Egyre népszerűbbek a rejtélyes utazások

poggyász, repülés
Fotó: Pixabay
Vágólapra másolva!
Az olcsó fapados jegyek elterjedésével az utazások vagy azt utazási csomagokat kínáló cégek szinte árucikké züllesztették a világjárást - legalábbis sokszor ez a vád éri a ma már külön iparággá fejlődött szegmenst. Sokan nosztalgiáznak azokról az időkről, amikor az utazás még egy külön kalandnak számított, a maga kiszámíthatatlanságával együtt. Nekik hoztak létre egy külön programot a légitársaságok, ahol még az utasok előtt is rejtély, hogy vajon hova is érkeznek.
Vágólapra másolva!

Sokan hiányolják az izgalmat a túlzottan megtervezett szoros programokkal teli utazásokból, de ahogy szokták mondani a kereslet kínálatot teremt, így már nekik sem kell aggódniuk, ugyanis már egyre több légitársaság készül meglepetésutazással. A résztvevők sokszor azt sem tudják, hogy melyik országba érkeznek, és azt sem, hogy milyen szállás vagy éppen programok várják őket. Azonban adja magát a kérdés, hogy ha ilyen sokat kell utazni, azt az ember repülővel teszi, a repülőjegyre pedig rá van írva az úti cél is, így már mégsem olyan nagy meglepetés a landolás. Azonban a csomag összeállítói erre is gondoltak, így a meglepetés úti célt igénylő utasok beszállási jegyén az szerepel, hogy fiktív, emellett a repülőtér indulási tábláján sem látható a pontos érkezési hely.

reptér, repülőtér, utazás
Képünk illusztráció Fotó: Unplash

Többek között a SAS az a Scandinavian Airlines úgy döntött, hogy rejtélyes utazást ajánl EuroBonus tagjainak. A repülőjegyeket EuroBonus pontok felhasználásával vásárolhatták, sőt még a bioüzemanyaghoz is hozzájárulhattak ezzel; szállodai szállást pedig felár ellenében biztosítottak. A szolgáltatás azonnal népszerűnek bizonyult: 6000-en jelentkeztek a négynapos kirándulásra. A SAS már az utazás előtt azt fontolgatta, hogy a rejtélyes utazásokat  tartósan beépíti az ajánlatai közé – a debütálás sikere után viszont már rendszeresen szerveznek ilyen utazásokat – írta meg a TimeOut.

A rejtélyes utazás növekvő tendencia Európában, és azon túl, ahol az ügyfelek – akár csoportos, akár egyéni utazóként – repülőjegyeket és utazási csomagokat vásárolnak (vagy nyernek) anélkül, hogy tudnák, hová tartanak. 

De nem kell egy légitársaság törzsvásárlójának vagy épp szerencsés nyertesének lennünk egy ilyen utazáshoz. Ha ugyanis Frankfurtból vagy Münchenből repülne, igénybe veheti a Lufthansának  a Lufthansa Surprise szolgáltatását, ahol kedvenc utazási típusának megfelelően véletlenszerű járatot foglalhat le.

Az Opodo's Mystery Break szekciója pedig olcsó repülőjegyet, valamint szállodai lehetőségeket kínál egy ismeretlen helyre.  A Black Tomato luxus utazási társaság pedig a rettenthetetlen felfedezőket csábítja arra, hogy induljanak el az ismeretlen vadonba a "Get Lost" csomagjukkal.

srprs.me pedig rejtélyes városlátogatások széles skáláját kínálja 240 fonttól (nagyjából 108 ezer forinttól) egy 3-5 napos utazáshoz Európába, az Egyesült Királyságból indulva. 

Londonban a Journee  már igyekszik jobban személyre szabni a meglepetést, ugyanis egyéni rejtélyes utazásokat kínál, ahol az ügyfelek igényeit egy kérdőív kitöltésével mérik fel. Mindent megkérdeznek, attól kezdve, hogy a szabadban szeretünk e jobban tartózkodni, vagy hogy milyen látnivalókat részesítünk előnyben, és azt is, hogy kinél hol húzódik az a vörös vonal, amit a cégnek nem kellene átlépnie a programok összeállítása során. Akár egész országokat is kizárhatunk, mint lehetséges úti cél. Ezután megtalálják az utas számára legkedvezőbb ismeretlen úti célt, lefoglalják a repülőjegyet és szállást, és még javaslatokat is tesznek az ügyben, hogy az érdeklődési körünknek megfelelően milyen látnivalókat érdemes megnéznünk.

Az alapítók azért hozták létre, mert ők maguk is csalódottak voltak, amikor látták, hogy az emberek ugyanarra a célpontra mennek, ugyanazt csinálják, ezért hiányzik az utazás igazi csodája

 – magyarázta Anna Clark, a Journee munkatársa. A kereslet olyan hatalmas volt, hogy a Journee az Egyesült Királyságon túl 2023 végén már az Egyesült Államokban is elindította a rejtélyes utazási lehetőségeket, összesen négy amerikai repülőtérről indított járatokat.

A rejtélyes utak iránti hatalmas érdeklődés arról is árulkodik, hogy mennyire összetett és bonyolult ma már egy utazást megszervezni, mikor a lehetőségek tárházával állunk szemben. 

A Skift szerint ugyanis egy átlagos utazó legalább 141 weboldalt néz át az utazás előtt, mielőtt a végső verzió mellett döntene.

Ennek fényében ugyanis, ami korábban szabad választásnak tűnt, most egy végtelen labirintusnak tűnik, olyannak amely mindig újabb és jobb lehetőségeket kínál, elkerülve azt, hogy teljesen elégedettek legyünk a saját választásunkkal. Az információs túlterheltségnek ezen a területen is vannak árnyoldalai.

utazás, bőrönd,
Képünk illusztráció Fotó: Unplash / Francesca Tirico

Azonban a meglepetésutazásokat leginkább azoknak ajánlják, akik képesek kiengedni az irányítást a kezeik közül, ellenkező esetben ugyanis még egy személyre szabott útnál is előfordulhatnak csalódások.

A rejtélyes utazások egyébként számos kritikát váltottak ki a fenntarthatósággal kapcsolatosan, ugyanis sokak szerint miközben népszerűsítik a repülést, nem kínál az ügyfeleknek környezettudatosabb választási lehetőségeket. A vád szerint így, hogy nem tudjuk, hogy hová megyünk, nem tudjunk jól felkészülni sem, és nem ismerjük a lehetőségeket, ezáltal azzal sem vagyunk képben, hogy mi lenne a legfenntarthatóbb választás.  

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!