Vizsgálatot indított az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal annak kiderítésére, mi történt pontosan a Qantas légitársaság múlt heti Melbourne–Hongkong járatán, amelyen 15 ember megsérült. A célállomástól 100 kilométerre a pilóták egy erős rázást éreztek, és bekapcsolt a kormányrázó.
Ez arra figyelmezteti a pilótákat, hogy tenniük kell valamit, különben a gép lezuhan.
A személyzet ezután kikapcsolta a robotpilótát, és a Boeing 747-es gép rendben leszállt Hongkongban. Az incidensben 15 ember szenvedett kisebb sérülést, egyiküket kórházba vitték – írja az Aviation Herald. A légitársaság a közleményében légörvénnyel magyarázta az incidenst, és megerősítette, hogy saját maga is vizsgálja az esetet.
Az ABC Newsnak egy repülésügyi szakértő elmondta, hogy a kormányrázó aktiválódása ritkán fordul elő, és komolyan kell venni. Ha például a gép orra túl magasan van, előfordulhat, hogy a repülő irányíthatatlanná válik, mert nem áramlik elég levegő a szárnyakon át, ami felemelné. A figyelmeztetés bekapcsolódása nem feltétlenül a robotpilóta hibájára utal,
egy erős légörvény is ilyen pozícióba kényszerítheti a gépet.
Így néz ki a kormányrázó működés közben egy Boeing 737-es szimulátorán.