Egyre nagyobb problémákat okoztak az utóbbi időszakban az úgynevezett utazási tanácsadók, nemrég ugyanis tíz utazási tanácsadót vizsgált a Pest Vármegyei Főügyészség.
Az Infostart szerint a vizsgálat kiterjedt az utazási tanácsadók közösségimédia-felületeken és az interneten megjelenített hirdetéseire. Az ügyészség megállapította, hogy a tanácsadói tevékenységet népszerűsítő reklámok nem tájékoztatták megfelelően a fogyasztókat arról, hogy a független utazási tanácsadó nem utazási irodaként végzi tevékenységét. Ezenfelül elmulasztották felhívni rá a figyelmet, hogy a szerződés teljesítése körében a felelőssége nem egyezik egy utazási irodáéval.
Ezt követően az ügyészség felszólította az érintetteket, hogy módosítsák a reklámjaikat, és tegyék egyértelművé benne a felelősségi körüket is. A kérésnek pedig eleget tettek, így már nem volt szükséges eljárást indítaniuk.
Nemcsak az utazási tanácsadók, hanem az utazási irodák esetében sem árt résen lenni.
Tavaly augusztusban ugyanis az utazók védelméért közérdekű pert indított egy utazási iroda egyes szerződési feltételeinek tisztességtelensége miatt a Pest Vármegyei Főügyészség, mivel az iroda az utasokkal kötött szerződéseiben tisztességtelen általános szerződési feltételeket alkalmazott.
Az egyik ilyen kifogásolt kikötésben az utazási iroda fenntartotta a szerződés egyoldalú módosításának jogát, amelynek következtében jogellenesen
bármikor, akár saját javára korlátlanul módosíthatta volna a szerződést.
Egy másik támadott rendelkezés alapján az utazási iroda az előleg befizetése ellenére sem volt köteles az utazás szervezését megkezdeni, így az utazó hiába gondolhatta azt, a befizetett előleg még nem biztosította az utazás lefoglalását.
Kifogásolta az ügyészség azt is, hogy probléma esetén az utas kárigényét köteles volt az utazás tényleges befejezését követő öt napon belül bejelenteni, különben az utazási iroda mentesült kártérítési kötelezettségétől.
A kárigény bejelentésére előírt ötnapos határidő azonban indokolatlanul rövid, különös tekintettel arra, hogy
a törvény alapján az utas a kártérítési igényét általában öt éven belül bármikor érvényesíthetné.
Az utazásszervező, utazásközvetítő olyan vállalkozás, amely utazási szolgáltatásokat állít össze és értékesít, vagy megbízás alapján másnak az utazási szolgáltatását kínálja. Az utazásszervezővel, utazásközvetítővel kötött utazási szerződés alapján a vállalkozó az utazás megszervezésére, és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtására, míg az utazó a díj megfizetésére köteles – magyarázta dr. Jagusztin Tamás, Pest Vármegyei Főügyészség Közérdekvédelmi Osztály osztályvezető ügyésze.
Hozzátették: az utazásszervező az utazási szerződés megszegéséből eredő károkért felelős, kivéve, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegés az utazónak róható fel, vagy más olyan személy tehető felelőssé, akivel nincs kapcsolatban, vagy az utazásszervező észszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, vagy az elháríthatatlan volt, vagy elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt következett be.
Tehát az utazásszervező szigorú kártérítési felelősséggel tartozik az utazásért.
A legfontosabb jogi tudnivalók szerint,
Fontos, hogy ha a díjemelés mértéke a 8 százalékot meghaladja, az utazó felmondhatja a szerződést.
Az utazási tanácsadó felelőssége az eddig ismertetettektől eltérő. Az utazási tanácsadó csak tanácsot ad az utazás megszervezéséhez, amelyért tanácsadási díjat kap. A tanácsadás keretében segíthet a repülőjegyek, a szállás vagy más utazási szolgáltatás lefoglalásában, de a foglalást az utazó maga intézi a saját nevére, és a díjat is közvetlenül oda (hotel, légitársaság) fizeti meg. Az utazási tanácsadó csak azért tehető felelőssé, hogy kellő gondossággal adott-e tanácsokat, de nem felelős az utazásért, annak megfelelőségéért. Tehát, ha az utazás elmarad, vagy bármely okból nem úgy sikerül, ahogy az utazó azt a foglalások alapján elvárta volna, de az utazási tanácsadó a tanácsadás során gondosan és jóhiszeműen járt el, nem tartozik kárfelelősséggel – tájékoztat az ügyészség a honlapján.
A felek közötti szerződésben a jogszabályok számos rendelkezésétől el lehet térni, ezért mindig kellő figyelemmel és alapossággal át kell tanulmányozni a szerződést, és szükség esetén kérjünk szakmai segítséget. Érdemes tudni azt is, hogy az ügyészség közérdekvédelmi szakemberei megvizsgálhatják az utazási szerződéseket, és amennyiben jogsértő feltételeket találnak, fellépnek a fogyasztók érdekében a bíróság előtt – hívta fel figyelmet rá az ügyészség.