Jelenleg minden harmadik órában megzavarja valaki a repülés biztonságát az Európai Unión belül – hívja fel a figyelmet az EASA közleményében. Ezeknek az incidenseknek a 70 százalékában valamilyen agresszió történik. Havonta pedig legalább egyszer kényszerleszállás történik az ilyen rendbontás miatt.
A legtöbb esetben az ittasság áll az ilyen esetek mögött.
Az EASA a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel (IATA) összefogva kampányt indított a jelenség visszaszorítására. A Not On My Flight (nem az én járatomon) mozgalom célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a rendbontó utasok magatartására. Mint a közlemény emlékeztet, az IATA tagjai 2014-ben már elfogadtak egy határozatot a probléma kezelésére.
Az EASA mostani kampányához is több légitársaság csatlakozott, köztük a Wizz Air, a Ryanair, az EasyJet, a Jet2.com, a Norwegian vagy KLM. Rajtuk kívül több repülőtér, légügyi hatóság és más szervezet is részt vesz a mozgalomban, amint az a támogatók listájából kitűnik.
Kérdés, hogy a kampány hoz-e bármilyen javulást a jelenségben,
a figyelemfelkeltésen túl ugyanis konkrét, új javaslatokat nem tesznek a kezdeményezők a rendbontások megakadályozására (mint például a repülőtéri alkoholfogyasztás betiltása, amelyre egyébként korábban szintén született egy kampány Nagy-Britanniában).
A legtöbb légitársaság már a kampány előtt is szívesen hangoztatta a zéró toleranciát a rendbontó utasokkal szemben, a gyakorlatban azonban ez nem mindig valósult meg. Az Origo munkatársa például saját szemével látta, hogy az egyik fapados nyaralójáratra felengedtek egy láthatóan ittas csoportot, amely az út során számos szabályt megszegett. Az utaskísérők mégsem hívtak már az elején rendőrt a leszállításukra, talán a késéstől féltek.
A csatlakozó légitársaságok névsorát látva is egyértelmű, hogy a rendbontások leginkább a fapados járatokat – azon belül is főként az úgynevezett nyaralójáratokat – érintik leginkább. A Wizz Air, amely szintén csatlakozott a kampányhoz – lapunknak küldött közleményében úgy fogalmaz, hogy náluk nem változott érdemben a rendbontások száma az elmúlt években, de az európai légiközlekedés egészét tekintve 34 százalékkal több ilyen esetet regisztráltak 2018-ban, mint egy évvel korábban. A Wizz Airnél rendszeresen tartanak professzionális, naprakész kiképzést, hogy a személyzet hatékonyan kezelje a rendbontó utasokat.