Úti ajándékot tehát nem csak az idősebb korosztály vásárol, hanem a legfiatalabb utazók is, az ezredforduló táján született Z generáció, vagyis a digitális bennszülött korosztály. Sőt, számukra az emléktárgy-vásárlás szinte kötelező program, csaknem 90 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy minden utazásról hazavisz valami apróságot. Összehasonlításképp: az 50 pluszosok közül csak 76 százalék vásárol szuvenírt nyaralása során.
A kulcstartó még ma is nagy klasszikus, de sokan vásárolnak helyi csemegéket is. Az abszolút győztes azonban nem a hűtőbe, hanem a hűtőre kerül: az utazók 48 százaléka hűtőmágnest visz haza a nyaralásból.
A pontos szuvenírrangsor így néz ki 2017-ben:
1. hűtőmágnes (48%)
2. kézműves tárgy (44%)
3. helyi ételspecialitás (40%)
4. kulcstartó (38%)
5. az országra jellemző ruhadarabok (35%)
És hogy melyik nemzet van rákattanva leginkább a szuvenírekre? Egyértelműen az Ibériai-félsziget lakói bizonyultak a legfanatikusabb giccsgyűjtőnek. A portugálok 97, a spanyolok 95 százaléka visz haza emléket az útjairól, de a franciák (93 százalék) és az olaszok (90 százalék) is nagy arányban követik ezt a régi hagyományt. A legimmúnisabbnak az emléktárgyakra a norvégok (74 százalék) és a britek (66 százalék) bizonyultak.