tihanyban, Badacsonyban, Siófokon. Néhány közülük itt. Csak két példa: Tihanyban a húszas években épült Sportszálló környezetében még ma is áll a három ponton támaszkodó vasbeton héjszerkezetű egykori postahivatal, mellette a valamikori bisztró és csemegeüzlet, valamint a közúti forgalmat a gyalogosforgalomtól elemelő, a mérnöki konstrukciót elegáns formával ötvöző vasbeton híd.
Badacsonyban a strand és a kikötő közé épült a Tátika étterem és cukrászda, ahol a víz fölé nyúló teraszán elegáns környezetben, egyedi belsőépítészeti kialakítással várták a nyugat európai turistákat. Jelenleg bárként és night clubként üzemel.