A szerkezeti terhelési próbát a Boeing 777X erre használt prototípusán végezték el.
Az egyik utolsó lépéseként elvégzett próba során a repülőgép szárnyait az üzemeltetési limiteknél jóval magasabb, legalább 150 százalékos terhelésnek tették ki,
így vizsgálták a szerkezet teherbírását, annak határértékeit és gyenge pontjait.
Eközben a külső légnyomáshoz viszonyítva a törzsben extrém magas légnyomást hoztak létre. A probléma akkor lépett fel, amikor
a próba során az egyik tehertérajtó gyakorlatilag kirobbant a törzsből.
Egy szemtanú szerint a levegő olyan erővel távozott a hirtelen keletkezett nyíláson, hogy a föld is szinte beleremegett. Az amerikai gyártó közlése szerint senki nem sérült meg a balesetben.
A Boeing az esemény nyilvánosságra kerülését követően kiadott közleménye hangsúlyozta, hogy tesztgépet
olyan extrém terhelésnek tették ki, amely a kereskedelmi üzemelés során soha nem fordulhat elő.
A közlés kitért arra is, hogy a baleset nem az első felszállás végrehajtására szánt, vagy a repülési tesztprogramba kerülő példánnyal történt, hanem a kifejezetten földi tesztelésekre épített példánnyal.
A baleset oka egyelőre ismeretlen, és azt sem tudni, hogy az esemény a tesztelés mely szakaszában, milyen mértékű terhelés mellett következett be. A gyártónak ki kell vizsgálnia az esetet, és lehetséges, hogy módosítani kell a problémás részegységeket, és meg kell ismételni a tesztet.
Egyelőre nem tisztázott, hogy egyedi meghibásodásról, vagy minden eddig összeszerelt példányon fennálló szériahibáról van-e szó.