A fapados modell elterjedésével egyre több társaság kér külön díjat a feladott csomagok elszállításáért, ami arra sarkallja az utasokat, hogy a dolgaikat felvigyék magukkal a fedélzetre.
Ám a felső tároló rekeszekben akkor sincs elegendő hely minden kisbőrönd elhelyezésére, ha az utasok betartják a méretkorlátozásokat.
Ilyenkor a légitársaságok átteszik a poggyászt a repülő csomagterébe, külön díj felszámítása nélkül.
A Which? felmérése szerint a legrosszabb a helyzet a Ryanairnél, náluk ugyanis az utasok 26 százaléka számolt be arról, hogy kézipoggyászuk a csomagtérben végezte, mert nem volt elég hely a fedélzeti rekeszekben. Az ír fapados társaság üzleti szabályzatában egyébként szerepel is, hogy „a fedélzeti helykorlát miatt csak 90 darab nagyméretű kézipoggyász (55 cm x 40 cm x 20 cm) szállítható a fedélzeten". A fennmaradó kézipoggyászokat ingyenesen a repülőgép csomagterében szállítják.
A csomagtérben elhelyezett kézipoggyászok aránya
Ryanair - 26%
EasyJet - 15%
Aer Lingus - 11%
KLM - 10%
Monarch - 7%
Jet2.com - 6%
British Airways - 4%
Flybe - 3%
A Ryanair vezérigazgatója a közelmúltban elismerte, hogy a túl sok kézipoggyász komoly gondot okoz számukra, ezért szigorítást terveznek bevezetni. A 2013 októberében bevezetett üzletszabályzat szerint egy legfeljebb 10 kg súlyú, 55 cm x 40 cm x 20 cm méretű kézipoggyász és egy maximum 35 cm x 20 cm x 20 cm méretű kis táska vihető fel a fedélzetre utasonként. Elképzelhető, hogy az utóbbi lehetőséget megszüntetik.
Michael O'Learyt főként amiatt aggasztja a jelenség, mert a Ryanair-gépek gyors repülőtéri fordulói veszélybe kerülhetnek a sok csomag átpakolásával.
Az utasok azonban más okból járhatnak rosszul.
A csomagtérben elhelyezett kézipoggyászokért ugyanis a gép érkezése után várni kell (sokan a hagyományos légitársaságok esetében is emiatt visznek inkább magukkal kézpoggyászt). A másik ok, hogy a hirtelen átminősített csomagokban esetleg értéktárgyak (laptop, pénz, fényképezőgép) maradhatnak, ami a reptéri szarkáknak kitűnő célpont (erről itt írtunk bővebben).
A problémára elvileg megoldást nyújthat a Wizz Air szabályozása, amely a nagyobb kézipoggyászok felviteléért is pénzt kér. Tény, hogy a Wizz Air gépein konszolidáltabb a helyzet, ám aki utazott már a légitársasággal, szintén találkozhatott csomagkáosszal. Különösen a nem Budapestről induló gépeken, amelyeken a legtöbb esetben alig ellenőrzik, mekkora és hány csomagot visz fel az utas a fedélzetre.