A repülőgépek viszonylag gyakran ütköznek madarakkal a fel- és leszálláskor. Bár a találkozások 65 százaléka nem okoz kárt a repülőben, az ilyen balesetekből származó károk éves értéke eléri az 1,2 milliárd dollárt a világon.
Általában az szokott problémát jelenteni, amikor a madarak hajtóműbe kerülnek.
Hogy mekkora kárt képesek okozni a hajtóműben, az az alábbi videóból is jól látszik.
A repülőterek több-kevesebb sikerrel igyekeznek védekezni a madárrajok ellen, például a madarak vészjelzéseit imitáló hangsugárzók, telepített hangágyúk, riasztó alakok segítségével, valamint solymászok segítségével. Egy holland fejlesztő nemrég olyan robotot alkotott, amely repülésével a megtévesztésig hasonlít az eredetire.
A Robirdöt a földről irányítja gazdája,
és két változata van: a sólyom és a sas. Az alábbi videón az előbbi látható akció közben.
A madarak nemcsak a hajtóműben tudnak kárt okozni, hanem – jóval ritkábban – a repülőgép testén, például az orrkúpon is. Egy ilyen esetről az alábbi képre kattintva olvashatja korábbi cikkünket.
Kisebb gépek esetében olyan is előfordul, hogy a madár a szélvédőn keresztül csapódik be a pilótafülkébe. Az alábbi képre kattintva egy ilyen videót nézhet meg.