A héten közzétett néhány fotót a Boeing a készülő új óriásgépének utasteréről. Az amerikai cégnél jól értenek a marketinghez, hiszen már ennyi is elég volt ahhoz, hogy ismét az érdeklődés középpontjába állítsa a 777X néven futó repülőjét. Bár a típusról már 2010-11 óta beszélnek – válaszul az Airbus A350 XWB gépére –,
az ágazatban évekig tart az út az ötlettől a menetrendbe állításig.
Ebben az esetben idén tavasszal várható az első tesztrepülés, az első példányokat pedig a tervek szerint jövőre szállítják le a megrendelőknek.
Először is rögtön érdemes tisztázni, hogy valójában két altípusról van szó. Elsőként a nagyobb, 777-9-est kezdik el gyártani, amely 400-425 ülőhelyes lesz a konfigurációtól függően, majd a 777-8-ast, amely 350-375 utast képes szállítani – írja a Daily Mail. A jelenlegi 777-esek 300-370 utast visznek magukkal.
És akkor jöjjenek a legek: a 777-9 lesz a legnagyobb hajtóművel (GE9X) és leghosszabb szárnnyal rendelkező repülő, amit a Boeing valaha gyártott: hossza 77 méter (nagyobb, mint a Boeing 747-esé), szárnyának fesztávolsága 72 méter (a földön 65 méterre csökkenthető a felhajtható végekkel).
Nemcsak a világ legnagyobb kéthajtóműves utasszállítója lesz, de a leggazdaságosabb is.
A Boeing szerint akár 18 százalékkal kisebb költséggel üzemeltethető, mint versenytársai, ami érthetően felkeltette a légitársaságok érdeklődését. Sokan azt várják, hogy az új, szélestörzsű típus hadrendbe állításával a hosszú távú járatokon is csökkenhetnek a jegyárak.
A hatótávolság nem a 777X gépek legerősebb pontja. A 777-9-es verzió 7525 tengeri mérföldet képes majd repülni, míg a kisebb, 777-8-as 8690-et. Ez kevesebb, mint az Airbus A350-900ULR típusának 9700 tengeri mérföldes maximális repülési távolsága (jelenleg ilyen gép repül a világ leghosszabb kereskedelmi járatán New York és Szingapúr között).
Ami az utasok kényelmét illeti, a Boeing nagyobb ablakokat és több fényt ígér a 777X gépeken (ez a már üzemelő 787-es Dreamlinereknél is így van). A társaság szerint az utazás frissítőbb lesz a jobb kabinmagasságnak, páratartalomnak, hőmérsékletnek, hangminőségnek és világításnak köszönhetően. További utasbarát megoldás a felső tároló rekesz, amely elődjeinél nagyobb és kényelmesebben nyitható lesz (itt meg is nézheti).
Az elsőként megjelenő 777-9 beszerzése nem olcsó mulatság. Bár a pontos árat a felek üzleti titokként kezelik, a gép listaára 389 millió dollár (108 milliárd forint) a cég honlapja szerint. A Telegraph ugyanakkor a tömeges vásárlásokra általában adott kedvezmények alapján
200 millió dollár (56 milliárd forint) körüli összegre teszi egy ilyen repülő beszerzési árát.
Ez a legdrágább utasszállító, amelyet a Boeing valaha is gyártott – hogy még egy leget mondjunk.
Jelenleg hét légitársaság adott le rendelést a 777-9-es típusra, közülük az Emirates a legnagyobbat, 115 darabra. A dubaji társaság rendelt még 35-öt a 777-8-as verzióból is, így messze ő számít a legnagyobb megrendelőnek. A nagyobb változatból a Lufthansa, az Etihad, a Cathay Pacific, a Qatar, az All Nippon és a Singapore Airlines rendelt még, míg a kisebből az Etihad és a Qatar.
Ide kattintva további képeket nézhet a repülőről, itt pedig virtuális sétát tehet az utastérben!