Meglepődhettek azok a budapesti lakosok, akik ma reggel felnéztek az égre. Ott ugyanis egy négy hajtóműves repülőgépet láthattak viszonylag alacsony magasságban repülve, amely a kondenzcsíkhoz hasonló nyomot húzott maga után. A repülőgépek iránt érdeklődők azt is felismerhették, hogy
az Emirates Airbus A380-as gépéről van szó,
hiszen az óriásgép alján ott piroslott a társaság jellegzetes logója.
De mit kereshetett itt egy ilyen gép ilyen alacsonyan, és hogyan húzhatott maga után kondenzcsíkot? Az Emirates ugyan repül Budapestre is, de nem a világ legnagyobb, kétszintes utasszállítójával. A kondenzcsík pedig a magasan közlekedő repülőgépek után látható légköri jelenség.
A magyarázat egy kényszerleszállásban keresendő, az Emirates légitársaság 208-as, New Yorkból Dubajba tartó járata ugyanis kénytelen volt visszafordulni a magyar román határról egy utas rosszulléte miatt. A repülőgép a közeli Budapest helyett Bécsben szállt le, ahol gyakrabban fordul meg ilyen típusú gép, és jobban ki tudják szolgálni.
Hogy a landolás problémamentes legyen, ki kellett engedni a több tonna üzemanyagot, hisz ekkora súllyal nem tudott volna leszállni. A gép Budapest felett kezdett ereszkedni, és itt kezdte el az üzemanyag kiengedését. Ezt egy spotter (repülőgép-figyelő) megörökítette, majd a contrailspotting.com közösségi oldalon megosztotta, ahol gyorsan kiderült, pontosan mi is történt.
Az üzemanyag kiengedése a túlsúlyos gépeknél a leszállás előtt a normál eljárás része. A fúvókákon a levegőbe kerülő kerozin elpárolog, így megfelelő magasságban repülve nem ér földet, és nem okoz szennyezést az alatta lévő területeken.
Az Emirates 208-as járata már elhagyta a magyar légteret, amikor egészségügyi kényszerhelyzetet jelentett, és visszafordult - válaszolta az Origo kérdésére a magyarországi légiforgalmi irányítást végző HungaroControl illetékese. „A járat személyzete ilyen esetekben természetesen mindig értesíti a légiforgalmi irányítást, így mi is tudtunk erről, annak érdekében, hogy
a lehető legrövidebb útvonalon vezessük őt Bécsbe”
– mondta Bakos József főosztályvezető.
„Repülés közben azt is egyeztetjük, hogy milyen jellegű az egészségügyi probléma (ilyen bejelentést általában szívinfarktus vagy stroke esetében tesznek a pilóták), amit azonnal továbbítunk a célállomásra, hogy ott már megfelelően felkészült mentőegységek várják a gépet” – közölte a szakember. A járat személyzete nem kívánt Budapesten leszállni, hanem Bécset adták meg leszállási repülőtérnek, és a gép körülbelül Tatabánya magasságáig engedte az üzemanyagot.