A légi utasok lehetnek a nyertesei az Európa Bíróság csütörtöki döntésének, amelyben a testület megállapította, hogy a légitársaságok gépeinél előforduló technikai problémák nem számítanak különleges körülmények. Bár az Európai Unióban már 2005 óta jár kártérítés az utasoknak járatkésések és –törlések esetén (ennek feltételeiről lásd a keretes részt), a légitársaságok a legtöbbször azzal bújnak ki a fizetési kötelezettségük alól, hogy a technikai problémákat különleges körülménynek nyilvánítják, ami mentesíti őket a fizetés alól.
Mikor jár kártérítés?
Az utasnak 250 és 600 euró (78 ezer és 187 ezer forint) közötti kártérítés jár abban az esetben, ha a légitársaság megtagadja tőle a beszállást, törli a járatot, vagy több mint három órát késik. A kártérítés pontos összege a megtett távolságtól és a késés időtartamától függ (pontos nagysága itt található). A rendelet csak akkor alkalmazható, ha az EU valamely országából indul a gépünk bármely országba a világon, illetve, ha az EU valamely országába közlekedik a repülő az unió határain kívülről (feltéve, ha egy EU-tagállam által megadott működési engedéllyel rendelkezik a légitársaság). Rendkívüli körülmények esetén a légitársaság mentesül a fizetés alól. Akkor sem kell fizetnie, ha 14 nappal az utazás előtt értesíti az utast a törlésről, de természetesen ilyenkor is köteles ingyen átfoglalni párhuzamos járatra.A konkrét esetben egy holland utas Quitóból Amszterdamba utazott a KLM-mel, ám a gép csak 29 órás késéssel érkezett meg a célállomásra.
A légitársaság különleges körülményre hivatkozott,
mivel két alkatrész is meghibásodott az átlagos élettartamuk előtt, és ezeket Amszterdamból kellett odavinni. Az utas az amszterdami bíróság elé vitte az ügyet, amely az Európai Bíróságtól kért előzetes állásfoglalást.
A luxebourgi testület ítéletében elismerte, hogy a meghibásodások váratlan események voltak,
de az ilyen technikai problémák nem számítanak különleges körülménynek.
A bíróság szerint ezek a váratlan események a légitársaság működésétől elválaszthatatlanok, a megelőzésük és megjavításuk pedig nem esik kívül az ellenőrzésükön.
Az ítélet felgyorsíthatja azoknak a vitás eseteknek a lezárását, amelyekben a légitársaságok különleges körülménynek tekintik a technikai problémákat, és erre való hivatkozással utasítják el az utasok kártérítési kérelmét. Bár az Európai Bíróság döntése az összes EU-tagállamra nézve irányadó,
elképzelhető, hogy a konkrét kifizetések továbbra sem automatikusan történnek majd,
és az utasoknak jogi úton kell kikényszeríteni azokat (ebben Magyarországon is több ügyvédi iroda és cég segít). Az azonban biztos, hogy a légitársaságoknak ezentúl kevesebb érv áll majd a rendelkezésükre a kártérítés megtagadására.