Táv: 1,5 km
Szint: 70 m
Nehézség: könnyű
A 65-ös busz a Kolosy térről indul a Fenyőgyöngye felé, ami a végállomás. Innen a nagyon széles kék jelzésen kell elindulni dél felé, és csak követni a jelzést. Kényelmes tempóban fél-háromnegyed óra alatt el lehet érni a kilátót. Az Árpád-kilátóból nagyszerű kilátás nyílik Budapestre: szép időben be lehet látni a Dunát, és a körülötte lévő összes nevezetesség is jól látszódik. Kiváló fotókat lehet innen készíteni a hidakról is. Könnyű túra, akár gyerekekkel, de még babakocsival is teljesíthető.
Ördögorom
Táv: 4 km
Szint: kb. 2-300 m
Nehézség: közepes
Villamosozzunk ki az 59-essel a Farkasréti temetőhöz. A végállomástól indul a zöld háromszög jelzés. Eleinte aszfaltos az út, majd egyre sziklásabb és meredekebb. A fizikai kihíváson túl a legfőbb előnye, hogy egy óra alatt odaérhetünk a kisvasút Széchenyi-hegyi végállomásához, ahonnan a túrázónak több lehetősége is van:
1. Kisvasutazhat.
2. Elsétálhat az 50 méterre lévő fogaskerekűhöz, amellyel visszagurulhat a városba.
3. Elsétálhat a Normafa/KFKI felé, és túrázhat tovább.
Ez a túra egy sportos, intenzív alternatíva a XII. kerületből fel a hegyekbe, remek panoráma nyílik a Svábhegyre, a Sas-hegyre és a Tétényi-fennsíkra. Az orom belsejében feltehetőleg a második világháború idején kialakítottak egy járatrendszert, amelyet ma már senki sem használ, bejáratait lezárták, hivatalosan nem látogatható.
Nagy-Kevély
Táv: 9 km
Szint: 300 m
Nehézség: közepes
Az Árpád hídi buszpályaudvarról éppen fél óra alatt lehet kiérni Pilisborosjenőre, ahonnan egy kifejezetten látványos körtúrát tehetünk. Az elején érdemes a kék jelzésű kerékpárutat követni, mert éppen a buszmegállótól indul, ráadásul érinti az egri vár mását, amelyet az Egri csillagok forgatásához építettek. A régi kőfejtőnél jobbra a kékre, majd a sárgára érdemes áttérni, ha be akarunk kukkantani a Mackó-barlangba, ahol sok állat (rénszarvas, ló, barlangi medve, gyapjas orrszarvú, őstulok, hiéna) maradványaira és régészeti leletekre bukkantak, amelyek azt bizonyítják, hogy valaha ősember is élt itt. A Kevély-nyeregtől a piros jelzés visz fel magára a csúcsra, ahonnan délnyugatra és északkeletre is gyönyörű kilátás nyílik. Lefelé egy idő után a piros négyzetre fordulva jutunk vissza a faluba. Az útvonal variálható, vannak lényegesen hosszabb változatai is. Az 534 méteres Kevély-tetőről például nagyon szép kilátás nyílik.
Nagy-Szénás
Táv: 11 km
Szint: 350 m
Nehézség: közepes
A Hűvösvölgyből induló 63-as busszal negyedóra alatt juthatunk ki Nagykovácsiba, ahol a Községháza megállónál érdemes leszállnunk. Ezen a környéken megint sokféle útvonalat lehet követni. Talán a legjobb, ha a piros jelzésen északi irányba kisétálunk a községből, és a Nagy-Szénás oldalában nyugatra fordulunk a kéken. Ez visz fel az 525 méter magas, meglehetősen kopár csúcsra, ahonnan jó a panoráma, de szinte mindig fúj a szél. A kéket követve tehetünk egy félkört, az óra járása szerint megkerülve a hegyet, majd már a kék kereszten, a piroson, majd ismét a kéken, de immár keletre haladva sétálhatunk tovább. Végül a zöldön térhetünk vissza a kiindulási pontra.
A budaörsi sziklák
Táv: 8 km
Szint: 280 m
Nehézség: könnyű
A Móricz Zsigmond körtérről a 40-es busz 25 perc alatt kivisz a budaörsi városházához, ahonnan a piros keresztet észak felé követve felsétálhatunk a farkas-hegyi vitorlázórepülő-emlékműhöz. A sziklák között mászkálva megcsodálhatjuk a kilátást dél felé, aztán ugyanazon a jelzésen továbbgyalogolva megnézhetünk néhány piktortéglaüreget. Ahol az út a piros négyzethez ér, két választásunk van: északra haladva Csillebércre, keletre pedig a Frank-hegyre jutunk, ahol az otthonos turistaházban akár meg is tudunk ebédelni. Innen mehetünk tovább a piros négyzeten, amely az Irhás árokba visz, vagy – ha elegünk van a fákból – a hamar a házak közé vezető, de később a Rupp-hegyet is érintő piros kereszten. A 8-as busszal juthatunk vissza a városközpontba. (Ezt a túrát a KFKI-tól is kezdhetjük, a 21-es busz végállomásától.)
Szelim-barlang
Táv: 12 km
Szint: 500 m
Nehézség: közepes
A kelenföldi pályaudvarról vonattal fél óra alatt Tatabányára érünk. Épp a vasútállomással szemben indul a piros jelzés, amelyen át viszonylag hamar kimenekülhetünk a városból, egyenesen a vidéket szúrós szemmel figyelő Turul lábához jutva. Ha már itt vagyunk, mindenképpen érdemes benézni az őskori leleteiről híres, már a méretei folytán is látványos Szelim-barlangba. Hogy a végére is maradjon valami érdekes, a tömeget magunk mögött hagyva kövessük a piros keresztet északkeletre, egészen a kisréti vadászház romjáig, ahol az egykori konyha csupasz járólapjai különös látványt nyújtanak a vén, girbegurba tölgyfák ölelésében. Itt térjünk át a sárga jelzésre, majd nyugatra kanyarodva a pirosra, aztán kövessük a piros keresztet! Végül forduljunk balra a piros háromszögön: itt következik az út egyetlen meredek része, amelyen felkapaszkodhatunk a 360 méteres Csúcs-hegy tetején magasodó, acélszerkezetes Ratzinger Vince-kilátóhoz. A tetejéről jó messzire elláthatunk, megcsodálhatjuk például a festői Tatai-tavat is, majd a kilátótól egy kényelmes sétányon ballaghatunk vissza a Turulhoz és a pályaudvarhoz. Külön bónusz, hogy ez a túra némi módosítás után (a piros háromszöget érdemes elkerülnünk) egy egyszerűbb terepbringával is könnyedén bejárható.
Tippek
* Mindegyik túrát végigcsináltuk, de nem mindet az elmúlt hetekben, így előfordulhatnak apró módosulások az itt írtakhoz képest. Érdemes ezért minél aktuálisabb térképeket beszerezni indulás előtt. Hiába vannak ugyanis ezek a kirándulóhelyek Budapest előszobájában, ugyanúgy el lehet tévedni itt is, mint egy magashegységben.(A cikk elkészítésében sokat segített két természetbúvár: Farkas Péter és Gebri Ákos.)
Van valami egészen pazar túraútvonala Budapest környékén vagy teljesen máshol az országban? Írja meg nekünk erre a címre: utazas@origo.hu!