Pompás látvány volt, amikor a napokban az Airbus öt új A350 XWB típusú tesztgépe kötelékrepülést hajtott végre a dél-franciaországi Toulouse mellett. A cég bemutatójának az volt az apropója, hogy egy nappal később megkapta a típusalkalmassági bizonyítványt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől.
Az A350-es típus az alacsony fogyasztása és a kompozitanyagok beépítése mellett arról is nevezetes, hogy igen csendes. Ez azonban csak mérsékelt vigasz lehet annak a 21 500 embernek, akik az Airbus főhadiszállásának helyet adó toulouse-i külváros, Blagnac lakói.
A helyieket nemcsak ezek a tesztrepülések zavarják. A Toulouse-Blagnac repülőtér egyébként is rendkívül forgalmas légikikötő, és néhány éjszakai gép leszállását is engedélyezték. Ha pedig ez nem lenne elég, ott vannak azok a hatalmas alkatrészek, amelyek szállítása miatt időről időre lezárják az Airbus összeszerelő üzemébe vezető közutakat.
Az Airbus a Boeing mellett a világ egyik vezető repülőgépgyártója. Összesen 63 ezer embernek ad munkát, Franciaország mellett Német- és Spanyolországban, Nagy-Britanniában és Kínában is van gyártóüzeme. Tavaly 626 repülőgépet állított elő. Aktuális piaci értéke 31,8 milliárd euró, ami durván 40 százaléka Magyarország egyéves bruttó hazai termékének. Árbevétele 2013-ban 59,3 milliárd euró volt, nettó nyeresége pedig 1,47 milliárd euró.
Egy civil szervezet szerint a zajterhelés az utóbbi években egyre nagyobb Blagnacban. Az Egészségügyi Világszervezet által felső határként meghatározott 40 dB-es értékkel szemben az átlag 46 dB, és akár az 51,4 dB-t is elérheti éjszaka.
A Toulouse-Blagnac repülőtér egyébként igyekszik figyelemmel lenni a környéken élők igényeire. 2002 szeptemberétől például kilenc mobil és fix zajmérőt szereltek fel a területre, és a repülőgépek útvonalát is rögzítik, így ha lakossági panasz érkezik, azonnal ki tudják vizsgálni, hogy mennyire megalapozott.
A repülőtér emellett támogatást ad a környéken lakóknak arra, hogy házaikat hangszigeteljék. Ennek feltétele, hogy az épület az érvényben lévő zajártalmi tervben szereplő körzetben legyen, és a repülőtér előtt építették. A támogatást a reptéri zajadóból finanszírozzák, amelyet az érintett légitársaságoktól szednek be minden fel- és leszállás után. Új épületeket a zajvédelmi tervben szereplő területen belül csak külön engedéllyel és zajszigeteléssel lehet felhúzni.
A lakókkal egyébként folyamatos a dialógus a repülőtér honlapja szerint. Több testület is működik a tájékoztatásra és az érdekek összehangolására, amelybe a repülőtéren kívül a helyhatóságok és az ott lakók egyesületei is delegálnak tagokat.
A próbarepülések mellett a más üzemekben készített hatalmas alkatrészek odaszállítása is problémát okozhatna a Toulouse és Blagnac környéki lakóknak. Az Airbus azzal igyekszik kevesebb bosszúságot okozni, hogy ezek egy részét légi úton szállítja oda. Saját öttagú flottája van például a furcsa alakja miatt Belugának becézett A300-600ST szállító gépekből. Ezekben akár 47 tonnás részegységek is szállíthatók a külföldi gyárakból, megkímélve a terheléstől a földi közlekedést, de persze tovább fokozva a zajt.
Sok olyan alkatrész is van, amelyet hajón szállítanak Bordeaux-ba, majd ott átpakolva a Garrone folyón fel egészen Langonba. Itt speciális, nagyméretű kamionokra rakják át őket, így szállítják tovább a toulouse-i összeszerelő üzembe. Ilyenkor valóban okozhat kellemetlenséget a közutak lezárása, bár az ilyen fuvarokat többnyire éjszaka igyekeznek lebonyolítani.
A turistákat is várják
A Toulouse-ba látogatók az Airbus üzemébe is tehetnek egy látogatást. A Let's Visit Airbus honlapján három vezetett túrát is ajánlanak, az egyik a világ legnagyobb utasszállítójának, az A380-asnak a történetét és összeszerelését mutatja be, a másik egy panorámatúra, a harmadik pedig egy örökségtúra, ahol három régi gépet, többek közt egy Concorde-ot mutatnak be. A felnőttjegyek ára 15,50 és 23 euró között változik, a TripAdvisor értékelőinek véleménye azonban megoszlik a túrák hasznosságáról.